76

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

CarlML skrev:

Har du aldrig funderat på att bygga en gitarr i tex ek, tall eller björk, bara för att se hur det låter? Kanske blir en helt unik ton.

Nej. smile

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

77

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Var och hälsade på Per under veckan för att prova resultatet av detta spännande bygge. Jag tänkte dela med mig av mina tankar om denna flamencogitarr. Först ska sägas att jag är ingen flamencogitarrist men jag har under de senaste 10 åren försökt att sätta mig in i musiken. Mina lärare är Eva Möller samt Antonio och Carmina vars dansklasser jag kompat från och till under åren. För att utifrån mina ringa erfarenheter av flamenco kunna ge detta instrument en så ärlig bild som möjligt spelade jag på 10 olika flamencogitarrer under dagen. Förutom min egen gitarr tog jag en tur till Gitarren i Göteborg samt spelade igenom Pers samling av gitarrer. Bland annat prövades gitarrer av storheter som Hermanos Conde och Manuel Reyes. För er som inte är insatta i byggare av flamencogitarrer så räknas dessa herrar in bland de största byggarna.

Varför detta besvär. Jo, jag har kommit till stadiet där jag vill köpa en riktigt bra flamencogitarr men vet inte riktigt ännu vad jag letar efter. Eftersom Per är en god vän till mig och enligt mig en klassisk gitarrbyggare av världsklass, som dessutom har ett stort intresse för flamenco. Kanske det är en flamencogitarr av Hallgren jag letar efter. Allt detta gör det lite extra intressant att se hur långt han har kommit i utvecklingen av flamencogitarrer.

Av de gitarrer jag provade under dagen fastnade jag särkilt mycket får 2 av dem. Den ena en Jesus Bellido, 45 000 kr på Gitarren. Den hade en härlig själ i sig. Bra output, som svarade mycket snabbt och en härlig krispig klang vid rasgueado och alzapua spel. Den var extremt tydlig i rasgueadospel, varje anslag separerades tydligt. En härlig gitarr som jag föll direkt för, den hade det jag tror mig leta efter. Så vad var felet? Jo, det fanns ett ex till av samma modell, samma pris men tyvärr en gitarr som inte alls höll samma klass. Jesus tar dessutom 2200€ för samma gitarr om man beställer direkt från honom. Vilket är mycket billigt för en så pass bra gitarr men ändå mycket pengar för att chansa då jag upplever att hans gitarrer verkar vara lite ojämna i kvalitén.
Den andra gitarren som utmärkte sig under denna intrycksrika dag var just Pers nya flamencogitarr. En gitarr som håller samma höga klass som vi är vana vid i hans klassiska byggen. Gitarren hade en mycket bra output och svarade snabbt dock inte lika snabbt som Bellidon. Detta gjorde att rasgueadon inte var så extremt tydliga som på Bellidon, ändock mycket tydliga (gitarrerna provades dock i olika lokaler). Gitarren var ganska styv. Per var lite orolig för att den kunde upplevas som lite hård. Jag tyckte inte att jag upplevde den som för hård. Av de 2 Conde gitarrer som testades under dagen kan sägas att de upplevdes som betydligt styvare. Och Conde räknas av många som kungen av flamencogitarrer. Jag tror dessutom att i dagens moderna flamenco, som hos tex Gerardo Nunez som ibland spelar utan Capo och dessutom stämmer ner gitarren kan det behövas ett styvare instrument för att lättare få spelet tydligt. Gitarren hade en fin klang och man kan lätt tonbilda åt det klassiska hållet, alltså spela melodier med en vacker fyllig ton. Man kan likna klangen med den klang som finns på skivor av tex Vicente Amigo. Gitarren känns modern, med en vacker och fin ton som lätt kan fås mer perkusiv genom ett snabbare anslag. Gitarren får på detta vis en stor dynamik i både klang och styrka. Ett fantastiskt instrument som jag själv skulle kunna tänka mig att äga. Är det något jag saknar så skulle det vara den härliga krispighet som fanns i Bellidon men den gitarren saknar den dynamik i klangbredd och kvalité som finns i Hallgrens gitarr.

