26

Re: Gitarrskolor

Anna-Lena och Patrik borde sätta sig ner över en kopp te och prata igenom detta i lugn och ro låter det som. Målen verkar vara gemensamma: att utveckla och förbättra gitarrundervisningen. Jag kan tycka att gitarrpedagogiken bör skatta sig lycklig över att båda ni två jobbar med dess utveckling. Jag råkar veta att Patrik lyckats väldigt bra med sin undervisning, hans elever har en fantastisk hög nivå och intresset är stort i Fagersta för att få bli hans elev. Att Anna-Lena som forskar om att utveckla pedagogiken dessutom är gitarrist är ju jättebra! En mer konstruktiv diskussion vore att föredra mellan er!
Mvh Mårten Falk

27

Re: Gitarrskolor

kan inte låta bli.

Kalles fingrar va så krokiga. men hans högsta önskan här i livet va att få spela gitarr. men det gick inge bra för Kalle, det lät inge bra. kunde inte ens ta ett barre-ackord. det lät för hemskt. det rasslade o det skorrade. kalles högsta önskan va att låta som segovia. så vackert det lät tänkte kalle. jag vill också bli lika bra. så rask som en pelikan uppsökte han en gitarrlärare. men tyvärr, denna gitarrlärare visade sig vara en frånskild suput, som inte hade den minsta begåvning att lära ut. mer än att insupa. men vissa talanger hade han, han kunde göra kalles fingrar raka. o, så glad kalle blev över sina raka. han blev så glad att han skrattade o hoppade. nu skulle jag nog visa världen att jag kan bli en ny segovia. men där högg han i sten. ty lärarkollegiet hade bestämt att endast barn med krokiga fingrar skulle få spela gitarr. o kalle blev ledsen, har aldrig sett kalle så ledsen förrut.

fil kand

ganska hyfsad i matematik, o vara elak ibland

28

Re: Gitarrskolor

Tack för inbjudan Patrik!
Om jag får tillfälle så kommer jag gärna! Kul med kursplanerna! Jag förstår så klart att du är en mycket ambitiös lärare. Kanske råkar du ut för samma sak som jag gjorde, om det går bra för dina elever så tror andra att du bara haft tur och fått "begåvningarna". Det är därför jag så gärna vill ha igång en skriftlig diskussion om exakt hur och vad du gör i din undervisning samt på vilka grunder du gör dina didaktiska val. Det skulle vara utvecklande för alla andra gitarrlärare att läsa, särskilt för dem som inte har möjlighet att träffa dig personligen. Mina artiklar är tänkta att vara en ingång i en djupare diskussion.

Jag försökte själv driva detta med kursplaner för olika elevkategorier och ambitionsniver under mina 12 år i kommunal musikskola, men fick inget gehör i kollegiet. De andra ansåg på den tiden att de då skulle känna sig alltför "styrda", även om de var de själva tillsammans med eleverna som skulle formulera dessa kursplaner. För den av er som ev. är nyfiken, så finns det en sorts grund till mitt kursplanetänkande i Gitarrguiden. Dessutom är det ju så också att man faktiskt inte kan bedöma eller uttala sig om hur det går om man inte har något måldokument att utvärdera mot! Kämpa på med kursplanerna!

Om man dessutom kan förankra planerna i forskningsresultat om tex motivation (begreppet flow) eller om hur motorik och gehör utvecklas, så blir det ändå större trovärdighet och möjligheterna att kunna skapa optimala lärosituationer för eleverna ökar också.

Hej Mårten!
Jag försöker få igång debatten på en konstruktiv nivå genom artiklar etc, men får ingen respons. Jag menar att det inte räcker med att bara tala om stycken, gitarrskolor eller om fingersättningar för att utveckla pedagogiken, som består av så många fler parametrar. Lärarens sätt att kommunicera med eleverna är helt avgörande för elevens möjlighet till utveckling, det vet vi både spontant och utifrån forskning, så varför inte diskutera detta på djupet här på forumet?

Både du och Patrik tenderar att blanda ihop sak och person... Forskningsresultaten i min avhandling hade blivit desamma om någon annan forskare hade använt samma metod. Lärarna i studien var utvalda av resp. rektor och ansågs vara goda representanter för lärarkåren. De fick också möjlighet att se på filmerna efter lektionen och valde då själva att vara med i studien eftersom de tyckte att lektionerna var "typiska" för den undervisning de bedrev. De visst också från början att vi inte var ute efter att peka ut dem som personer. Det är inte heller dem som klagar i debatten!

Sist men inte minst! Vi kan inte utveckla professionen om vi inte formulerar och diskuterar i detalj med specifika begrepp hur vi gör i undervisningen. Detta är en fråga för alla gitarrlärare, inte för bara mig och Patrik!

Hälsningnar

Anna-Lena (som spelade för Pepe Romero  mfl under min aktiva gitarrkarriär på 80-talet, vad nu detta säger om mig, får ni själva avgöra..)

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

29

Re: Gitarrskolor

Anna-Lena skrev:


Hej Mårten!

Både du och Patrik tenderar att blanda ihop sak och person... 

