1

Topic: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

De närmaste veckorna kommer jag att bygga en flamencogitarr. Jag kommer att fotografera löpande och skriva lite kring vad bilderna visar. Det är inte tänkt att bli en detaljerad bygghandledning utan bara en liten inblick i de olika byggmoment som leder fram till en nylonsträngad gitarr. Ni är välkomna att ställa frågor om det är något ni undrar över. Parallellt med att jag publicerar bilder och text här på detta forum kommer jag att publicera samma material på Ackustiskt gitarrforum. Grundmaterialet kommer att vara detsamma på bägge forumen men efterföljande diskussioner kommer säkert att vara olika.

En klassisk gitarr och en flamencogitarr har samma ursprung historiskt sett och det är bara små skillnader i dimensionering och några andra små men väsentliga detaljer som avgör om det blir en flamencogitarr eller en klassisk då man bygger, men i stort är alltså byggandet av en klassisk gitarr identisk med den gitarr jag nu kommer att bygga. Jag har faktiskt redan börjat så smått.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a1-1.jpg

Jag har valt ut lämpligt material och för en vecka sedan fogade jag locket och bottnen för att ge tid till att vattnet från limmet ska torka helt. Locket är av italiensk alpgran, lagrat i 13 år, hyfsat tätvuxet och styvt men ändå ganska lätt. Bottnen är cypress. Köpt i Spanien för fem år sedan men trädet kan ha vuxit i princip var som helst i medelhavsregionen eftersom gitarrträindustrin fullkommligt "dammsuger" södra Europa på cypress. Förr var det ett billigt träslag som fanns på gitarrbyggarens bakgård, men nu är det sällsynt med tillräckligt stora träd så priserna på cypress är högre än indisk jakaranda.

En hals har jag också plockat ner från hyllan. Jag hyvlar och fogar halsämnen för ett årsbehov åt gången. Dels är det rationellt att maskinbearbeta mycket trä åt gången, dels vet jag att fogarna är torra. Det syns inte så bra på bilden men halsen består (i detta fall) av en lång halsbit som är fogad med en huvudbit som snedkapades från halsbiten. En tjock ock en tunn kloss utgör den blivande hälen och den spanska foten. Förra veckan limmade jag på ett huvudfanér av indisk jakaranda. Även den fogen bör vara torr nu.

En greppbräda av ebenholts har plockats fram. Även i detta fall gäller att jag maskinbearbetar många ämnen åt gången. Jag sågar skårorna för banden i en liten cirkelsåg med en specialjig och med en mall som anger bandplaceringen. Greppbrädan kommer att bli liggande i detta skick tills gitarrkropp och hals är ihoplimmade. Limmande och formande av greppbrädan är ett av de sista momenten i hela bygget när man bygger på spanskt vis.

Sargerna (även de i cypress) är fortfarande i den dimension de har kommit i från trägrossisten i Spanien.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

2

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Heja Per,

det här blir verkligen spännande att följa med! Du behöver ingen lärling som kokar kaffe och får göra småsaker i verkstan... smile? Allvarligt talat tycker jag du har ett väldigt spännande jobb och jag skall följa med projektet med stort intresse.

Johan

3

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Ljudhålsdekorationen eller rosetten har gamla anor eftersom den har en praktisk funktion men som den spanska traditionen har kommit att bli består den av fanér-ringar med ett centralt motiv av mosaik. Mosaiken är komplicerad  och tidskrävande att göra. Man utgår från träfanér i olika färger. Det kan vara både naturliga färger men också färgat med bets som dränkts in i fanéret och fixerats. En del kanske tycker att endast naturliga färger ska användas men jag följer gärna den spanska traditionen och använder rött, grönt och gult utöver vitt (lönn) och svart (färgad lönn). Utfört på rätt sätt ger det en mustig färgkänsla där de starka färgerna flyter ihop precis som färgpunkterna i en bildskärm.