Jag tror inte det dröjer särkilt många år innan även Hallgren räknas som en flamencogitarrbyggare av stor rang.

MVH Johan

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)

78

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Tjena johan.

sist jag var på gitarren så gillade jag Condegitarrerna. Dom har nog "mognat" under de år dom hängt där :-))

Jag tänkte få prova Pers gitarr också, Bara jag lyckas ta mig dit.

Henrik El Flamenco

79 (edited by Johan Dahlberg 2008-03-29 07:25:28)

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Hej Henrik!

Länge sen sist vi hördes. Jag ringer någon kväll framöver. Jag var tyvärr besviken på Conde gitarrerna, har väl hört för mycket bra om dem så mina förväntningar var för högt ställda. För 72 000 kr förväntar man sig lite mer. I och för sig är det inte första gången jag stöter på att pris och kvalité inte stämmer överens med mitt tycke. Vid en blindtest hade jag aldrig trott att de varit handbyggda, för mig kändes de som ett fabriksbygge av mycket hög klass. Jag upplevde dem som hårda och plastiga samt att de saknade den personliga själ som man många gånger finner i ett handbyggt instrument. Men smaken är olika vilket är tur annars skulle det vara omöjligt att få tag på en Hallgren. Som du förstår gillar jag hans gitarrer och min klassiska Hallgren är för mig en av de bästa gitarrer jag någonsin spelat på. Inte med det sagt att den är den bästa, utan den och passar mig väldigt bra. Därav en av de bästa gitarrer jag spelat på.
Du måste bara se till att hinna besöka Hallgren innan gitarren far norröver. Detta är den tredje flamencogitarren av honom på 2 år och han är verkligen på rätt väg i detta bygge enligt mig. Fortsätter utvecklingen i samma tempo får vi höra Hallgrens flamencogitarrer på platta inom ett par år(hoppas inte att jag sätter press på dig Per, du bygger ju helt enkelt bra instrument).

Föresten Henrik kul att se dig på detta forum, välkommen!

MVH Johan

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)

80

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Nu är det ett tag sedan jag gjorde sista uppladdningen av bilder och text men eftersom Johan Dahlberg har avslöjat att gitarren är besträngad och färdig är det kanske på sin plats med en rapport.

Det är inte mycket att fotografera under själva poleringen. Dessutom har kameran svårt att fånga det som verkligen är viktigt när man franskpolerar, dvs att proportionerna hela tiden är rätt mellan shellack, alkohol, pimpsten, olja och det tryck man använder med sudden. Allt är mycket viktigt och är olika i olika faser av poleringen. När uppbyggningen av shellackytan är färdig efter ett antal veckor slutpoleras gitarren med en ren sudd och alkohol.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/u2.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/u1.jpg

När slutpoleringen är färdig ska shellackytan vara blank och klar på djupet och med all olja avlägsnad.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/u3.jpg

Efter att shellacken fått gasa ut ordentligt och hårdna är det dags att montera ”golpeadoren”, det skydd som flamencogitarrer har på locket. Förr användes tunna träfanér av t.ex lönn eller celluloid i vitt men numera är golpeadoren nästan alltid av genomskinlig klar plast som är självhäftande. Här är en pappersmall utlagd på locket för att bestämma storlek och placering.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/u4.jpg

Mallen tejpas fast på golpeadormaterialet och klipps och skärs ut.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/u5.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/u6.jpg

Med små tejpbitar markeras platsen på locket där golpeadoren ska monteras.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/u7.jpg

Efter att den är på plats pressar jag den ytterligare med flatsidan på en bordskniv för att avlägsna enstaka minimala luftbubblor.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/u8.jpg

Hålen i huvudet rengörs från shellack och mekaniken monteras. Här borras för de små skruvarna.

http://i194.photobucket.com/albums/z150/perhallgren/u9.jpg

Eftersom jag än så länge har låtit den yttre skyddsplasten sitta kvar på golpeadoren har jag valt att inte visa slutbilder på gitarren än. Jag återkommer med dessa innan gitarren levereras.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

81

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Per Hallgren skrev:

Idag var det tänkt att jag skulle slutföra stallet och limma greppbrädan, MEN det går inte alltid som man tänker sig. En bilförsäljning och ett bilköp kom emellan så greppbrädan kommer inte att bli limmad idag utan imorgon istället. Om det är en sak som man lär sig den hårda vägen så är det att inte stressa iväg med ett viktigt moment bara för att hinna inom en viss tid. Sådant straffar sig ofta på ett eller annat sätt. Inte heller har jag klarat av att fotografera som det var tänkt så dagens presentation blir lite rumphuggen.

