Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

1

Topic: Gitarrskolor

Vilken är enligt er de mest kompletta gitarrskolorna som finns att köpa, gärna i flera olika nivåer.

Är egentligen inte så förtjust i fenomenet, men man kan få en del bra uppslag.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Gitarrskolor

Min erfarenhet är att det finns inga skolor som är 100% kompletta. De skolor som jag fastnat för är gitarristen 1, 2, 3 av Sallman/Silén.

Bra material men bör enligt min åsikt kompletteras med lite mer fingerspel och övningar. Låtarna som till ungefär 75% är nyskrivna tas med glädje emot av eleverna utan att på något sätt verka "mossiga".

Jag kommit underfund med att de smidigaste tillvägagångssättet är att hitta en "huvudbok" som man sedan kompletterar med annat material allt efter behov/behag.

3

Re: Gitarrskolor

Gitarristen 1-2 tycker jag också är bra, 3:an börjar gå lite på tomgång enligt mig. Dessa böcker är bra därför att de innehåller roliga stycken. Rent teknikst/metodiskt tycker jag inte att de är så fantastiska. Gunnar Lifs gitarrskola "Introduktion till gitarrspel" del 1 är, enligt mig och många andra, den mest genomarbetade och genomtänkta gitarrskolan. Den kräver dock att läraren sätter sig in i materialet. Vissa elever kan ibland tycka att styckena är lite tråkiga (Lilla Snigel etc) men om läraren använder denna skola på ett bra sätt och kompletterar med annat så gör denna skola att eleven får en solid teknik, bra handställning och bra notkunskaper.

4

Re: Gitarrskolor

Både ur forskningssynpunkt och som underhållande kuriosa kan jag rekommendera "Nuevo método para Guitarra" av Aguado, översatt till engelska av Brian Jeffery, (Tecla Editions)

Aguado är utan tvivel den störste "navelpillare" gitarrvärlden skådat och många av hans tankar och idéer handlar om så otroligt små detaljer ang. gitarren att det ibland blir rent komiskt. Sen inser man ganska snart att en stor del av det han skriver faktiskt spelar roll och att det har relevans även för senare tiders tankar om både teknik och ergonomi.

Som ren gitarrskola är den för länge sedan ute ur leken, men det skulle onekligen vara intressant att se vilka faktiska resultat en elev skulle uppnå om undervisningen utgick helt från Aguado...? Jag använder själv många av hans principer, men det är ju uppblandat med influenser också från annat håll...


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

5

Re: Gitarrskolor

Som ren gitarrskola är den för länge sedan ute ur leken, men det skulle onekligen vara intressant att se vilka faktiska resultat en elev skulle uppnå om undervisningen utgick helt från Aguado...? Jag använder själv många av hans principer, men det är ju uppblandat med influenser också från annat håll...

Regino Sainz de la Maza använde enligt många av hans elever hela Aguados skola och han lyckades ganska bra med sina elever.

Själv använder jag just nu Bengt Wikströms gitarrskola del 1 och 2, Stefan Löfvenius Gitarrmusik del 1 och ibland 2. Eleverna blir snabbt bra på noter och får ganska tidigt börja med små solostycken.
Detta varvas med lite fingerpickin och improvisation samt en del av lektionen där eleven bestämmer helt själv.

Jag tror inte att på att man ska hitta den mest kompletta gitarrskolan, jag tycker att det är bättre att eleverna köper några olika böcker där varje bok fokuserar på ett visst moment.

6

Re: Gitarrskolor

Jag håller med Joakim vad gäller Aguados skola. Den är verkligen genomtänkt vad gäller alla gitarrens (traditionella) tekniker. Däremot fungerar den inte som nybörjarskola, de första styckenas progression är inte helt realistisk. En annan nackdel är att det naturligtvis inte blir någon stilistisk berdd i undervisningen om man utgår från en skola där alla stycken är av samma hand.
Jag använde själv Regino Sainz de la Mazas utgåva av Aguados skola i tonåren tillsammans med Pujols skola (böcker 3-4) och Brouwers etyder och jag tycker att det gav en solid teknisk grund.
En annan gammal skola som jag blev positivt överraskad av är Carcassis gitarrskola (alltså inte etyderna op 60 som förvisso också är bra). Kolla upp den!

7

Re: Gitarrskolor

Skulle vara intressant att få kommentarer på min egen gitarrskola, som bygger på vetenskapliga rön om hur vi lär oss optimalt. Inte många som vågar säga nåt om den, eftersom det krävs en del arbete för att sätta sig in i idéerna bakom. Vem vågar?

