1

Topic: Högerhandsteknik

Nån som har bra tips/länkar på hur högerhandstekniken kan förbättras? Spelar själv för svagt med för kort rörelse på fingrarna vilket medför att handen hoppar. roll

"Guitarists spend 80 percent of their time tuning the guitar and 20 percent playing out of tune!" John Williams på skämtsamt humör i Uppsala 17/10-2009

2

Re: Högerhandsteknik

Hej!
Spana in Scott Tennant's bok Pumping nylon + dvd till boken.
I boken har du även Giuliani's 120 högerhandsövningar. Dessa är kanon.

Ett litet tips i alla fall.

Christian

3 (edited by pellegrosso 2007-10-18 20:30:45)

Re: Högerhandsteknik

Hej.

Högerhandsteknik. Detta är ju individuellt så jag kan bara försöka delge dig av mina egna erfarenheter.
Kort rörelse i högerhandsfingrarna är en perfekt utgångspunkt för en bra teknik! Det gäller bara att kunna kontrollera rörelsen och få den avspänd, men som sagt, kort rörelse är definitivt, enl. mig rätt. Detta pga att man ska inte överdriva rörelser överhuvudtaget, för att kunna använda energin mera ekonomiskt och för att det blir lättare att hitta anslagspunkter, jämn tonbildning mm. Så utgå du från dina korta rörelser. Avspändhet är nummer  ett. En avspändhet som bygger på en långsiktig plan för att "hålla" länge. Så innan man börjar toköva. Skaffa en spegel så att du ser att du är avspänd, jämt!
Två är att hitta avspändhet i fingrarnas "vinklar" och även överhanden, knogarna och, ja allt som har med högerhandsrörelsen att göra. Observera att senorna och musklerna som "drar och sliter"  för att aktivera fingrarna, sitter högt upp i och vid underarmen och armbågen. Tre blir att hitta en naturlig utgångspunkt för Hh. Släpp ned din arm ut i "fria luften", och låt den hänga helt avslappnad. Vid en "normal" handkonstitution, så är hela handen ganska konvvex vid full avslappning. Tänk dig sedan att du skall skruva igen en flaskkork, och rör tummen i motsatt rikning mot fingrarna, så har du en ganska bra bild av en avslappnad utgångspunkt. Applicera den sedan i ditt övande lugnt och fint vid spegeln OCH med korta koncisa rörelser, så är du rätt ute, i alla fall initialt.
Att inte lägga tid och energi på att hitta "avslappningen" gör allting mycket svårare i framtiden.

Sedan till övningar. Återigen, lugnt och fint ska man bygga upp sin teknik, och med det menar jag: "spela aldrig fel", då håller man det rätta tempot. Arpeggio!! arpeggio och arpeggio är suveräna övningar för att befästa tekniken för Hh. Det gäller att hitta arpeggio-övningar som först bara låter P röra sig över bassträngarna och sedan fylla på med övningar som aktiverar i m a i rörelser. Sedan lägger man till kombinationer av arpeggio och tremolo, men med total fokus på Hh, inget annat. Vh insats i denna övnings-tanke skall vara helt okomplicerad och skall vara så enkel att man inte behöver tänka på Vh överhuvudtaget.

Angående "för svagt" spel, så är det lämpligt att saaaaakta införa det som moment i momentet, (att spela starkare) så att säga, men inte på en gång, risken finns annars att du fördärvar din ursprungliga "plan", DVS att bygga upp en hållbar teknik som i sin tur leder till möjligheten att spela dynamiskt.

Det finns en hel del övningar som avser Hh teknik förståss, men att lägga fokus på att köra i gång enbart denna karda och metodiskt, det känner jag inte till.  Jag är väldigt på hugget i denna fråga som du märker, och det beror på att en ny värld av möjligheter öppnade sig för mig när jag insåg att jag hade stor stor nytta av att dela upp tentaklerna ordentligt, i alla fall över en period. Så därför vill jag dela med mig av denna entusiasm. Om det sen går att förstå det vet jag inte. Men försöka duger.