Dagens arbete börjar med att jag arbetar ner kantlisten som jag limmade igår. Jag använder sickling och en liten skraphyvel.

http://i194.photobucket.com/albums/z150 … ren/k7.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150 … ren/k8.jpg

Här är ett stallämne i jakaranda. Jag har dimensionerat det till rätt bredd och till något högre höjd och längd än de färdiga måtten. Med ett raskt maskinarbete ger jag anvisningar för var strängfästet ska vara och jag fräser skåran för benet.

http://i194.photobucket.com/albums/z150 … ren/k1.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150 … ren/k2.jpg

Ett flamencostall ska vara lågt, så lågt att stränghöjden över locket är bara ca 8 mm och ska det finnas justeringsmån på benet bör själva stallet vara ca 6 mm högt. För att ge strängarna en rimlig brytningsvinkel behöver man borra stränghålen så lågt att man måste sänka diket mellan stallbensdel och strängfästedel under vingarnas högsta punkt.

http://i194.photobucket.com/albums/z150 … ren/k3.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150 … ren/k4.jpg

Eftersom locket är välvt ska stallets undersida anpassas efter lockets välvning. Väl limmat kommer stallet att hjälpa gitarren att behålla sin välvning.

http://i194.photobucket.com/albums/z150 … ren/k9.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150 … en/k11.jpg

Här ser man stränghålen och hur de vilar på en liten läpp i bakkant på stallet.

http://i194.photobucket.com/albums/z150 … en/k12.jpg

Här kommer hålen ut i diket ca 2 mm under vingarnas krön och bara ca 2 mm över lockets yta.

http://i194.photobucket.com/albums/z150 … en/k13.jpg

En liten jämförelse mellan mitt flamencostall och ett stall som skulle ha suttit på en Levingitarr. Vikt 15 gram för flamencostallet, vikt 30 gram för Levinstallet.

http://i194.photobucket.com/albums/z150 … ren/k5.jpg

Jaha gott folk, så här långt har jag nu kommit med gitarren. Återstår nu alltså att färdigställa greppbrädan för limning samt limma kantlister på bottensidan. Efter jul kommer jag att rikthyvla greppbrädan, banda, snida halsen och limma stallet. Besträngning innan året är slut?

http://i194.photobucket.com/albums/z150 … ren/k6.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z150 … en/k10.jpg

Hej Per, och alla andra,

Det Du framförde i början av #32 är av särskilt betydelse för nya adepter inom gitarr/instrumentbygge: "...så är det att inte stressa iväg med ett viktigt moment bara för att hinna inom en viss tid. Sådant straffar sig ofta..." Jag känner väl moment som det, men har lärt mig att tvinga mig själv att lägga järnet eller sågen åt sidan om något inte funkar, och vänta till nästa dag...vanligtvis är då problemet löst, hjärnan och kroppen har inte slutat att arbeta över natt.

Vad man skulle rekommendera till nybörjare är också följande: om man har tunga eller stressande arbetssteg framför sig, som limning av botten till sargen eller grepbrädet till halsen osv, då är det alltid bra att göra en "torrövning" utan lim först, och lägga allt verktyg i beredskap på ett ordnat sätt, annars kan allt sluta i ett "lim-sudden nightmare"... det gäller för inläggning av rosetten också!... mad