Här är ett exempel på en traditionell rosett från en annan gitarr jag byggt under hösten.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a2.jpg

Mosaiken byggs först upp som raderna i ett kordinatsystem. Dessa olika rader skall senare tunnas ut för att sedan limmas ihop till en lång ”fyrkantig prickig-korv”. Från korven sågas tunna skivor som sedan läggs in och limmas i en kanal som man fräser i locket. Den design jag valt att använda till flamencogitarren är inspirerad av Santos Hernandez. Här är en principskiss över designen. En liten packe fanér-remsor utgör en modell av fanér-ringarna som ska omsluta den centrala mosaiken.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a3.jpg

Jag skär upp smala remsor från fanéren med hjälp av en liten kniv i ett kantföljande anhåll.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a4.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a5.jpg

För att  försäkra mig om att alla fanérremsor är precis lika tjocka tunnar jag ut dem i ett skrapverktyg. Noggrannheten blir ca 0.02 mm.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a6.jpg

Alla fanér-remsorna buntas i respektive ordning för de olika raderna. Det är hundra remsor som ska limmas i tio olika rader. Den färdiga mosaiken kommer alltså att innehålla hundra punkter per segment. Det kommer att gå åt ca 50-60 segment så många prickar blir det…

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a7.jpg

Alla fanér-remsorna är nu limmade och får torka över natt.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a8.jpg

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

4

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Spännande! Bara att göra rosetten är ju en halv vetenskap...

5

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Jonas Tobin skrev:

Spännande! Bara att göra rosetten är ju en halv vetenskap...

Nja, inte så mycket vetenskap som tjurskalligt och hårt arbete. Jag har inte klockat arbetstiden för en rosett men många, många timmar blir det. Detta ska ställas mot kostnaden att köpa en färdig fabrikstillverkad rosett som är 50-150 kr (beroende på hur många av samma design man köper). Varför i hela friden ska man då göra sina egna rosetter kan man undra, och faktum är att många byggare, kanske de flesta numera, inte längre själva tillverkar rosetten själva.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

6

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Bravo Per!
Detta var ett extremt bra initiativ! Jag läser med allra största intresse (men jag hade hoppats på att få se någon 8-strängad hänga i bakgrunden).
Jag väntar med spänning på fortsättningen...
Eder Falk

7

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Mårten, din gitarr kommer säkert att skymta förbi i bakgrunden. Missa inte den spännande fortsättningen!...

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

8 (edited by Per Hallgren 2007-12-06 18:12:04)

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Nu är det dags att tunna ut de ihoplimmade fanérremsorna. Först gör jag detta med en hyvel för att snabba på lite.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a9.jpg

Sedan måste man gå varligare fram. Resterande uttunning sker i fanérskraparen. Det är lätt att knäcka de tunna listerna. De ska tunnas ut till samma tjocklek som de ursprungliga fanérremsorna, dvs 0.5 mm.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a10.jpg

Här är en närbild på de uttunnade fanérrems-raderna.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a11.jpg

Placerar man dem på varandra i rätt ordning, enligt skissen på pappret, får man detta mönster i genomskärningen.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a12.jpg

Lägger man flera mosaiker bredvid varandra för man en aning om det tänkta mönstret.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a13.jpg

Dessa rader av ihoplimmade uttunnade fanérremsor ska nu limmas ihop till mosaik-stocken, eller prickig-korven. Av de långa remsor jag ursprungligen jobbat med får jag tre kortare korvar.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a14.jpg

Mosaikstockarna måste nu torka ordentligt i några dygn vilket passar bra eftersom jag är upptagen under helgen. Jag återkommer på måndag med nästa dagsrapport om bygget.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

9

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Riktigt intressant att följa! smile

10

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Jag fick trots allt lite tid över för flamencogitarren idag. Jag började med att såga skivor från mosaikstockarna. Jag använder en tunnbladig japansk såg som bara tar 0.3 mm i snittet för att vara sparsam med materialet. Det är inte min favoritsyssla att dra fanér!…