Nåväl, jag lät ju inte Vh förtvina pga arpeggio-tremolo-psykos, nej då, jag fann ut vägar att öva dessa fingrar separat. Helt enkelt med så kallat legato-spel. Hammering on, pull-off. Och rätt utfört och metodiskt utfört, så ger det en rejäl kick även det. Dessa tekniker stärker verkligen muskulaturen till Vh. och ger precision tillika, därför att man får en muskulär överkapacitet som är väldigt bra att ha för framtida bruk.

Öva långsamt är inte så lätt, så en metronomen är att rekomendera.
Jag övade 20 min Hh, sen 20 min Vh sen 20 min skalor och allt efter en metronom som jag varje dag ökade ett "snäpp på" men bara ett "snäpp". Jag startade i ett låååååågt tempo, och eftersom dagarna gick så fick jag utöka övningarna för att det skulle fylla dessa 60 min.
Vilket freak va´?

Men efter tre månader och med en jädra koll på armar och muskler, så att dom inte överansträngdes, så fick jag ett häpnadsväckande resultat.
För mig var det rätt "medicin".

Hoppas att du hängde med i svängarna och fann någon substans i detta. Lycka till.

Hälsar Pelle

4

Re: Högerhandsteknik

Tack för tipsen! Ska genast prova, blev sugen på boken oxå. Nån som har tips på bra noter på nätet med högerhandsövningar? cool

"Guitarists spend 80 percent of their time tuning the guitar and 20 percent playing out of tune!" John Williams på skämtsamt humör i Uppsala 17/10-2009

5 (edited by Håkan Wallin 2007-10-02 17:02:13)

Re: Högerhandsteknik

Det bästa vore faktiskt om du tog några privatlektioner och på så sätt försäkrar dig om att det blir rätt från början.
En bra instruktionsvideo kommer på andra plats. Jag rekommenderar William Kanengisers
dvd "Effortless Classical Guitar". Pumping nylon är också mkt bra, tycker jag.

6

Re: Högerhandsteknik

Kom igen!!!

Finns det ingen som kan delge några tips till Kuniharu?????
Det måste ju finnas fler människor än lilla jag som har något att tipsa om, än nån´bok eller DVD!!!!

Min kommentar ang denna fråga från Kuniharu, relateras med direkt adress från delar av mitt inlägg under tråden" förändring eller förnyelse"

Ta chansen att peppa en människa som visar intresse och framåtanda genom att ställa relevanta nyfikna frågor och försök att ge tips som känns lite personliga och engagerade.

Klart som fan att man ska ha en lärare. Men det torde väl ändå vara ganska  självklart att Kuniharu begriper det. Men det var ju inte det som han frågade efter.

Jag ger mig INTE ut för att vara pedagog eller supergitarrist, men tänkt igenom mina ideer och testat dom, det har jag noggrant gjort, och nu har jag gett mig tusan på att ge mina bidrag till denna klämmiga sajt.
Allt för främjandet av den klassiska gitarrens välgång. Vare sig det behövs eller inte.
Det intresserar mig helt enkelt.

Så ut ur garderoberna ni som kan och vet. Lägg lite tid på att ge engagemang till frågeställningar som kanske är enkla för er, men intressanta för andra.

Hälsar Pelle Frid

7

Re: Högerhandsteknik

Äh, man väljer väl själv om eller när man svarar Pelle, eller?

Pelle sa bra saker och alla böcker dvd:s som listats funkar bra, lärare är överlägset eftersom det är svårt att i ord beskriva så´na här saker.

Det verkar som att du är ute efter att hitta "kärnan"och volym  i din ton och en avslappnad högerhand. Det kan vara läge att göra litet anslagsövningar, kanske att öva varje finger för sig på lösa strängar.