Anna-Lena

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

8

Re: Gitarrskolor

Skulle vara intressant att få kommentarer på min egen gitarrskola, som bygger på vetenskapliga rön om hur vi lär oss optimalt. Inte många som vågar säga nåt om den, eftersom det krävs en del arbete för att sätta sig in i idéerna bakom. Vem vågar?

Anna-Lena

Jag har bara bläddrat som hastigast i din skola så jag vet inget om den. Men jag ställer en fråga istället. Vad har du för mål med din undervisning Anna-Lena?
Patrik

9

Re: Gitarrskolor

Jag håller med Danjel här. Jag ser systemet med "fingertabulatur" som onödigt, och ja, jag provade den, på Jonathan (min elev, Dohyo har honom nu), i 3 år. Jag skulle inte göra det igen.

Kolla här: om en elev, senare, vill fortsätta med gitarren, så kommer att han att hitta gitarrtabulatur i tidningar eller note, inget annat. Att använda gehör i undervisningen, däremot, är oehört viktigt. Men lika viktigt är användande av rytmik! Är det nån mer som gör det? Klappa takter, gå takter, klappa rytmer, såna saker...

Alltså, jag har läst din första bok, och jag kan ha missförstått dig (Anna-Lena) men jag får alltid samma känsla av att du är anti-- antinågot. Jag vet inte vad. Noter? Noter vid ett tidigt stadium? För alla? Eller vad... jag vet inte.

Jag håller verkligen med Danjel här: vi är inte som en del musiklärare i skolan som bara spelar musiken eleverna vill spela. De måste se en annan verklighet än MTV, och där kommer vi in, med Brouwer, som är bra och nyttig, och annat.

Hej, jag jobbar som gitarrlärare i Värnamo, och mina elever får läsa noter från första lektionen. Om det fungerar, om de tycker att det är kul, om de vill lära sig fler noter, är det nåt fel på det, då?

Det var någon här som var emot generaliseringar. Det tycker jag att man ska vara, alla människor är annorlunda och vill olika saker och lär sig på olika sätt. Förstår ni vad jag menar?

10

Re: Gitarrskolor

Hej alla gitarrlärare!
Hur vet man om en gitarrskola är "bra" eller inte? Mot vilka kriterier kan man bedöma den? Vilka  idéer om musik, gitarrspel och pedagogik gestaltas i boken?  Vilken betydelse har lärarens sätt att använda skolan i relation till det faktiska innehållet och upplägget i läromedlet? Vad tycker elever om olika läromedel och hur vi använder dem?

Det är några av de mest väsentliga frågeställningarna att fundera över när vi jämför läromedel.

Mitt läromedel – Gitarrguiden 1-2 och Lärarguiden – bygger på ett antal musikaliska idéer och på vetenskapliga rön om effektivt lärande, vilka finns beskrivna i detalj i Lärarguiden. Det verkar inte vara så många som satt sig in  i dessa tankar, vilket märks på kommentarerna.

Det vanliga i andra läromedel är annars att de bärande pedagogiska idéerna överhuvudtaget inte formuleras utanför själva den "text" som noterna eller de korta kommentarerna till elevern. Man följer en tradition och behöver då inte motivera sina val. Jag har gått en annan väg, eftersom Gitarrguiden bygger på vetenskapliga kunskaper om hur man skapar optimala villkor för elevers lärande. Därför måste man sätta sig in i dessa innan man kan uttala sig om hur väl läromedlet fungerar. Eftersom många av arbetssätten skiljer sig från  traditionen så tar de tid att lära sig för trad. utbildade gitarrpedagoger.

Av någon anledning har musiklärare ofta för sig att elever inte vill läsa något i instrumentalböcker, trots att samma barn gärna läser tjocka manualer om det senaste dataspelet eller om hur en förstärkare funkar. Texterna i Gitarrguiden är tänkta att komplettera lärarens kommentarer under den korta lektionen, så att man kan arbeta vidare hemma eller själv, precis som i andra kurser. På motsvarande sätt kan eleverna använda CD-skivorna för att kunna arbeta hemma. jag kan tänka mig att det utmanar många instrumentallärares syn på sig själva och på lärarrollen: Man ser sig som en "mästare" från vars mun elever ska få höra "sanningen". Om de bara lyssnar "uppmärksamt" och är "begåvade" kan de efter många års lektioner möjligen förstå vad en fras är eller på vilka sätt man kan använda musikaliska uttrycksmedel som agogik eller klangfärg. Genom texterna i Gitarrguiden har jag på något sätt avslöjat "hemligheter", som läraren/mästaren istället vill portionera ut bit för bit under många år, så att bara några kan förstå....

