Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

1

Topic: John Williams till Uppsala

Den 11 april 2008 har vi nöjet att få lyssna till ingen mindre än John Williams i Uppsala konserthus.

Jag måste samtidigt passa på att rikta ett stort tack till herrarna i Uppsala som gör det möjligt för oss att höra alla stora musikanter de lyckas locka till sig. Ni uppfyller många av mina drömmar.

Tack till Alejandro, Klaus och Stefan

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: John Williams till Uppsala

Vi är ett gäng från Sundsvall som kommer att finnas på plats... smile

3

Re: John Williams till Uppsala

Hoj,

var får man tag på biljetter? Troligen kommer nån från Vasa också att finnas i publiken.

H. Johan

4

Re: John Williams till Uppsala

Underbart! Måste se till att vara där då! Missade ju Paco de lucia..

5

Re: John Williams till Uppsala

Ja, vart får man tag på biljetter? De finns inte på Ticnet än iaf. Någon som vet när de släpps? Man vill ju inte missa detta...

6

Re: John Williams till Uppsala

Jag kollade konsertprogrammet på Uppsala konserthus, men hittade inget om Williams. På Williams webbsajt fanns vårens konsertturné, men inget om nån konsert i Uppsala. Så om nån vet mera om konserten är jag väldigt intresserad!

Johan

7

Re: John Williams till Uppsala

Det är herrarna bakom Uppsala gitarrfestival som står bakom arrangemanget. Biljetter kommer att släppas i januari.

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

8

Re: John Williams till Uppsala

Woho!
Tack för tipsen Johan! Nu åker Decameron-CD'n fram, här ska laddas!
Kul att se dig här förresten, inte helt oväntat iofs.

9

Re: John Williams till Uppsala

Biljetter släpps den 16 januari, kl 10.00

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)

10

Re: John Williams till Uppsala

Nu har jag köpt biljetter! Undrar hur länge det dröjer innan det blir slutsålt? wink

11

Re: John Williams till Uppsala

Yes, nu har jag knipit tre biljetter till mig och ett par vänner!
Det här kommer bli en höjdare. Är det någon som hört rykten om vad det blir för musik?

12

Re: John Williams till Uppsala

Detta låter som ett måste smile Missade paco tidigare i år dock...

13

Re: John Williams till Uppsala

Då var det dags. Vi hoppas på en trevlig kväll med bra musik och många goda möten med gamla vänner.
Vi ses!

MVH Johan

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)

14

Re: John Williams till Uppsala

Nå, vad tyckte ni om konserten? Jag var inte där sad Vad missade jag?

15 (edited by Lassett 2008-04-13 13:26:30)

Re: John Williams till Uppsala

Jahapp gott folk ... som 08-bo så var man ju ditrest förståss ... och kollade på JW. Han spelade 3 sonater av Scarlatti (K213, K380, K175) sen Chaconne av Bach följt av Albeniz' Asturias, Cordoba, Torre Bermeja. Allt detta var naturligtvis fantastiskt bra men jag fick en känsla av att han emellanåt drömde bort sig, gick lite på rutin kanske. Men jag klagar absolut inte :-).  Efter pausen tog det ordentligt fart med Domeniconis Koyunbaba som var en höjdare, sen 4 st av JW själv (Prelude to a Song, Open End, Song without words och Hello Francis). Slutligen spelade han 3 stycken från Venezuela men jag minns inte namnen. Det blev encores naturligtvis efter stående ovationer och han spelade då Barrios Mangores La Ultima Cancion och sen ett namnlöst stycka av JW själv.  Perfekt slut på en kanon konsert!  Att sen JW har en laid back stil och pratar med publiken på ett mycket trevligt sätt gör allt bara bättre.

Råkade stöta på honom följande dag på ett cafe vid lunchtid där han fikade med sin fru och han verkade sj vara nöjd med kvällen.

Vi får tacka Uppsala gänget för detta och kommande program, inte minst i höst  (16-19 oktober) med Manuel Barrueco i spetsen. Tack tack tack!

/L

16

Re: John Williams till Uppsala

De va mycke snack om att JW skulle komma till Uppsala. Hade själv inte möjlighet att närvara, men förväntningarna va på topp, som jag kunde utläsa:

"Vi är ett gäng från Sundsvall som kommer att finnas på plats... "

Sen blev det bara tyst som i graven. Körde ni av vägen eller så?

Va det, bra, eller va det dåligt? Denna ikon kräver väl lite mer uppmärksamhet?

17

Re: John Williams till Uppsala

Konserten var väl bra även om JW inte är någon personlig favorit till mig. Men som ikon är han en mycket intressant person. Möjligheten att få se Williams för oss lite yngre kommer kanske inte tillbaka så denna möjlighet ville jag inte missa för allt i världen.

Och att döma av applåderna och de stående ovationerna så gick nog gubben hem hos publiken i stort. Sjukt bra publiktryck. smile

18

Re: John Williams till Uppsala

Vi alla här i Stockholm skulle mer än gärna välkomna en konsert av Joel ....en utopi?
/L

19

Re: John Williams till Uppsala

Ingen utopi, tvärtom! Har inget inbokat den närmsta tiden i detta område dock. Just nu ligger jag lite lågt på konsertfronten. Håller bland annat på med en skivinspelning med "kammarmusik från norrland".

20

Re: John Williams till Uppsala

Jag tycker att det var en allderles utmärkt konsert!
Enligt presentatören och arrengören av det hela, har inte Williams varit i landet sedan 1986. Det var en enorm upplevelse för mig, och jag kan inte sluta förundras över hans träffsäkerhet. Varje ton satt där den skulle, det enda misstaget jag hörde var uppe på halsens 15:e band där han inte riktigt träffade. Annars inte Ett fel.

Å andra sidan är väl inte John Williams den roligaste gitarristen att lyssna på alla gånger. Personligen tycker jag att han gjorde Chaconne ganska trist. Dock var Scarlattistyckena var mycket fina!

- Rock'n'roll -

21

Re: John Williams till Uppsala

Jag räknade till totalt 6 fel 3 av dem i Chaconnen, men egentligen skall man inte räkna dem alls för det spelar ingen roll bara musiken flyter. Så glöm att jag ens märkte nåra fel hehe .....