Innan jag ger konkreta tips, kan du bekriva ditt anslag litet utförligare (fritt anslag)?

Generellt kan man säga att det finns en problematik i att ha en "universallösning" vad gäller teknik.
Det är inte säkert att korta rörelser och att överdrivet kontrollera hoppande högerhand är rätt för dig. Det kan vara så att du spänner dig när du försöker åstadkomma detta, alla ser olika ut och allas teknik ser litet olika ut.
Överdriven kontroll och att tvinga handen till stillhet (överhuvudtaget att tvinga kroppen till stillhet, att vara statisk och orörlig) leder ofta till spänningar.

Fredrik


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

8

Re: Högerhandsteknik

Jag minns ett tillfälle då jag träffade David Russel som jag lärde mig mycket på. Han var som alltid vänligheten själv och provspelade några gitarrer som jag hade att visa upp. När han spelade slogs jag av hur svagt det lät. Jag hade haft ett antal gitarrister som spelat på gitarrerna tidigare, både på denna festival i samma rum och i andra sammanhang. Jag vågar nog säga att av alla de som spelat på gitarrerna på denna festival var Davids bland de svagaste. Vacker och fyllig ton med kärna, men svag.

Jag funderade på om jag hörde rätt och mitt svar på frågan var att David var så inspelad på sin Dammann-gitarr och van vid så stark respons från sin gitarr att hans anslag var svagt och avslappnat. Mina instrument var styvare byggda och krävde ett starkare anslag för att blomma ut.

Så vart vill jag komma med denna anekdot? Jo, naturligtvis att det inte måste vara ditt anslag det är fel på Kuniharu. Det kan vara din gitarr.

Låt mig tillägga att många år har gått sedan det mötet med David Russel och jag har lagt mycket arbete på att bredda dynamiken i mina gitarrer. Inte bara fortet måste finnas utan pianot också.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

9

Re: Högerhandsteknik

Jajamensan. Man väljer själv att svara.
Jag ber härmed om ursäkt om jag trampade någon på tårna.
Gjorde jag det förresten? Jag för min del ville bara vara lite entusiastisk.
Och ja, du har rätt i att universalövningar är mindre bra.
Men återigen, jag tycker att man ska försöka peppa folk ,och hur man gör det är tydligen olika.

Meningen med det jag delgav , var att visa en av mina metoder som gav frukt. I och för sig bygger det kanske på att man måste ha järnkoll på vad man vill uppnå.

Och jag håller med om att strävan mot en statisk avslappning och spänningslöshet är av ondo. Men det var inte det jag beskrev.

Men i varje människas liv kommer det stunder när val måste göras, och då måste man ha haft chansen att byggt upp referenser för att ta rätt beslut, så även när det gäller övningsmetodik och är det något som man behöver för att rikta näsan rätt ,så är det kunskap och just referenser som bas. Därav detta "nakna" avslöjande av en av mina "psykoser".

Sen ber jag att få kommentera det du säger om hoppande höger-händer. Samma här, statisk avslappning är inte eftersträvansvärt, men, man ska använda muskulaturen där den behövs, ex, att hoppa med högerhanden tar energi och precision från anslaget.
Så generellt vill jag nog ändå framhärda i min åsikt: använd energin där den skall användas.

Detta får mig att tänka på Yamashita (stavar jag rätt). Mannen som spelar på en högsta nivå i världsklass, men i en lägsta nivå som är störande för mig. Han hoppar, hela karln. Och det känns ärligt och härligt på alla vis, verkligen. Men aldrig att jag skulle sätta en gitarrelev på en anständig nivå, framför en video med honom och säga: se och lär, här är en världsgitarrist, här ska du särskilt lägga märke till hans Hh-teknik! Hem och öva.
Det finns säkert en del som morrar lite nu, och morra på ni. Men hur får man acceptans i denna argumentation när det de facto inte finns en chans till fortsättning i en ev disskussion om hur man metodiskt aplicerar Yamashitas teknik på en vanlig gitarr-student. Nej, troligtvis åker Söllscher fram ur video-biblioteket, och utan hoppande så förstår nog alla att det är här vi ska börja
Nu är jag ju inte gitarr-lärare och det kanske är tur.