Men egentligen vill jag säger något helt annat till Dig, Per: Vad Du har gjort med Din bildserie om byggandet av en flamenco gitarr är en fantastiskt upplysning om gitarrbygge som man inte kan se varje dag, jag tackar och bugar framför en mästare. Det hela Du gjort visar så stor öppenhet, är så tydlig och klart, nästan som en vetenskaplig avhandling. Säkert är det bra PR och reklam för Din verksamhet, men på detta forum skulle man kunna visa och diskutera även gitarrbygge, det är viktig att gitarrister och solister får information om det. Även om Du inte ville, Du har visat en hel del av Din gitarrbyggarsjäl, och det är bara bra och motiverande för andra... wink

Det är angelägen att jag säger några ord om mig själv som nykomling på forumet: Jag hållit på med klassiskt gitarrspel på amatörnivå sedan min studenttid i Tuebingen, Tyskland. Sen kom jag till Sverige 1991, jag tror för alltid. Är naturvetare och har arbetat som forskare/professor på Karolinska Institutet nu över 16 år. När min pensioneringstid kom närmare, det blir det faktiskt om ett år, har jag börjat med gitarrbygge och rättat till en verkstad här på Lidingö. Det hela efter att ha byggt två konsertgitarrer tillsammans med Curt Claus Voigt i sin verkstad i Muenchen, staden där jag föddes 1943. Claus Voigt härstammer från en instrumentbyggarsläkt från Vogtlandet, Marktneukirchen, i det gamla östra delen av Tyskland. Han visade samma öppenhet som Du, Per. Det måste vara ett kännetecken för en seriös gitarrbyggare. Tråkigt att fastställa, men i naturvetenskapslivet saknas den sorten av öppenhet mer och mer.

Det är glädjande att läsa att gitarrbyggarlivet och -kulturen i Sverige är präglat av ömsesidig respekt. Jag vill gärna göra en bidrag till detta, men först måste jag få lite mer "byggar-kött på benen"...     R.L.

82

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Rudolf, jag vet inte om gitarrbyggare är öppnare än andra. Skulle knappast tro det. Jag har inte "avslöjat några hemligheter". Det jag har visat i denna bildpresentation är bara själva ytan med de många detaljerna samt arbetsförloppet och hur det på ett logiskt sätt leder fram till en gitarr. För den oinvigde är allt detta en överväldigande mängd information medan yrkesmannen umgås med det dagligen. Det är inget konstigt med det. Mitt syfte var bland annat att visa just denna stora informationsmängd, alla detaljer och moment som man tvingas igenom då man bygger en gitarr för att kanske väcka en och annan slumrande gitarrist som tar sitt instrument för givet. Om insikten finns att det krävs så mycket för att bygga en gitarr kanske omsorgen för gitarrens skötsel blir större och intresset djupare?

Eller så gjorde jag presentationen bara för att det var roligt... ja, så var det nog. smile

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

83

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Per Hallgren skrev:

Rudolf, jag vet inte om gitarrbyggare är öppnare än andra. Skulle knappast tro det. Jag har inte "avslöjat några hemligheter". Det jag har visat i denna bildpresentation är bara själva ytan med de många detaljerna samt arbetsförloppet och hur det på ett logiskt sätt leder fram till en gitarr. För den oinvigde är allt detta en överväldigande mängd information medan yrkesmannen umgås med det dagligen. Det är inget konstigt med det. Mitt syfte var bland annat att visa just denna stora informationsmängd, alla detaljer och moment som man tvingas igenom då man bygger en gitarr för att kanske väcka en och annan slumrande gitarrist som tar sitt instrument för givet. Om insikten finns att det krävs så mycket för att bygga en gitarr kanske omsorgen för gitarrens skötsel blir större och intresset djupare?

Eller så gjorde jag presentationen bara för att det var roligt... ja, så var det nog. smile

Per, Ditt svar betraktar jag lite grand som en "understatement", förlåt...Du hävdar fram en hel del av Din potential som gitarrbyggare, visar Din trevlig verkstad, många av Dina delvis självgjorda verktyg osv. och säger "det är bara själva ytan..." möjligen stämmer det... men jag betraktar mig själv som inte helt oinvigd, då jag själv har byggt två gitarrer och kämpat med träet, lim och material. Om man har öppna ögon att se, då ser man mycket mer än bara ytan...