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a15.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a16.jpg

Mosaiken är 10 x 0.5 mm = 5 mm bred och lika hög.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a17.jpg

När tillräckligt många mosaik-segment är uppsågade (jag räknar med att behöva drygt 50 stycken för denna gitarr) fortsätter jag med att såga upp ett s.k. ”rep”. Olikfärgade fanér är ihoplimmade till en tjock randig kaka från vilken jag sågar ett tunt flak. Från detta flak skär jag smala remsor.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a18.jpg

Sett ur den vinkel vi kommer att betrakta dessa remsor i rosetten ser det ut såhär. En illusion av tvinnade trådar eller rep. Svart, vitt, rött och grönt. Remsorna är ca 0.6 mm tjocka.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a19.jpg

Jag skär upp ett antal fanér-remsor till ringarna runt mosaiken. Även de är svarta, vita, röda och gröna. Givetvis drar jag dem i fanérskraparen för att förvissa mig om att de är jämntjocka.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a20.jpg

Nu är det äntligen dags att påbörja arbetet med ”det riktiga” trät. Locket och bottnen har ju torkat mer än en vecka sedan jag limmade mittfogarna. Nu ritar jag ut kroppskonturen på dem och sågar i bandsågen.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a21.jpg

Sedan är det dags att tunna ut dem i en valsputsmaskin. Förr sattes lärlingar på att för hand hyvla ner materialet till tunnare dimensioner innan Mästaren övertog finarbetet. Maskinen avverkar mycket material snabbt och med precision. Jag behöver ingen lärling…

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a22.jpg

Med hjälp av en sickling snyggar jag till ytan på granlocket. Sicklingen är snabbare att använda än slippapper och kloss.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a23.jpg

Arbetsbänken jag arbetar på är en kombinerad vakumtving och sugbord. Genom de små hålen i bordsskivan suger spånsugen ner allt damm men skapar också vakum under locket. Jag slipper därför att spänna fast det med tvingar och kan arbeta friare över hela ytan.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/a24.jpg

Nu är det i stort sett förberett att påbörja inläggningen av rosetten i locket, men det arbetet väntar jag med tills på måndag.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

11

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Nu ska rosettmosaiken läggas in i locket. Här är mosaikbitarna och alla fanérremsor som ska svepas runt på utsidan och insidan av mosaiken. Jag behöver ha alla remsor klara för att kunna beräkna radien när jag skär för mosaiken.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/b1.jpg

Mosaiken läggs nämligen in först och separat. I morgon, när mosaiken har torkat kommer jag att lägga in fanérremsorna. Här skär jag med cirkelskärare två linjer i locket.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/b2.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/b3.jpg

Sedan fräser jag bort trä mellan linjerna till ett djup av ca 1.5 mm.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/b4.jpg

När ”graven” är ren och snygg lägger jag in mosaiken. Varje litet segment måste passas in så att vinklarna mellan bitarna blir korrekt och det blir en tät fog. Det gör jag med ett snabbt snitt med en kniv.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/b5.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/b6.jpg

När hela cirkeln är inpassad plockar jag ur mosaikbitarna och lägger dem på rad i rätt ordning, stryker lim i graven och lägger tillbaka mosaiken i graven. Det vattenbaserade limmet sväller trät i mosaiken så att fogarna blir täta. Locket läggs undan för att få torka tills i morgon.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/b7.jpg

Nu slipar jag ner sargerna av cypress till ca 2.1 mm. Maskinen arbetar snabbt och exakt.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/b8.jpg

Eftersom slippappret är grovt i maskinen sicklar jag bort slipreporna och justerar tjockleken till strax under 2.0 mm.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/b9.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/b10.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/b11.jpg

