26

Re: Högerhandsteknik

Tja...

Det kanske var lite mycket tjat om avspänning....

Jag kan inte låta bli att återge ytterligare en episod från min studietid.
Under min fhsk-tid så spelades det mycket jazz. En av de mer engagerade och talangfulla eleverna gick i gång till tusen på eurytmik som infördes i undervisningen i hans andra och mitt första läsår.
Han var en lyhörd och varm pianist och flöjtist.
Men som sagt eurytmiken tog överhanden på ett, låt mig säga, maniskt vis för denna man. Han brukade t ex när vi spelade i olika ensembler minst tre ggr i varje stycke tvärsluta spela, rycka skjortan ur byxorna och studera diafragman!!!! Som ni förstår så gick det inte att spela på ett seriöst sätt med denna stackare i någon form av ensemblespel.
Han utvecklade avslappning till en livsstil!!! Han trakterade,som sagt, också tvärflöjt och applicerade dessa avslappnings-övningar på ett mer eller mindre vanvettigt sätt. Han lät flöjten i princip hänga lodrätt mot golvet så man kan lugnt säga att han använde Paco de Lucias ost-kroks (båges) metod, men med sidledes lutning. Som ni förstår så blev det inte ett dyft av hans musiker-planer.
I övrigt var denna man en jätte trevlig och fin människa, men trots våra försök att tala honom tillrätta, så framhärdade han till förbannelse.

Så nog kan avslappning missbrukas.
Och dessutom så kan eurytmik tydligen vara skadligt.
Bara så ni vet.