Nu är jag ganska generaliserande, men det ligger något i detta,  men antagligen inte på ett medvetet plan. Traditionen har varit denna, att några få utvalda adepter ska visa sig tillräckligt "begåvade" för att lära sig på detta långsamma och ineffektiva sätt genom att höra allt "från hästens mun" under många års undervisning. Detta sätt att lära sig skiljer sig mycket från musikaliskt lärande inom andra genrer och kulturer.

Vad som skulle kunna vara kontroversiellt i texterna/cd-skivorna  i Gitarrguiden förstår jag inte, då de presenteras som diskussionsunderlag. Möjligen kan jag tänka mig att texten om nagelteknik kan väcka mer diskussioner än definitioner av former som blues, frasbegreppet, improvsiation etc. Ni får gärna hjälpa mig att förstå vad i texterna som skulle kunna vara kontroversiellet eller vad det är ni inte håller med om.

Vad gäller fingersättningstabben så är den bara tänkt att användas som hjälpmedel under de första 1-2 månaderna, med syftet att så snabbt som möjligt lära sig fingersättningprinciperna för gitarr (ett finger per band, använda alla fyra fingrar etc). Detta kan läraren visa på gitarren och man behöver inte alls lära alla elever att läsa själva tabben/symbolerna. Det viktiga är att fokusera på den motoriska inlärningen för att sedan kunna flytta elevernas uppmärksamhet mot nya saker som t.ex. notbilden.

Så länge de är upptagna med att tänka på hur de ska flytta fingrarna har de inte tillräckligt mycket uppmärksamhet ledig för att samtidigt kunna spela flytande efter en notbild. Det är den vetenskapliga förklaringen till att nybörjarelever spelar så hackigt. Detta tonhackande (som inte är musik och som får många attt tappa intresset) kan helt undvikas om man låter nybörjarelever koncentrera sig på så få saker som möjligt åt gången under de första månaderna. Först motorik och gehör  och sedan noter (obs detta kan ske under samma lektion: först lyssna, sedan spela på gehör och till sist läsa noterna!)

När den grundläggande motoriken automatiserats efter en kort tid  så behövs den inte längre och informationen finns sedan som fingersättningar i notbilder.

Anna-Lena

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

11

Re: Gitarrskolor

Jag har mer nogrannt läst igenom lärarguiden och tittat igenom Guitarrguiden nu, ska ta det igen lite pö om pö. Det är ju ett långt inlägg som jag skrev innan uppdateringen av detta forum som försvunnit.

Jag förstår meningen med fingertabulatur, och att det är motiverat för att få igång det musikaliska och motoriska på ett bra sätt, det jag tror man motsätter sig med användandet av det är att det är snarlikt "vanlig" tabulatur... men då man tänker på det så borde det inte vara så svårt att tänka om och förstå även detta system. Jag själv är väl lite rädd för att man ska förrvirra lite med för många olika system.

Det där med textmängde vill jag motivera med din motivation.. vilken 9-13 åring sitter och läser igenom tjocka manualer? Det jag tror de gör med dessa dataspel är att lära sig genom att sätta på spelet och gå på massor med nitar tills de knäckt koden.

I det närmsta gör jag enligt den principen som gitarrguiden 1 börjar med mycket gehör och noter kommer in succesivt. De låtar jag lär ut som de får på tabulatur ligger då i första läget, detta medför ju att jag börjar i läge 1, som skiljer sig från din bok som börjar i läge V (om jag inte missminner mig), fördelen att spela i läge V är ju självklart... det är ju lättare att trycka ned. Fördelen med låtarna i I:a läget är att man kan få ihop det med notalfabetet.

Den där liknelsen med mästaren som potionerar ut kunskapen är säkert korrekt i vissa fall, men jag tror det har att göra mycket med rädslan att säga för mycket för att förvirra för eleven. Så känner jag, att jag vill begränsa till få problemlösningar. Jag hävdar inte att "mitt" mönster (som är ett eget påhittat ihopkok av ditt och peters och mina tidiga lärare såklart, med lite mynta av mig... hehe) funkar optimalt. Jag kämpar med att ifrågasätta mig själv hela tiden så att jag inte ska fastna i ngt slags dåligt mönster. Måste också medge att det skulle vara bekvämt att lära enligt det gamla systemet och sätta på skygglapparna helt.