Därför tyckte jag att Du är väldigt öppen, men det är bara bra för gitarrkulturen i Sverige (och Europa). Att betrakta Din bildserie noggrant, var (och blir) för mig minst lika roligt ... wink

84

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

OK, nu ska jag vara pretentiöst filosofisk. Med "bara själva  ytan" menar jag just det, ytan, det vi kan se. Om du har byggt några gitarrer kanske du har börjat ana att det som gör stor skillnad mellan gitarrer ofta är det som inte går att se på bild, och knappt i verkligheten heller för den delen. Det handlar om proportioner eller balansen mellan de olika delarna. Att lära sig själv snickrandet kräver bara en viss övning, hyfsade verktyg och rimligt bra metoder och det är numera ingen svårighet att hitta fram till detta. Övningen får man stå för själv givetvis men resten "hittar man på nätet", som allt annat idag. Min presentation har knappast visat något nytt. Möjligen är det nya att allt är samlat på ett och samma ställe, hela processen.
Men det är klart att jag tycker att det är roligt om du, Rudolf, och andra har gillat att följa med i berättelsen.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

85

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Här är en kort, men mycket fint spelad soleá, av och med Henrik Håkansson, registrerad på forumet som "duende". Inspelad i förbifarten med en zoomH4 då jag var och hälsade på honom i måndags.

http://media.putfile.com/Henrik-Hakanss … nco-gitarr

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

86 (edited by duende 2008-05-16 09:05:57)

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

En rätt halvdan soleá enligt mig. Det hade varit kul att ha gitarren i 1 vecka eller 2 och sedan spela-in något

Det var jättekul att få testa den tycker jag. ..och jag är övertygad om att jag inte kommer köpa en "Hermanos Conde" i första taget när det finns så mycket mera prisvärda alternativ.

87

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

duende skrev:

En rätt halvdan soleá enligt mig.

Henrik du behöver inte alls skämmas över inspelningen, vi förstår nog alla under vilka premisser inspelning gjordes. Du spelar grymt bra som vanligt. Så var lite stolt. Det var kul att höra hur gitarren lät i dina händer, den känns mycket luftigare än när jag spelade på den. Positivt menat. Tack Henrik!

MVH Johan

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)

88

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Henrik, jag skulle ge min högra hand för att spela så halvdant som du smile

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

89

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Hoj,

jag har återigen läst genom detta utomordentliga äventyr som Per presenterat för oss. Underbar resa, perfekt avslut med Henriks test av gitarren!

Jag tycker fortfarande att nån förläggare skulle ta sig an det här materialet, för det här är egentligen en bok med läckra bilder på glansigt papper. Och så tycker jag att den som fotat projektet skall ha ett stort tack. Det är verkligt bra bilder, tagna med stor förståelse för vad det handlar om.

Johan

90

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Den som fotat "projektet" är jag själv. Självutlösare och stativ... Det svåra har inte varit att ta bilderna utan att låtsas som att det är på allvar. smile Det känns roligt att så många verkar ha haft nöje av min lilla presentation, men låt oss stanna vid det. Att göra något mer pretentiöst blir liksom mer...pretentiöst, och jag har svårt för sådant. Så fort som något är publicerat och tryckt på papper verkar det som om alltför många tar det för sanning och som en tes. Syftet var ju bara att roa mig själv och er andra.
Gitarren kommer att skickas till sin beställare på måndag och därmed är presentationen i stort sett färdig.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