Sedan om man vill och det känns rätt eller faller sig naturligt att hoppa eller inte, det får tiden utvisa. Men redan de gamla grekerna sade: lär dig krypa sedan gå! (fast om grekerna sa det, det vet jag inte, men visst låter det charmigt enkelt)

Hej så länge/Pelle

10

Re: Högerhandsteknik

Du framstod som litet provocerande Pelle, it takes one to know one:)

Statisk avslappning sade jag aldrig, jag talade om att vara statisk i allmänhet. Den enes avslappning är den andres anspänning skulle jag vilja säga. De gånger jag haft som mål att sträcka upp mig och inte röra mig som mycket när jag spelar är då jag dragit på mig som mest spänningar.

Visst är en kontrollerad och samlad högerhand målet men det finns de som förspråkar att ta med hand, arm, kropp i anslaget, att spela med kroppen helt enkelt. Att göra det kan vara effektivt vid ackordupprepningar har jag märkt.

Sen tycker jag nog att Yamashita har den bästa, mest flexibla högerhanden out there. Men mycket personlig (om än Yepesinfluerad) och knappast lämplig för nybörjaren, överkurs s a s.

Fredrik M

11

Re: Högerhandsteknik

Kuniharu, var bor du?

Pelle, provocerande är vi litet till kvinns och mans på detta forum!

Flexibla Fredrik

12

Re: Högerhandsteknik

Fick tips att sitta framför spegeln för att studera h-h! Mycket nyttigt! Hoppas att vi tipsar varandra om bra teknikövningar och andra nyttigheter och inte retorik - det finns bloggar för sånt!

"Guitarists spend 80 percent of their time tuning the guitar and 20 percent playing out of tune!" John Williams på skämtsamt humör i Uppsala 17/10-2009

13

Re: Högerhandsteknik

Touché.....du har en poäng där.
Spegel är bra, absolut.
Ett annat pedagogiskt hjälpmedel är faktiskt YouTube, det finns en del bra grejor om teknik utlagt där av diverse människor.

Fredrik

14

Re: Högerhandsteknik

Nån bra länk på YouTube som du har sparat?

"Guitarists spend 80 percent of their time tuning the guitar and 20 percent playing out of tune!" John Williams på skämtsamt humör i Uppsala 17/10-2009

15

Re: Högerhandsteknik

Nej, tyvärr, mer att jag snubblat över saker, jag hör av mig om jag hittat nå´t.

fredrik

16

Re: Högerhandsteknik

Vill bara säga något mycket kort om det här med att spela "avslappnat". Självklart är det inte bra att sitta och statiskt spänna sig så man får kramp. Men det finns en fara i att fanatiskt jaga den totala avslappningen, den hittar vi endast när vi sover, i synnerhet i den långa sömnen, den som kommer när vi ändat vårt jordeliv. Att spela gitarr, som all annan fysisk aktivitet, kräver en anspänning av muskler, och en avslappning. (Nu slår det mig att detta har behandlats på forumet men kommer inte ihåg var...) Hur som helst, var inte rädd för att använda musklerna du har.