Jag ska testa din bok igen med en ung elev jag nu fått, har bett föräldrarna att införskaffa den. Nu är det ju bara en elev på den nivån jag har, men det ska bli spännande att se vad som händer. Ska göra några egna variationer på de första momenten för att få in lite idag populära melodier, som komplement.

12

Re: Gitarrskolor

Hej Stefan!
Ett läromedel är ju alltid bara en av lärarens didaktiska redskap, den kan aldrig ge "allt"

Keep us posted om ditt experiment!

Vad gäller texterna/förklaringarna i Gitarrguiden, så är de ju ganska korta, och jag har medvetet försökt använda ett så enkelt språk som möjligt. Kommentera gärna hur det går med språket,  i detalj vartefter ni kommer till sidorna. Tanken är ju inte att eleven ska sitta och läsa dem för sig själv utan att de blir en utgångpunkt vid diskussioner och som stöd för minnet hemma.

Hälsningar

Anna-Lena

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

13

Re: Gitarrskolor

...Jag ska testa din bok igen med en ung elev jag nu fått, har bett föräldrarna att införskaffa den. Nu är det ju bara en elev på den nivån jag har, men det ska bli spännande att se vad som händer. Ska göra några egna variationer på de första momenten för att få in lite idag populära melodier, som komplement.

Så här ett par månader senare;
Hur gick det?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

14

Re: Gitarrskolor

...Jag ska testa din bok igen med en ung elev jag nu fått, har bett föräldrarna att införskaffa den. Nu är det ju bara en elev på den nivån jag har, men det ska bli spännande att se vad som händer. Ska göra några egna variationer på de första momenten för att få in lite idag populära melodier, som komplement.

Så här ett par månader senare;
Hur gick det?

Jag körde Stefan Löfvenius bok Gitarrskolan som var omtyckt. Den ska jag nog komplettera med lite eget och köra regelbundet.

15

Re: Gitarrskolor

På 1970- och 80-talen då jag (60-talist) var ung, var debatten om gitarrundervisningen het och mångsidig. Profiler som Ulf G Åhslund, Ralf Sandberg och Per-Olof Johnson var flitigt ute och föreläste om gitarrmetodik.


En viktig fråga då var hur man skulle sprida gitarrspel till fler människor. Gehörsspel och gruppundervisning var några av de idéer som utvecklades. Idag verkar debatten och utvecklingsarbetet pågå i det tysta, varför?

Det fanns under 1960-80-talen ett stort intresse för gitarrmusik och TV sände Ulfs gitarrkurser.  Det fanns också ett dedicerat radioprogram om klassisk gitarr i P2.

Idag verkar den klassiska gitarren inte vara lika het som på 1970-talet, även om det finns många duktiga unga gitarrister. Kan det finnas ett samband? En av frågorna jag ställer mig är: Hur rekryterar vi fler gitarristern på "bredden" och inte bara "spetsarna"? Hur får vi fler flickor att intressera sig för akustisk gitarr? Varför pratar vi inte om nybörjarundervisning såsom pionjärerna gjorde för 30-40-år sedan?

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

16

Re: Gitarrskolor

Idag verkar den klassiska gitarren inte vara lika het som på 1970-talet, även om det finns många duktiga unga gitarrister. Kan det finnas ett samband? En av frågorna jag ställer mig är: Hur rekryterar vi fler gitarristern på "bredden" och inte bara "spetsarna"? Hur får vi fler flickor att intressera sig för akustisk gitarr? Varför pratar vi inte om nybörjarundervisning såsom pionjärerna gjorde för 30-40-år sedan?

Jag och många av mina kollegor pratar ofta undervisning, næstan varje dag. Vi ær inte alltid eniga nu heller precis som på 70-talet men eftersom det ær bara att låta resultatet prata før sig sjælv så får man svart på vitt om vi ær på rætt væg så finns det inte så mycket att bli upprørd øver.

Jag tycker att man oftast satsar hårdare på bredden æn på spetsen i kulturskolan fast jag har ju inte sett alla skolor i Sverige. Jag ær inte sæker på allas kønsførdelning men min ær precis 50% och det har jag visserligen jobbat aktivt før.

Det ær nog bristen på visioner och mål som ær den størsta fienden till pedagogiskt arbete. Många skolor kræver inte tydliga mål och då blir det helt upp till læraren att utforma dem, vilket givetvis blir med varierat resultat.