91

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Hej!
Jag är ganska (eller snarare VÄLDIGT) ny här på forumet, det här är faktiskt mitt första inlägg!
   Det ser ut som om du har lite koll på det här med att bygga gitarrer wink så jag tänkte ställa en liten fråga; Jag går nu tvåan på gymnasiet, och vi ska snart ha projektarbete. Jag tycker att det vore väldigt kul att testa att bygga en gitarr som projektarbete, tror du att det skulle vara genomförbart? Jag har inga som helst erfarenheter av att bygga gitarrer, däremot har jag nästan ett helt år på mig. Jag blir ju lite tveksam när jag ser hur sjukt svårt det verkar och jag har ju inga specialverktyg och sådant… däremot kan jag nog ha mycket hjälp av all text och alla bilder i den här tråden! Jag förväntar mig naturligt vis inte att resultatet ska bli en perfekt gitarr, med massor av fina detaljer (jag kanske fuskar lite med rosetten wink ) m.m. Alltså: Tror du att jag under knappt år skulle kunna bygga ihop en simpel gitarr?
    Nu kom det visst en fråga till! Mellan tummen och pekfingret, materialkostnad (jag förstår ju att detta måste variera jättemycket, men ett budgetalternativ) är det liksom runt 500? 1000? 3000? 10 000?
    Oj, en sista fråga, metallbanden till banden, var får man tag på dom?

Ja, det blev visst ett par frågor… men i vilket fall så var det mycket intressant att se hur en gitarr byggs! Tack och hej!

92

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Hej 114201514. (Är det ditt telefonnummer?) Det är omöjligt för mig att svara på om du skulle kunna genomföra ett gitarrbygge som projektarbete. Det hänger på ett antal olika faktorer och jag ska försöka lista upp dem så får du själv bestämma vad du tror.

1.Arbetsplatsen behöver inte vara stor men du behöver ett stabilt bord eller en arbetsbänk som är minimum ca 100 x 60 cm med en rimligt plan yta. Du behöver dessutom ett skruvstycke.
2. Arbetsplatsen måste vara inomhus och det behöver vara hyfsat torrt, dvs det duger inte att vara i ett kallgarage.
3.Du måste inte ha alla de verktyg som jag använder utan vilka verktyg du behöver finner du ut medan du gör ditt researcharbete. Du kommer ganska långt med ett fåtal handverktyg och uppfinningsrikedom. Många verktyg och hjälpmedel kommer du att behöva tillverka själv.
4.Eftersom du inte har några förkunskaper behöver du skaffa dig sådan genom att läsa en eller flera böcker, läsa på nätet etc. Min bildpresentation är inte tillräcklig som information.

Nu till det svåra...
5. Du måste ha tålamod nog för att studera in en arbetsmetod så att du kan planera och tillverka dina verktyg och hjälpmedel (mallar, formar, olika arbetsplattor, specialverktyg) och så att du inte kompromissar när du ska utföra respektive arbetsmoment på gitarren. Det är många grejor du måste bygga innan du bygger din gitarr.
6.Du måste ha tålamod nog för att inte utföra de olika arbetsmomenten innan du tänkt igenom vad de innebär och hur du ska kunna utföra dem med de verktyg och hjälpmedel som du har till hands.
7. Du måste ha tålamod att arbeta med den noggrannhet som krävs när man bearbetar dyrbart och bräckligt trä.
8.Du måste ha tålamod att rätta till dina misstag så att de inte påverkar slutresultatet i din gitarr. Misstag gör alla. Det svåra är att inte låta dem påverka arbetsglädjen eller gitarren.

Alltså 4 x tålamod!

Men som sagt, börja med att läsa om gitarrbygge. Här är en länk till Stewart Macdonald Guitarshop Supply och ett antal böcker. http://www.stewmac.com/shop/Books,_plan … ustic.html  Dev flesta av dessa böcker kan du få tag på i Sverige genom att beställa, t.ex på www.bokus.com
Stewmac säljer en del bra verktyg men du måste verkligen inte spendera pengar på alla dem. Däremot kan deras verktyg vara bra inspirationskälla till dina egna lösningar. Trä ska du inte köpa där utan t.ex hos www.madinter.com Nu är ju dollarn ganska billig så du kan även fundera på om du vill köpa trä i USA hos t.ex www.lmii.com  De har en del bra verktyg också.

www.mimf.com är ett bra instrumentbyggarforum där du kan ställa frågor och diskutera gitarrbygge med amatörer och proffs från hela världen.

Lycka till och ha det så kul!