Nu ska sargerna basas till rätt kroppskontur. Jag använder en mycket smart basningsmaskin som jag byggt själv efter en idé av Charles Fox. En sarg läggs mellan två tunna stålblad som upphettats till ca 150-200 grader. Sedan böjs sargen och fixeras i maskinen under ca 15 minuter.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/b12.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/b13.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/b14.jpg

Bottnen som grovslipades i maskinen i fredags får nu sin ungefärliga slutgiltiga tjocklek med hjälp av sickling. Jag lämnar den ca 2.3 mm tjock tills vidare. När gitarren är hopmonterad kommer bottnen antagligen att behövas tunnas ut, över hela ytan eller fläckvis, för att avstämmas ihop med locket och luftresonanserna.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/b15.jpg

I morgon fortsätter arbetet med rosetten, sargerna och eventuellt andra detaljer om tiden räcker till. Jag har ett annat instrument som ska slutföras också…

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

12

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Denna såpa har blitt lika beroendeframkallande som alla de övriga. Bra initiativ Per, behövs mer sådant här.

13

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

steflund skrev:

Denna såpa har blitt lika beroendeframkallande som alla de övriga. Bra initiativ Per, behövs mer sådant här.

Det jag kör är ett pilotfall. Om det faller väl ut kommer jag att erbjuda nerladdningar till mobilen för att vara ständigt uppdaterad!

Nej, allvarligt istället... ni får gärna delta med frågor och diskussioner. Det är visserligen en flamencogitarr jag bygger här men skillnaden är minimal mot en klassisk gitarr och konstruktionsmetoden jag valt i detta fall är fullständigt traditionellt spansk. Mina bilder kan knappast förklara allt och mina texter är ju mycket kortfattade, så fråga på!

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

14

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Dagens arbete börjar med rosetten. Jag hyvlar ner mosaiken med en fint justerad stöthyvel.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/c3.jpg

Sedan skär jag med cirkelskäraren och fräser ur för de yttre och inre ringarna.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/c4.jpg

Fanérremsorna limmas med lim i botten på diket och med tunt lim som penslas på ovanifrån och sugs in i fanéren. En kloss och ett lätt tvingtryck håller allt på plats medans det torkar.

Vätan och basningen har rest träfibrerna på sargerna. Dessa slipas nu på insidan innan de kapas till i exakt längd så att de passar i sargformen.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/c1.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/c2.jpg

I den spanska byggtraditionen limmas ofta inte locket mot sargen med en sarglist (kerfing på engelska) utan man använder småklossar (peones på spanska) som limmas på rad individuellt istället. Detta har både för- och nackdelar. Nackdelen är att det tar längre tid, fördelarna är att man i lugn och ro kan montera sargen mot locket utan lim men också att om en ”peone” lossnar i gitarren någon gång i framtiden kan man lätt limma dit en ny. En sarglist som delvis har lossnat kan vara mer komplicerad att limma fast. Om det är svårt att förstå vad jag här skriver om kommer det hela att klarna då ni ser hur gitarren monteras ihop om några dagar.

Jag tillverkar ”peones” av ceder som är lätt och stabilt.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/c7.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/c8.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/c9.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/c10.jpg

Jag limmar en cederremsa med tvärsgående fibrer över mittfogen på bottnen.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/c11.jpg

Till sist hyvlar och sicklar jag ner fanérringarna i rosetten. De har visserligen torkat hela dagen men jag väntar ändå tills i morgon med att finputsa rosetten.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/c5.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/c6.jpg

I morgon fortsätter arbetet med sargen, locket får en del av ribbsystemet och jag kommer förmodligen att påbörja arbetet med huvudet.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

15

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Nu har rosetten torkat så jag finputsar utsidan på locket, inklusive rosetten. Sedan grov-avverkar jag ca 0.5 mm på insidan av locket i slipmaskinen innan jag med sickling och slippapper avslutar uttunningen av locket.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d1.jpg