Pionjærerna har skapat det gitarrklimat vi har nu så de kanske inte gjorde ett så fantastiskt jobb som du tror. Det ær alltid lætt att romantisera det gamla. Det ær musikhøgskolorna som utbildar pedagogerna och om de inte lyckas bra med sitt jobb kanske vi ska børja se øver om utbildningen på høgskolan håller måttet.
Patrik


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

17

Re: Gitarrskolor

Idag verkar den klassiska gitarren inte vara lika het som på 1970-talet, även om det finns många duktiga unga gitarrister. Kan det finnas ett samband? En av frågorna jag ställer mig är: Hur rekryterar vi fler gitarristern på "bredden" och inte bara "spetsarna"? Hur får vi fler flickor att intressera sig för akustisk gitarr? Varför pratar vi inte om nybörjarundervisning såsom pionjärerna gjorde för 30-40-år sedan?

Jag och många av mina kollegor pratar ofta undervisning, næstan varje dag. Vi ær inte alltid eniga nu heller precis som på 70-talet men eftersom det ær bara att låta resultatet prata før sig sjælv så får man svart på vitt om vi ær på rætt væg så det finns inte så mycket att bli upprørd øver i pressen.

Jag tycker att man oftast satsar hårdare på bredden æn på spetsen i kulturskolan fast jag har ju inte sett alla skolor i Sverige. Jag ær inte sæker på allas kønsførdelning men min ær precis 50% och det har jag visserligen jobbat aktivt før.

Det ær nog bristen på visioner och mål som ær den størsta fienden till pedagogiskt arbete. Många skolor kræver inte tydliga mål och då blir det helt upp till læraren att utforma dem, vilket givetvis blir med varierat resultat.

Pionjærerna har skapat det gitarrklimat vi har nu så de kanske inte gjorde ett så fantastiskt jobb som du tror. Det ær alltid lætt att romantisera det gamla. Det ær musikhøgskolorna som utbildar pedagogerna och om de inte lyckas bra med sitt jobb kanske vi ska børja se øver om utbildningen på høgskolan håller måttet.
Patrik


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

18

Re: Gitarrskolor

Idag verkar den klassiska gitarren inte vara lika het som på 1970-talet, även om det finns många duktiga unga gitarrister. Kan det finnas ett samband? En av frågorna jag ställer mig är: Hur rekryterar vi fler gitarristern på "bredden" och inte bara "spetsarna"? Hur får vi fler flickor att intressera sig för akustisk gitarr? Varför pratar vi inte om nybörjarundervisning såsom pionjärerna gjorde för 30-40-år sedan?

Jag och många av mina kollegor pratar ofta undervisning, næstan varje dag. Vi ær inte alltid eniga nu heller precis som på 70-talet men eftersom det ær bara att låta resultatet prata før sig sjælv så får man svart på vitt om vi ær på rætt væg så det finns inte så mycket att bli upprørd øver i pressen.

Jag tycker att man oftast satsar hårdare på bredden æn på spetsen i kulturskolan fast jag har ju inte sett alla skolor i Sverige. Jag ær inte sæker på allas kønsførdelning men min ær precis 50% och det har jag visserligen jobbat aktivt før.

Det ær nog bristen på visioner och mål som ær den størsta fienden till pedagogiskt arbete. Många skolor kræver inte tydliga mål och då blir det helt upp till læraren att utforma dem, vilket givetvis blir med varierat resultat.

Pionjærerna har skapat det gitarrklimat vi har nu så de kanske inte gjorde ett så fantastiskt jobb som du tror. Det ær alltid lætt att romantisera det gamla. Det ær musikhøgskolorna som utbildar pedagogerna och om de inte lyckas bra med sitt jobb kanske vi ska børja se øver om utbildningen på høgskolan håller måttet.
Patrik


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

19

Re: Gitarrskolor

Ja det är bra att du diskuterar med dina kollegor, själv har jag ägnat 15 år åt att försöka knyta samman den intressanta forskning som finns om musikaliskt lärande med mitt gitarrintresse. Det finns oerhört mycket att hämta här, men frågan är om musiklärare läser sådan forskning och framför allt om de drar några slutsatser av den som påverkar deras undervisning? Vilken forskning läser ni?

I USA finns det lärarorgnisationer bland musikpedagogerna som ger ut tidskrifter med forskningsartiklar om instrumental- och annan musikundervisning. (Titta på länkarna http://www.isme.org/  och http://www.menc.org/ ) I Sverige har det varit/är en kamp att forskninganknyta utbildningen på musikhögskolorna. Den har ännu inte lyckats i någon högre grad, tyvärr.