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

93

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Hej (hehe, nej, det är inte mitt telefonnummer)!
Tack så mycket för all information och alla länkar!  Jag har ett uppvärmt garage med massor av vanliga verktyg. Jag var också på biblioteket idag ock kollade om de hade några gitarrbyggarböcker, det hade de tyvärr inte, men de ska köpa in det nu big_smile . Jag tror att jag tänker försöka i alla fall (jag är väldigt sugen, den här tråden är sjukt inspererande!). Jag kollade lite på hur mycket det verkar vara som man måste köpa (om man bara räknar med materialet till gitarren så verkar det vara möjligt att dra ner priset mot 1500, kan det stämma tror du?), men nu undrar jag måste köpa en "huvudbit", eller går det att karva ut ett huvud, som sitter ihop med halsen, ur en sådan här bit: http://www.madinter.com/b2c/index.php?p … mp;codp=98 alltså en 650x83x22mm stor träbit? Kanske är enklare att köpa en färdig hals-huvud-häl-bit, men det känns som fusk!
    Nej, jag känner att jag har jättemånga frågor, borde nog vänta med dom tills jag har läst på lite, då försvinner nog många av dom... (det är både kul och frustrerande; så fort man börjar skrapa lite på ytan på ett ämne, det kan vara att lösa rubiks kub, baka bröd, spela golf, knyppla eller bygga en gitarr, så öppnas en hel värld av massor av avancerade saker, frågor, specialuttryck och andra saker man aldrig tänkt på! De e skoj de....)
    Tålamodet får jag nog jobba på wink Tack och hej!

94

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Hej,
Jag förstår precis alla dina frågor då jag var i samma uppstartsläge som du är nu för knappt ett år sedan.
Jag hade turen att få plats på Michael Sande'ns gitarrbyggarkurs i september förra året vilket var jättekul och lärorikt. Tyvärr verkar det som han inte kommer att arrangera mer kurser pga för mycket gitarrbeställningar. Michael bygger i huvudsak stålsträngat (kolla in hans hemsida www.sandenguitars.com).
Hur som helst fick jag "blodad tand" och bygger nu för fullt i mitt (uppvärmda) garage.
Jag föreslår att du köper upp dej på några böcker (själv har jag köpt 9 gitarrbyggarböcker det senaste året!). JAG tycker att nedanstående böcker är de bästa:
- Classic Guitar Making, författare John S. Bogdanovich om man vill bygga en klassisk gitarr.
- Build your own Acoustic Guitar, författare Jonathan Kinkhead om man vill bygga en stålsträngad gitarr.
En "häftig" bok är också Making Master Guitars av Roy Cournall som dels beskriver alla de stora mästarna som har byggt/bygger nylonsträngade klassiska gitarrer dels innehåller en bra bygginstuktion för en klassisk gitarr. Boken är dyr (sådär 700 kr) och jag har hört att den har fått viss kritik för att inte beskriva detaljer hos mästerbyggarna korrekt. Dock, den innehåller massor av ritningar (ej fullskala) och bra beskrivningar.
(Build Your own Acoustic Guitar innehåller ritning i fullskala förövrigt)

Det låter väldigt "billigt" att kommas undan med sådär 1500kronor. Det är ju så mycket "grejor" man behöver även om gitarrbyggandet inte kräver så mycket specialgrejor. Jag har nog lagt ner 1500 kronor i bara material till jiggar och "templates" i form av MDF skivor och lim och lack och skruvar (jag har oxå ett garage som är ganska välutrustat då jag har byggt bla ett otal bilar).
Själva materialet  till gitarren kan man nog fixa för 1500:- om man inte väljer AAAA grade och nöjer sig med standard stämskruvar...men även lagom schyssta stämskruvar från Shaller eller Gotoh kostar sådär 500:- ..... o sedan tillkommer frakt moms o lite tull ....om man köper grejorna från MC Donald som ändå är billigare än inköp från något EU land utan pålagor.