Vad är rätt tjocklek? Det beror alldeles på vad för slags gitarr man ska bygga och givetvis beror det också på materialets beskaffenhet. Det finns inga grundregler mer än att locket måste vara starkt nog att motstå belastningen från strängarna, lätt och flexibelt nog för att lätt kunna vibrera och styvt och tungt nog för att inte vibrationerna ska dö ut omedelbart. Det gäller att skapa sig så mycket erfarenhet som möjligt och lära sig att ta allt i beräkningen. Det traditionella sättet är att i detta stadium av byggandet böja och känna på trät och knacka på olika sätt.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d2.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d3.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d4.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d5.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d6.jpg

När locket har rätt tjocklek ritar jag upp ribbsystemet på insidan.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d7.jpg

Här limmas ljudhålsförstärkningen.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d8.jpg

Under tiden som ljudhålsförstärkningen torkar ägnar jag mig åt sarglisterna på bottensidan av sargen. De tillverkas av bok (i just detta fall, andra vanliga träslag är annars ceder och mahogny). Dimensionen är ca 14 x 3 mm. Jag basar dem först i maskinen och efterjusterar för hand mot ett traditionellt basjärn.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d9.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d10.jpg

Sarglisterna limmas.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d11.jpg

Mittfogsförstärkningen på bottnen som limmades igår är nu torr. Jag hyvlar ner den till ca 1.5 mm och rundar sedan av den.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d12.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d13.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d14.jpg

Nu har ljudhålsförstärkningen torkat tillräckligt för att jag ska kunna skära ut ljudhålet med cirkelskäraren. Jag börjar på utsidan och skär halva tjockleken och fortsätter sedan från insidan och skär resten.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d15.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d16.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d17.jpg

Jag trär upp alla ljudhålsutskärningar på ett långt snöre. Detta är nr.169

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d18.jpg

Inte förrän ljudhålet är utskuret kan man riktigt bedöma rosettens utseende. Jag har aldrig gjort denna rosett tidigare så jag är nyfiken på resultatet.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d19.jpg

Det är en ganska enkel design som innehåller några starka kontraster som fungerar på långt håll men också små detaljer som kan attrahera på nära håll. Designen är som jag tidigare nämnde gjord av Santos Hernandez. I alla fall har jag plankat en rosett på en gitarr han byggde 1933.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d20.jpg

Nu är det dags att utforma huvudet. Jag fäster en fräsmall med skruv och dubbelhäftande tejp på ovansidan av huvudet och fräser sedan ytterkonturen med hjälp av två kullagerstyrda  fräsar, en ovanifrån och underifrån, för att rotationsriktningen på stålet inte ska slå flisor ur trät.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d21.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d22.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d23.jpg

Med en borrjig och en vanlig handborrmaskin borrar jag hålen för mekaniken.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d24.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d25.jpg

Med en överhandsfräs fräser jag ut urtagen i huvudet.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d26.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/d27.jpg

Imorgon fortsätter jag med locket, limmar tonribbor och ev. balkar och jag fortsätter med att utforma huvudet.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

16

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Vad lyssnar du efter när du knackar på locket? Söker du en viss "klang" som du vet brukar "funka"? Lyssnar du efter olika saker beroende på vilken gitarr du bygger?

17 (edited by Per Hallgren 2007-12-13 17:37:06)

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Tänkte väl att min vaghet på denna punkt skulle få NÅGON att undra.

Det hela är ganska svårt att prata om av flera orsaker, men intressant. Låt oss börja med att konstatera vad som bestämmer klangen/karaktären/kvaliteten i en gitarr. Det är tre faktorer: 1. Materialet, dess typ (träslag) och kvalitet. 2. Byggmetod, dvs. instrumenttyp, metod att sätta ihop instrumentet, ribbsystem, dimensioner över lag osv. 3. Byggarens förmåga att på bästa sätt utforma de olika delarna så att de får rätt styvhet och massa utifrån de "behov" som den tänkta typen av gitarr har.  Det jag gör går alltså in under punkt 3. roll  Oj, vad akademiskt det låter...