Det jag brukar göra med mina elever när jag i ett tidigt stadium talar HH-teknik är att vi "klappar" med högerhanden så att det låter lite, och sen försöker jag få dem att göra samma sak fast på gitarren, idén till en början är att de inte skall tänka "spela gitarr" eftersom tillsammans med den tanken sitter deras gamla HH-teknik fastsurrad. Bry dig inte om om du träffar flera strängar på en gång eller om tonbildningen inte blir perfekt. Det handlar om att "gå igenom" strängen med fingrarna, med kraft från den stora knogen. Detta anslag funkar bäst med rak handled som kommer in från sidan mot strängarna. Det är den vinkel de flesta gitarrister sträver efter som någon slags grundposition. Här spelar det också roll hur naglarna ser ut. De får inte vara för långa på vänstersidan (när man tittar på handen ovanifrån). Öva samlat anslag med ami, am, mi, ai (svår i början), samt med i, m, a var för sig. Försök senare inkorporera detta nya anslag i ditt spel, välj något lätt men som du inte kan eller åtminstone inte kan alltför väl. För då kopplar hjärnan in det gamla muskelminnet för just den låten och då följer det anslag du vill få bort med.

Hoppas någon kan finna något som kan hjälpa henne/honom. Eller kanske något att racka ner på?

17 (edited by Stefan W 2007-10-16 23:31:49)

Re: Högerhandsteknik

Hej, Kuniharu!
Jag tycker att du har hittat ett intressant ämne som jag tror många har åsikter om, men (som Fredrik skriver) är svårt att beskriva i ord. Det blir som att beskriva hur man sätter ihop bokhyllan Bengt genom att enbart använda text. Det går, men det är lite mer omständigt.

Det här med högerhandsteknik är väldigt individuellt. För mig är det viktigaste att utveckla tonbildningen, att arbeta fram ett "sound" som man gillar. Att kunna kontrollera sin ton. Då kan man lättare kontrollera sin frasering. Snabbhet är inget självändamål, det kommer med tiden, ju mer man övar. Tonen påverkas av många olika faktorer: nagelns form och kondition, höger arms position, höger hands position, anslagsvinkel mot strängarna, fingrarnas rörelser, anslagets hastighet/styrka, hur man förbereder anslaget osv, MEN det viktigaste av allt: hur du vill att det ska låta. Det finns många olika ideal. En del beskriver gitarrteknik i nästan poetiska ordalag, medan andra enbart pratar om musikler och fingrar. För mig är det musik det handlar om och vill jag inspirera en elev försöker jag få in övningar i ett musikaliskt sammanhang.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

18

Re: Högerhandsteknik

Mikael skrev:

Detta anslag funkar bäst med rak handled som kommer in från sidan mot strängarna. Det är den vinkel de flesta gitarrister sträver efter som någon slags grundposition. Här spelar det också roll hur naglarna ser ut. De får inte vara för långa på vänstersidan (när man tittar på handen ovanifrån). Öva samlat anslag med ami, am, mi, ai (svår i början), samt med i, m, a var för sig. Försök senare inkorporera detta nya anslag i ditt spel, välj något lätt men som du inte kan eller åtminstone inte kan alltför väl. För då kopplar hjärnan in det gamla muskelminnet för just den låten och då följer det anslag du vill få bort med.

Hoppas någon kan finna något som kan hjälpa henne/honom. Eller kanske något att racka ner på?

Låter som en bra övning! Har spelat många år så det tar tid att vänja om. Spelar med vinklad handled (a´la 70-80tal) ska försöka ändra till mer rak handled - verkar mest naturligt! Tack för alla bra tips alla andra med!

"Guitarists spend 80 percent of their time tuning the guitar and 20 percent playing out of tune!" John Williams på skämtsamt humör i Uppsala 17/10-2009

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

19

Re: Högerhandsteknik

Kuniharu skrev:

Fick tips att sitta framför spegeln för att studera h-h! Mycket nyttigt! Hoppas att vi tipsar varandra om bra teknikövningar och andra nyttigheter och inte retorik - det finns bloggar för sånt!