Att argumentera för undervisning med arbetssätt som bygger på forskningsresultat snarare än på gamla personliga erfarenheter av hur "det brukar funka för mig" är inte lätt i Sverige!  De argument jag hört mot att utveckla undervisningen i relation till forskning är sällan särskilt genomtänkta. 

I grunden tror jag att det handlar om vanans makt eller kanske lathet (vi gör som vi alltid har gjort med eleverna så slipper jag förbereda lektionerna så mycket, fast nya arr är ju lite kul...) men kanske också lite om makt. Här provocerar jag lite... Tänk om alla kan lära sig att spela ganska hyfsat med en mer effektiv undervisning, och utan att öva 5 timmar om dagen, vem är då jag? Är jag inte den superbegåvade som kan något som väldigt få kan lära sig? Tappar jag inte i makt och anseende om alla blir duktigare?

Gör följande tankeexperiment: Skulle ni uppsöka en  läkare, som vägrar att hänga med i ny forskning? En läkare som argumentar bara utifrån den egna personliga erfarenheten och struntar i nya forskningsrön?

Anna-Lena

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

20

Re: Gitarrskolor

Ja det är bra att du diskuterar med dina kollegor, själv har jag ägnat 15 år åt att försöka knyta samman den intressanta forskning som finns om musikaliskt lärande med mitt gitarrintresse. Det finns oerhört mycket att hämta här, men frågan är om musiklärare läser sådan forskning och framför allt om de drar några slutsatser av den som påverkar deras undervisning? Vilken forskning läser ni?

I USA finns det lärarorgnisationer bland musikpedagogerna som ger ut tidskrifter med forskningsartiklar om instrumental- och annan musikundervisning. (Titta på länkarna http://www.isme.org/  och http://www.menc.org/ ) I Sverige har det varit/är en kamp att forskninganknyta utbildningen på musikhögskolorna. Den har ännu inte lyckats i någon högre grad, tyvärr.

Att argumentera för undervisning med arbetssätt som bygger på forskningsresultat snarare än på gamla personliga erfarenheter av hur "det brukar funka för mig" är inte lätt i Sverige!  De argument jag hört mot att utveckla undervisningen i relation till forskning är sällan särskilt genomtänkta. 

I grunden tror jag att det handlar om vanans makt eller kanske lathet (vi gör som vi alltid har gjort med eleverna så slipper jag förbereda lektionerna så mycket, fast nya arr är ju lite kul...) men kanske också lite om makt. Här provocerar jag lite... Tänk om alla kan lära sig att spela ganska hyfsat med en mer effektiv undervisning, och utan att öva 5 timmar om dagen, vem är då jag? Är jag inte den superbegåvade som kan något som väldigt få kan lära sig? Tappar jag inte i makt och anseende om alla blir duktigare?

Gör följande tankeexperiment: Skulle ni uppsöka en  läkare, som vägrar att hänga med i ny forskning? En läkare som argumentar bara utifrån den egna personliga erfarenheten och struntar i nya forskningsrön?

Anna-Lena


Før att svara på din fråga så læste jag din forskning nær den kom ut och den diskuterade jag med mina kollegor. Det låter som att du føraktar dessa kollegor som något som inte tænker eller kan undervisa. Din forskning ær inte på något sætt allmænn før hela sverige med tanke på ditt begrænsande urval av objekt. Fast jag kanske missførstod något de kanske var fler æn några stockholmslærare, de var kanske bortåt 7oo med en bra spridning øver Sverige.

Så fort jag reser någonstans så besøker jag skolor før att se hur de løser problemen men de kanske inte heller fattar något.
Du tror att jag blir provocerad av dig før att du hela tiden førændrar din undervisning och det gør inte jag, men du provocerar mig inte før du har bestæmt dig redan før hur det står till i Sverige och sådan forskning ær inte kul.
Det kanske kænns ensamt på den pedagogiska toppen før dig men om du någon gång hade bjudit in till diskussion utan att først belasta din publik med alla dina føruttfattade meningar som grundar sig i din avhandling så hade du møtts med mer respekt. Det finns saker som ær svårt att forska om och det ær mænskligt bemøtande.

Lækare føljer med så gott de kan i forskningen men de grundar sina beslut på direktiv från ovan vad som ska rekomenderas. Direktiv som styrs bl a av lækemedelsindustrin. De får færdiga paket som de ska dela ut till patienterna och nær de kør fast så frågar de sina kollegor. Det går inte att likna det med gitarrundervisning så som du gør.