OK, för att svara på din fråga lite mer konkret. Det jag känner efter är "rätt" typ av styvhet. Hur styvt locket är då jag böjer det i olika riktningar. Det jag lyssnar efter är inte så mycket en specifik tonhöjd utan snarare karaktär i klangen, hur "livligt" locket känns/låter, hur mycket övertoner jag hör mm. Jag vet att det finns de som hävdar att man ska stämma locket till en specifik ton men det gör inte jag, återkommer säkert senare med mer tankar om detta...detta hör till det som byggare alltid har käbblat om, det är som religion, något man inte kan ha rätt i rent teoretiskt. Vi kan tro att Gud finns/inte finns men vi kan aldrig bevisa det. Likaså kan gitarrbyggaren aldrig bevisa att just det som är hans teorier verkligen leder fram till det som faktiskt blir instrumentets karaktär och kvalitet. Det hela är intressant ur filosofisk synpunkt men ofta frustrerande att leva med som byggare. Vi rör oss ofta i cirklar i vårt tänkande. För några år sedan fick man kanske ett resultat då man utformade en viss detalj på ett visst sätt men nu idag blir resultatet ett annat. Vad har då skett? Jo, balansen mellan allt i instrumentet är annorlunda, andra detaljer är utformade olika då och nu även om just den enskilda detaljen som man för tillfället fokuserar på är identisk.

För att ännu en gång svara på din fråga, men lite mer fåordigt denna gång. Det jag gör då jag sicklar ner locket till "rätt" tjocklek är att ge det den styvhet som jag tror är den rätta. Allt knackande är mest ett sätt att uppleva karaktären på lockämnet och att kanske kunna berika den intuitiva förmågan att göra rätt materialval i framtiden. Det är styvheten som spelar störst roll om den är rätt eller fel. Och styvheten måste givetvis vara olika på olika typer av instrument.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

18

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Det här börjar mer och mer likna en bok, en spännande!

Johan

19

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Idag börjar jag med att utforma ljudhålsförstärkningen som limmades igår och som bör ha torkat över natten. Med hjälp av stämjärn, sickling och slippapper på kloss tonar jag ut höjden så att den möter locket i en flack kurva. Ljudhålsförstärkningen har två uppgifter. Dels att hålla ihop locket där det är uttunnat pga rosetten men också att styva upp locket där det har försvagats av hålet. En helt täckande platta anser jag vara bättre än några smala remsor eller ribbor som man ofta ser på stålsträngade gitarrer.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/e1.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/e2.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/e3.jpg

Jag klyver upp ämnen för tonribbor och balkar. Det är oerhört viktigt att fiberriktningen verkligen fullständigt följer ribbornas längdriktning. Dels för styrkans skull men också för ljudets. Vibrationerna följer fibrernas längdriktning bättre än tvärs.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/e4.jpg

Här kan man tydligt se hur fiberriktningen går i den nykluvna granbiten.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/e5.jpg

Årsringarna ska vara ”stående” i ribbor och balkar. Den sida av ämnet som vetter mot min hand är kluven. Nu ska den hyvlas.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/e6.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/e7.jpg

Med den hyvlade sidan som referenslinje sågar jag ut ett ämne något bredare än ribban är tänkt att vara i färdig form. Sedan hyvlar jag den sågade ytan. När jag har ett ämne med rätt bredd skall fiberriktningen i den andra riktningen tas fram på samma sätt.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/e8.jpg

Här ser vi att riktningen avvek något från längaxeln.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/e9.jpg

Den kluvna sidan hyvlas jämn. Det är denna som är basen i ribban, alltså den yta som limmas mot locket. Med bandsågen sågar jag fram en ribba, hyvlar basen, sågar etc.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/e10.jpg