Mitt tips är alltså att börja med någon av de nämnda böckerna. Det är inte så svårt att bygga en gitarr rent tekniskt. OK då, en rosett av den typ Per Hallgren visat har visat är VÄLDIGT mycket jobb första gången och att få "mosaiken" (det rutmönster man egentligen skapar) att bli snygg och verkligen bli ett rutmönster är kanske inte så lätt. Jag har själv insett och bittert fått erfara att den fane'r man utgår ifrån måste bearbetas till exakt rätt (samma) tjocklek annars blir det inte snyggt. Dock, färdigt fiskbensmönster från MCDonalds och "inlays" med abalone är inte jättesvårt svårt och blir riktigt elegant om man är normalt händig och van att jobba med händerna.
Per Hallgren har väl redan markerat det vid flera tillfällen men jag vill förtydliga det! ATT BYGGA EN GITARR RENT TEKNISKT ÄR INTE SÅ SVÅRT... dock en gitarr är inte bara något som skall betraktas som en möbel och SE VACKER UT.....den skall ju också låta bra!
I all ödmjukhet böjer jag min stolta nacke över det instrumentbyggare som även får en vacker gitarr att låta vackert. En gitarr som presterar ljud och känslor som får mej (människor) att inse att jag visserligen kan bygga, en för ögat snygg gitarr, men att jag har långt kvar till att överhuvudtaget kalla mej för "amatör Luthier". Jag hoppas alltså att jag någonsin kan bli lite nöjd över  även den klang ett  av  mej hembyggt instrument kan skapa.
Jag förstår Per Hallgren när han markerar att han inte röjer några "hemligheter" egentligen. Att bygga gitarrer handlar inte om att det skall se snyggt eller vackert ut - det handlar om att "känna" för om locket skall vara 1,9mm i kanterna eller 2,3 mm eller om "bracingen" behöver vara tunnare för just detta lock. Underbart att inse att inget datorprogram eller teknisk kundskap byggd på formella universitetsstudier kan ersätta kompetensen och erfarenheten hos en  bra instrumentbyggare....

Janne

95

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Gött, jag ska kolla på de där böckerna (imorgon kanske, nu är det snart dags att sova smile ), skönt att höra att man inte är ensam! Priset 1500 fick jag ihop när jag kollade de billigaste (ja, typ billigaste) delarna, BARA gitarren, så jag antar att det tillkommer en del till andra saker sad ( men jag kan ju alltid rota runt i garaget och hitta gammla träbitar som pappa inte behöver smile )
   Väldigt sannt det där du säger om gitarrbyggare och datorprogram (efter att ha sett den här tillverkningsproceduren kommer jag nog i se gitarren på ett annat sätt, se konstverket, yrkesskikligheten). Tack och hej!

96 (edited by Per Hallgren 2008-05-26 11:17:55)

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Tack för dina insiktsfulla kommentarer Janne. Instämmer i allt. Bogdanovich's bok är bra men hans metoder kräver en hel del snickerimaskiner. Det är alltså dyra investeringar man tvingas göra för att kunna följa hans sätt att bygga. Det finns naturligtvis metoder som bara använder handverktyg och ett minimum av tvingar och annat dyrbart. Snören, rep, kilar, några enkla hyvlings- och sågjiggar och en monteringsmetod utan ytterform ersätter alla tekniskt komplicerade lösningar. Det är så man byggde förr i Spanien, för även där har naturligtvis maskiner nu gjort sitt intåg.

Stålsträngsboken har jag inte sett.

Courtnall's bok lovar mycket men håller tunnt, sånär som på en ganska ok metodbeskrivning.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

97

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Hej!

Jag undrar vad alla de fina bilderna på gitarrbygget tagit vägen. Jag skulle gärna se dem igen.

Vackert hantverkt är alltid en njutning att se på!

/Pär

98 (edited by Jonas Tobin 2008-08-14 18:08:48)

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

En del av flamencobilderna finns på Pers hemsida.

99

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Bilderna verkar ha antingen flyttats eller så har de övrskridit sin gräns, då tråden är väldigt intressant skulle det väl vara läga att flytta dem till en mer bestående sida? Är ju en tråd man gärna läser igenom med jämna mellanrum.

100

Re: Följ med på byggandet av en flamencogitarr!

Bilderna kommer att finnas som ett bildspel på min nya hemsida som kommer inom kort. Där kommer också att finnas en del annat smått och gott som inte finns på den gamla sidan. Vilken URL det är får ni gissa så länge.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/