Patrik


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

21

Re: Gitarrskolor

Ja det är bra att du diskuterar med dina kollegor, själv har jag ägnat 15 år åt att försöka knyta samman den intressanta forskning som finns om musikaliskt lärande med mitt gitarrintresse. Det finns oerhört mycket att hämta här, men frågan är om musiklärare läser sådan forskning och framför allt om de drar några slutsatser av den som påverkar deras undervisning? Vilken forskning läser ni?

I USA finns det lärarorgnisationer bland musikpedagogerna som ger ut tidskrifter med forskningsartiklar om instrumental- och annan musikundervisning. (Titta på länkarna http://www.isme.org/  och http://www.menc.org/ ) I Sverige har det varit/är en kamp att forskninganknyta utbildningen på musikhögskolorna. Den har ännu inte lyckats i någon högre grad, tyvärr.

Att argumentera för undervisning med arbetssätt som bygger på forskningsresultat snarare än på gamla personliga erfarenheter av hur "det brukar funka för mig" är inte lätt i Sverige!  De argument jag hört mot att utveckla undervisningen i relation till forskning är sällan särskilt genomtänkta. 

I grunden tror jag att det handlar om vanans makt eller kanske lathet (vi gör som vi alltid har gjort med eleverna så slipper jag förbereda lektionerna så mycket, fast nya arr är ju lite kul...) men kanske också lite om makt. Här provocerar jag lite... Tänk om alla kan lära sig att spela ganska hyfsat med en mer effektiv undervisning, och utan att öva 5 timmar om dagen, vem är då jag? Är jag inte den superbegåvade som kan något som väldigt få kan lära sig? Tappar jag inte i makt och anseende om alla blir duktigare?

Gör följande tankeexperiment: Skulle ni uppsöka en  läkare, som vägrar att hänga med i ny forskning? En läkare som argumentar bara utifrån den egna personliga erfarenheten och struntar i nya forskningsrön?

Anna-Lena


Før att svara på din fråga så læste jag din forskning nær den kom ut och den diskuterade jag med mina kollegor. Det låter som att du føraktar dessa kollegor som något som inte tænker eller kan undervisa. Din forskning ær inte på något sætt allmænn før hela sverige med tanke på ditt begrænsande urval av objekt. Fast jag kanske missførstod något de kanske var fler æn några stockholmslærare, de var kanske bortåt 7oo med en bra spridning øver Sverige.

Så fort jag reser någonstans så besøker jag skolor før att se hur de løser problemen men de kanske inte heller fattar något.
Du tror att jag blir provocerad av dig men du provocerar mig inte før du har bestæmt dig redan før hur det står till i Sverige och sådan forskning ær inte kul.
Det kanske kænns ensamt på den pedagogiska toppen før dig men om du någon gång hade bjudit in till diskussion utan att først belasta din publik med alla dina føruttfattade meningar som grundar sig i din avhandling så hade du møtts med mer respekt. Det finns saker som ær svårt att forska om och det ær mænskligt bemøtande.

Lækare føljer med så gott de kan i forskningen men de grundar sina beslut på direktiv från ovan vad som ska rekomenderas. Direktiv som styrs bl a av lækemedelsindustrin. De får færdiga paket som de ska dela ut till patienterna och nær de kør fast så frågar de sina kollegor. Det går inte att likna det med gitarrundervisning så som du gør.


Patrik

22

Re: Gitarrskolor

Jag har tydligen trampat på en öm tå Patrik! Du verkar inte vara så insatt i vare sig min forskning eller någon annans heller för den delen. Har du läst något om den internationella forskning som jag gav länkar till?

Jag skrev INTE något om min egen forskning alls faktiskt, vilket du inte verkade notera, eftersom du känner dig kränkt av en avhandling som du inte har läst och som inte handlar om dig som person. Varför du blir så störd av beskrivningar av hur ett antal musiklärare agerar när de möter elever säger ju mer om dig än om studien.

Om du läser i min avhandling, så står det just att man INTE kan generalisera resultaten till andra situationer. Detta står på många ställen i avhandlingen. Att lärare och journalister inte läser eller uppmärksammar detta är knappast något jag kan ta ansvar för. Det visar väl snarast att många lärare är ovana vid att läsa vetenskapliga texter samt att de är ovana vid att deras yrkesgrupp blir kritiskt granskad.

Så är inte fallet med andra yrkeskategorier som bygger sin praktik på vetenskap: Om man är läkare kan man bli prickad eller fråntagen sin legitimation om man inte följer den vetenskapliga praxis som byggts upp genom forskning. Musiklärare kan man fortsätta att vara även om hälften av eleverna har slutat till jul!