Här är samtliga ribb- och balkämnen till gitarren. Det är en enkel konstruktion men förhoppningsvis kommer den att vara ändamålsenlig.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/e11.jpg

Efter att jag kapat till längden på ribborna limmar jag dem med varmt hudlim.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/e12.jpg

Att spänna fast tonribborna med ”spännribbor” (go-bars på engelska) är inte bara traditionellt utan oerhört praktiskt också. Samtliga ribbor kan limmas vid samma tillfälle och man kommer åt att ta bort lim som pressats ut innan det torkar.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/e13.jpg

Resten av dagen har jag ägnat åt en annan gitarr, men också åt huvudet på flamencogitarren. De bilderna presenterar jag dock imorgon.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

20

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Hej Per! Detta är ju den bästa kvällsläsningen jag haft på bra länge! Jag har två frågor? Du nämde något om "hudlim". Vad är det och vad är det som bestämmer vilket limm man ska använda sig av?
I och med att jag är seg på att läsa detta så har jag en fråga om rosetten! Du använder ju dig av mosaikmönster, som vad jag har förstått är en pain in the ass att göra. Jag har sett andra gitarrbyggare som använder sig av "hela" träbitar som rosett, och det känns ju (tror jag) som ett lättare sätt att göra det på. Hur kommer det sig att du valt den svåra vägen? (så att säga). Har i och för sig sett färdiga sådana till salu så den frågan kanske redan är besvarad.

/Peter

Var dig själv, följ Din musikaliska idé!

21 (edited by steflund 2007-12-13 23:34:56)

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Reverse skrev:

Hej Per! Detta är ju den bästa kvällsläsningen jag haft på bra länge! Jag har två frågor? Du nämde något om "hudlim". Vad är det och vad är det som bestämmer vilket limm man ska använda sig av?
[...]

Tänkte passa på att ge ett kort svar innan Per kommer och knäpper mig på fingrarna. Hudlim är precis vad det låter som, lim som är gjort av djurhudar, det används traditionellt inom instrumentbygge och vad jag förstått så är det för att det är mer "levande" än olika sorters polyvinyllim. Dessutom går det väl att luckra upp med värme vid reparationer, vilket de olika polyvinylsorterna inte lika lätt gör (eller inte alls va?).

Stämmer detta, har jag gjort min läxa?

Än en gång, en väldigt trevlig tråd, sitter och kollar det man kan och rättar lite fakta i huvudet med jämna mellanrum, detta är ett initativ för att öka våran kunskap om instrumentet som känns väldigt modigt, många byggare håller ju sitt tillvägagångssätt så hemligt det går.

22

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Denna tråd är fantastisk intressant att följa. Tack Per!
Om diskussionen håller i sig över jul kanske man så småningom kan skymta början till ett double-top-lock i bakgrunden någonstans... smile

23

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Stefan, du har säkert gjort din läxa (vem gav dig den förresten? smile ) men du glömmer att nämna några av de viktigaste skälen till varför man bör använda hudlim på vissa ställen. Eftersom hudlim är ett vattenlösligt protein kan man "återaktivera" det. Det innebär att om en limfog har gått upp måste man inte ta bort allt gammalt lim innan man återlimmar det som ska limmas (ett stall t.ex) utan det räcker att se till att fogen är "tät". Nytt lim fäster alltså på gammalt lim vilket är en egenskap som syntetiska limmer inte har till samma grad.