Det här inlägget har jag funderat mycket på... (även om det kanske var ett tag sedan det skrevs nu). För var kom det där om retorik och bloggar ifrån? Såg inget konstigt i inläggen före (är det något inlägg som raderats?), och har inte märkt av något retorik-bloggande i andra delar av forumet heller vad jag minns. Däremot var det väl några ganska "ordrika" och utförliga svar på din fråga som kom. Men det kan väl helt enkelt inte vara dem du syftar på? Om det trots allt är det tror jag kanske inte att det bästa sättet att främja ett "levande forum" (som diskuterats i andra trådar) är att "dissa" när någon tar sig tid att ge ett utförligt svar på en fråga man själv ställt... Fast jag har kanske missförstått det hela. hmm

20

Re: Högerhandsteknik

Mikael, vad menar du med att ni "klappar" med handen innan ni spelar?

Och vad hände med PelleGrosso? Vart tog han vägen?

Fredrik


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

21

Re: Högerhandsteknik

Fredrik Mårtensson skrev:

Mikael, vad menar du med att ni "klappar" med handen innan ni spelar?

Och vad hände med PelleGrosso? Vart tog han vägen?

Fredrik

Hej!!!

Här är jag. Jag bestämde mig för att vara lite passiv med min entusiasm ett litet tag. Jag har väl känt att jag har mycket att dela med mig av, men det faller kanske inte i god jord alla gånger.

Saker och ting skall ju leda någonvart, och ibland så känns det att det inte direkt alltid gör så, så, jag tog en time-out.

Dessutom så tycker jag väl att det är trevligare att kommunicera öga mot öga istället för att använd sådana här "moderna" medier. Det är lätt att det missförstås ,eller att det inte framstår som helt nyanserat det man vill förmedla, om man nu inte är duktig på att uttrycka sig i skrift.

Så just nu putsar jag på mina gitarrer och sorterar min vinsamling, hustrun suckar och livet leker.

Och Fredrik.... Tack för att du undrade!!!!

Pellegrosso


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

22

Re: Högerhandsteknik

T_o_m_a_s skrev:
Kuniharu skrev:

Fick tips att sitta framför spegeln för att studera h-h! Mycket nyttigt! Hoppas att vi tipsar varandra om bra teknikövningar och andra nyttigheter och inte retorik - det finns bloggar för sånt!

Det här inlägget har jag funderat mycket på... (även om det kanske var ett tag sedan det skrevs nu). För var kom det där om retorik och bloggar ifrån? Såg inget konstigt i inläggen före (är det något inlägg som raderats?), och har inte märkt av något retorik-bloggande i andra delar av forumet heller vad jag minns. Däremot var det väl några ganska "ordrika" och utförliga svar på din fråga som kom. Men det kan väl helt enkelt inte vara dem du syftar på? Om det trots allt är det tror jag kanske inte att det bästa sättet att främja ett "levande forum" (som diskuterats i andra trådar) är att "dissa" när någon tar sig tid att ge ett utförligt svar på en fråga man själv ställt... Fast jag har kanske missförstått det hela. hmm

Hej.

Kuniharu tyckte att jag var "retorisk" i några av mina anekdotiska inlägg på denna tråd. Vad han tycker om det, skiter jag i, men jag tog bort denna/dessa anekdoter för att anpassa mig till hans önskemål.

Värre än så var det inte, men jag anser att det är en gränspuck till oförskämdhet att ge den kommentar han gjorde. Varför han inte gillade det jag skrev, det vet jag inte, men det kändes som om det var " hans tråd", så därför drog jag bort mina "retoriska inlägg".

I övrigt står jag stolt fast vid de råd jag ville förmedla angående att använda spegel, systematik, avspändhet för att förändra hans upplevda problem med högerhandstekniken, så därvidlag har jag med öppet hjärta och spirit försökt att peppa en broder, förhoppningsvis med en retorik han kan acceptera.

Hälsningar Pelle

23

Re: Högerhandsteknik

Det kan ha varit jag som var retorisk också, alternativt att vår ordväxling var det.
Hur som haver...välkommen åter!

Hur går det med högerhanden, Kuniharo, får du nå´n ordning på´n?