Varför inte läsa vidare på de internationella länkarna och se om du hittar någon forskning som inspirerar just dig istället för att reta upp dig på mig. Problemet med forskning är väl kanske att den inte är så lätt att avfärda, vilket väcker alla dessa känslor.

Anna-Lena

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

23

Re: Gitarrskolor

Ytterligare en kommentar...
Sedan avhandlingen publicerades har jag mött många många människor i Sverige och utomlands, som berättat om sina egna erfarenheter av musikundervisning. De har kännt igen sig i beskrivningarna av vad som sker under de studerande lektionerna i avhandlingen. Många musiklärare känner också igen sig i beskrivningarna. Detta kan ibland väcka ganska smärtsamma minner  av hur det var att känna sig "dum", "obegåvad" eller av att inte förstå vad läraren är ute efter. De har berättat om att inte bli förstådda, lyssnade till eller att de t.om. känt sig hånade av läraren.

Dessa erfarenheter säger ändå inget om i fall resultaten i avhandlingen är "sanna" för andra urval än det vi hade. Däremot ger det en viktig signal till alla lärare om att det som vi uppfattar som "sanningen" om vår egen undervisning, kan uppfattas helt annorlunda av eleverna. Sanningen har många sidor. Din och andra lärares uppfattning om er egen undervisning är just det, sanningen om era egna uppfattningar. Era uppfattninga om er själva är INTE detsamma som vad andra ser när de ser er undervisa: När någon utomståender ser er undervisa kan saker framträda i samspelet med eleverna som de tolkar annorlunda än ni själva gör. Ni kanske inte ens märkte att ni aldrig hade ögonkontakt med Kalle i hörnet, och hur ledsen han såg ut i slutet av lektionen, eftersom ni fokuserade på Peter i det andra hörnet. En yttre betraktare kan dock se detta mycket tydligt. Vad är då sant, er egen upplevelse av att alltid göra på bästa sätt eller den yttre betraktarens analys?

Forskning är ett sätt att gå utanför sig själv och den egna personliga uppfattningen.  Genom t.ex. videoanalys kan vi få ett nytt perspektiv på vår vardagliga verksamhet. Genom detaljerader analyser som går utöver vad man hinner tänka på medan man själv undervisar, kan vi få nya kunskaper. Denna kan – av dem som så vill – ligga till grund för en systematisk utveckling av undervisningen. Jag menar att det behövs mycket forskning om detta! Frågan är dock om vi vågar bli granskade som lärare?

Som forskare måste man lära sig att ta kritik, (så även som musiker i vissa fall). En forskares texter granskas gång på gång innan de slutligen blir godkända. Som lärare får man inte den feedbacken- när ska lärare våga ta emot kritik? Varför blir du så störd av en beskrivning av hur andra musiklärare agerar i en viss situation? Varför stör det dig, särskilt om du nu själv gör på ett annat sätt? Hur ska i så fall någon annan få veta hur du gör, om du inte skriver ner/spelar in det på video det och visar för oss andra?


Anna-Lena

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

24

Re: Gitarrskolor

Du har inte heller reagerat på de saker jag sade førutom det som berør din forskning och dig, så det finns nog kænslor åt båda hållen.

Som jag sade tidigare så borde det vara musikhøgskolelærarna som har misslyckats om de inte lyckas få sina elever att intressera sig før forskning och genom detta bli de intressanta lærare som du eftersøker.

Jag trodde att din inlægg var meningen att støra folk och røra till det, det krævs ju trots allt en något førvirrad hjærna før att den ska læra sig tænka i nya banor.

Du har en något romantiserad bild av lækarna verkar det som, de kommer undan med bra mycket felbehandlingar. Dæremot så stæmmer det på pricken att ingen kollar upp en gitarrlæarer,vi kan gøra hur mycket fel som helst. Som jag sade tidigare så skulle det krævas en gemensam kursplan før att det ska gå att hålla koll på gitarrlærare.
Musiklærare har faktiskt en del kriterier som de ska hålla sig till. Æven om de ær brett formulerade.

Om du tycker att det ær viktigt att andra ska se och høra det som jag gør på mina lektioner som du frågar om så varsågod kom førbi. Jag ær inte så arrogant att jag tror att ingen kan læra mig något.
Patrik


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

25

Re: Gitarrskolor

[...]
Jag trodde att din inlægg var meningen att støra folk och røra till det, det krævs ju trots allt en något førvirrad hjærna før att den ska læra sig tænka i nya banor.
[...]

Skulle förvirrade personer (hjärnor) ha lättare att ta till sig nya ideér?