En annan viktig och god egenskap hos hudlim är att när det torkat är det mycket hårt. Det "kryper" inte under belastning vilket innebär att en fog ligger helt still (tills den brister... wink ) och kan göras osynlig om man bara ser till att göra den tät, t.ex mittfogen i ett lock. PVA-limmerna är alla mer värmekänsliga än hudlim och de kryper ofta. Men alla PVA-lim är inte lika, och de har olika användningsområden. Vissa t.o.m bör vara lite flexibla, andra är faktiskt riktigt hårda då de torkat. Ett PVA-lim som är snudd på "industristandard" för gitarrbyggare heter Titebond och ni kommer se mig använda det på vissa fogar längre fram. Det har också sina speciella fördelar gentemot hudlim som faktiskt har vissa nackdelar också (utöver att det är bökigt att använda). En hudlimsfog som inte är riktigt tät är svagare än en Titebondfog.

Själv är jag ingen "absolutist" vad det gäller hudlim. Jag använder det till allt som har med locket att göra. Stall, mittfog, ribbor och balkar bör vara hudlim tycker jag. Kantlister, sarglister o.dyl kan mycket väl vara Titebond om ni frågar mig. Hellre en hållfast fog med ett PVA-lim (Titebond) än en dålig fog med hudlim.

Peter, rosetten är inte en PITA, men den tar tid. Det är rätt fridfullt att tillverka alla lister och utföra alla andra moment och när man väl kommer fram till momentet då man får sickla fram den efter sista limningen så är det som att öppna lucka 24 i adventskalendern. Minns du känslan? En massa småluckor under hela december och så en gigantisk och hemlighetsfull lucka på Julafton. smile

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

24

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

oj ja! Tycker det är lika roligt nu som förr wink

Var dig själv, följ Din musikaliska idé!

25

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Dagens arbete börjar med att bearbeta tonribborna som limmades igår. Dessa har ett antal olika uppgifter. De ger styrka och styvhet, de leder vibrationer ut över locket, de är ett medel för byggaren att justera lockets vibrationsegenskaper.

Först hyvlar jag ribborna till en ungefärlig höjd.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f10.jpg

Sedan formar jag deras tvärsnitt.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f11.jpg

Efter att de putsats jämna skär jag ner ändarna på ribborna.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f12.jpg

Tonribbornas utformning döljer många subtila trick för att ge gitarren den önskade klangen och responsen.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f13.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f14.jpg

Igår glömde jag i hastigheten att nämna hur den spanska byggtraditionen skapar den välvning i locket som är så viktig. Välvningen behövs för att instrumentet ska kunna röra sig i ändrad luftfuktighet utan att det spricker så lätt. Om locket krymper pga torka minskar välvningen, ökar luftfuktigheten ökar välvningen. Instrumentet ”andas”.

Ett annat skäl till välvning är att en välvd yta är starkare än en flat. Ett välvt lock kan alltså göras tunnare och således lättare.

Den spanska byggmetoden skapar välvningen genom att locket och tonribborna pressas mot en välvd arbetsplatta, en ”solera” på spanska. När limmet har torkat bibehåller locket solerans välvning.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f15.jpg

Efter att tonribborna formats färdigt limmar jag tvärbalkarna på var sida om ljudhålet samt en liten platta under greppbrädan.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f16.jpg

Medans jag väntar på att limmet torkar arbetar jag med huvudet. Det bearbetades med fräsmaskiner och borrmaskiner häromdagen. Nu slutför jag detaljarbetet för hand.

Bågarna på ovansidan av huvudet skärs färdigt med ett stämjärn.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f1.jpg

Ramperna för strängarna sågas och stäms ur.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f2.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f3.jpg

Detaljlayouten ritas och ristas in på fanéret.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f4.jpg

Med en gramil, fräs och stämjärn försänks vissa delar på huvudet så att en tredimensionell design bildas.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f7.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f5.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f6.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f8.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f9.jpg

Detaljarbetet är slutfört men inte förrän greppbrädan är limmad och halsen är snidad kommer man att kunna uppleva huvudet som det är tänkt att se ut. Formerna förvrängs av det grova halsämnet.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f17.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/f18.jpg

I morgon fortsätter arbetet med locket och får jag tid över kommer jag också att arbeta med den spanska halsinfästningen, hälen och foten.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/