Fredrik


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

24

Re: Högerhandsteknik

Per Hallgren skrev:

Jag vågar nog säga att av alla de som spelat på gitarrerna på denna festival var Davids bland de svagaste. Vacker och fyllig ton med kärna, men svag.
Jag funderade på om jag hörde rätt och mitt svar på frågan var att David var så inspelad på sin Dammann-gitarr och van vid så stark respons från sin gitarr att hans anslag var svagt och avslappnat.

Det där tycker jag är viktigt att komma ihåg. Styrkan i ens högerhandsteknik formas med tiden efter hur ens gitarr levererar tonen.

/J


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

25

Re: Högerhandsteknik

Mikael skrev:

Vill bara säga något mycket kort om det här med att spela "avslappnat". Självklart är det inte bra att sitta och statiskt spänna sig så man får kramp. Men det finns en fara i att fanatiskt jaga den totala avslappningen, den hittar vi endast när vi sover, i synnerhet i den långa sömnen, den som kommer när vi ändat vårt jordeliv. Att spela gitarr, som all annan fysisk aktivitet, kräver en anspänning av muskler, och en avslappning. (Nu slår det mig att detta har behandlats på forumet men kommer inte ihåg var...) Hur som helst, var inte rädd för att använda musklerna du har.

...Försök senare inkorporera detta nya anslag i ditt spel, välj något lätt men som du inte kan eller åtminstone inte kan alltför väl. För då kopplar hjärnan in det gamla muskelminnet för just den låten och då följer det anslag du vill få bort med.

Nej, precis, det skulle ju inte bli mycket spelat om man bara slappnade av... Å andra sidan finns det nog ingen "fara" med det, förutom att man kanske letar på helt fel ställen och inte får bukt med det, eller att man kanske oroar sig för sin ergonomi i onödan. Oro blir ofta spänningar, så att oroa sig för sin ergonomi blir lätt lite som att suga i sig en cig för att stilla oron för att man kanske inte klarar att leva upp till beslutet om att fimpa för gott...

Enlig mig handlar det inte om muskelspänningar generellt, utan om VILKA spänningar och VAR man har dom, och främst: har muskelpänningarna en faktisk koppling till den rörelse man utför?

Inom musikerergonomin snackar man om ändamålsenlig muskelaktivitet, dvs. att de muskler som engageras under spelet ska ha koppling till de tekniska rörelser man gör. "Muskelkontroll", kan man också kalla det, och det som kännetecknar god teknik, rent fysiskt, brukar var just...muskelkontroll - att specifika muskler levererar en specifik teknisk rörelse isolerat som sedan resulterar i ett visst musikaliskt resultat på ett instrument. Och faktiskt, bättre ergonomi innebär väldigt ofta klart bättre teknik, eftersom både teknik och ergonomi har med samma sak att göra: muskelkontroll.

Visst, man inte kan slappna av 100 % förrän man är död, men det är ju inte riktigt den typen av avslappning man talar om. Det är snarare en fråga om att aktivera spelmuskulaturen just så mycket som krävs för det tekniska moment man vill utföra, samtidigt som låter alla andra, "musikaliskt/tekniskt irrelevanta" muskler (höger stortå?) lämnas utanför. Värt att klura på är att dålig musikerergonomi oftast har rent psykologiska orsaker i grunden, som t ex oro och stress... I en diskussion om sittställning i den här kategorin "Gitarrundervisning" gick jag in på det.

Hela frågan är väl egentligen: MÅSTE det leda till värk och spänningar när man lirar mycket och satsar seriöst på att bli så bra som möjligt? Enligt mig: nej.

Ja, gamla stycken återkallar gärna gammal teknik och därmed gamla (o)vanor. Det är väl ok, så länge man märker det och fixar till det efterhand. Ju fler gånger man får tillfälle att korrigera sig själv, dvs. påminna sig själv om hur man istället ska gå tillväga, desto starkare rotad blir ju den nya vanan.

/J