Aj då, det var jag faktiskt inte medveten om. Vad jag försökte mig på att skriva var ett uppmuntrande inlägg om att det är bra att utveckla gitarrpedagogiken men det kanske inte gick fram? Att det är viktigt hur man kommunicerar med eleven är en självklarhet trodde jag. Detta är väl något som alla lärare går omkring och tänker på hela tiden antar jag. Jag tror att orsaken till att det inte blir någon vidare diskussion här just nu är att det är ett väldigt komplicerat ämne. Man kan ju inte generalisera om hur ett möte går till mellan lärare och elev. Varje situation är självklart unik liksom varje relation mellan två människor är unik. Jag upplever min undervisning som en balansgång hela tiden eftersom man måste vara så lyhörd och försöka förstå hur eleven reagerar på det jag säger och gör. Sedan har ju jag en personlighet som jag inte kommer ifrån. Självklart skulle jag kunna jobba på att förställa mig och låtsas vara annorlunda men detta strider mot det som jag tycker är det allra mest viktiga i alla relationer, nämligen ärlighet. Jag är en person som skämtar väldigt mycket, särskilt när jag undervisar. Ibland träffar man ju på elever som inte uppskattar detta och då får man försöka lugna sig utan att förställa sig. Detta är ju sådant man alltid jobbar med. Problemet när man skall skriva om sådant här så blir det så platt och generaliserande. Som sagt var, det är ett ämne som är mycket komplicerat att uttrycka i text eftersom relationer är något abstrakt och dessutom är det svårt att teoritisera om något som till sitt väsen är så praktiskt.
Eder Mårten

30

Re: Gitarrskolor

"Problemet när man skall skriva om sådant här så blir det så platt och generaliserande. Som sagt var, det är ett ämne som är mycket komplicerat att uttrycka i text eftersom relationer är något abstrakt och dessutom är det svårt att teoritisera om något som till sitt väsen är så praktiskt.
Eder Mårten"

Vad är skillanden mellan att skriva om den klingande musiken och dess praktiska utövningen och att skriva om hur vi bemöter eleverna?

Allt är lika abstrakt och unikt, men med hjälp av språket kan vi sätta ord på många av de företeelser som annars sker i det "tysta". Vi har ord för många av de parametrar som vi använder när vi ska uttrycka oss musikaliskt. Vi använder legaot, forte och en massa andra termer för att uttrycka detta sumblima som vi gör när vi spelar.

Genom forskning kan vi sätta ord på åtminstone några av de parametrar som styr den komplexa interaktionen, så att vi kan bli mer precisa i vårt sätt att diskutera undervisning. 

Ett litet experiment för er som undervisar. Fundera på hur ni använder språket just idag. Kanske gör inte ni så som jag beskriver, men många andra lärare använder mycket instruktioner av typen imperativsatser (titta bara hur det ser ut i läromedel, fullt av käcka imperativsatser utan analys: "gör så här!". Den vanligaste av alla yttranden i undervisning är: "spela en gång till från där."  Detta ska så klart leda till ytterligare en repetition, men visar inte eleven vad det är som ska/behöver förbättras. Detta kan får som konsekvens att eleven gör samma misstag ytterligare en gång och därmed befäster detta! OBS, nu säger jag inte att alla lärare gör så här, men eftersom jag själv gjort sådant av slentrian och kan se att det är vanligt både i läromedel och i mitt numera stora empiriska material (autentiska lektioner) i forskningsprojektet, så tycker jag att det är värt att diskutera!

En liten undran, istället för att instruera steg för steg i termer av gör så här nu! Vad skulle hända om vi började fråga eleverna om varför och hur de ska göra en fingersättning istället? Vad skulle hända om ni bytte ut några av imperativen mot fler frågor till eleverna och fler analyser av hur de ska tänka när de själva studerar in ett nytt stycke?

Anna-Lena

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

31

Re: Gitarrskolor

Att förklara varför man skall ha en viss fingersättning och en viss handställning är en självklarhet! Det gör jag alltid och jag antar att de flesta gör som jag. Varför diskutera något så självklart? Det är som att säga att vi behöver äta mat varje dag, alla vet det.
En annan sak som jag börjat tänkta mer på på sistonde är att det oftast är bäst att låta praktik gå före teori när man undervisar. Det vill säga att man först visar och utför ett moment för att sedan berätta vad man just gjort. Jag tycker att inlärningen blir bättre på detta sätt.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

32

Re: Gitarrskolor

ibland brukar jag be eleven lära mig vad jag just har lärt ut, eller om de är två så får den ena lära den andre. Oavsett om de "kan" det de lärt sej så får de på så sätt formulera med sina egna ord den kunskap jag ( förhoppningsvis ) lärt dem. Jag brukar även alltid förklara varför vi gör vissa övningar alternativt fråga dem varför de tror vi gör det vi gör just idag. Faktiskt framgångsrikt men vad vet jag jag har inte jobbat i 20 år eller forskat så min åsikt räknas väl inte.

Det låter som en mycket bra idé. Att veta varför man gör något är oerhört viktigt för motivationen och för att man ska kunna studera in musik självständigt utan lärarens hjälp.

Det finns ett problem i den här diskussionen som jag har svårt att förstå: det verkar vara så att musiklärare har mycket svårare att diskutera sin undervisning än sitt spelande. Som gitarrist kan man tänka sig att ta kritik för sitt spel vid en master class t.ex. Fast visst är det svårt ibland. Hur vanligt är det inte att försvara sig mot kritik av läraren, med frasen, "Men det tycker jag att jag gör? Masterclassläraren svarar då ofta: "ja men vi hör inte det, spela ut det tydligare, gör mer av det."

Samma sak kan det vara i undervisningssituationer. Ens intentioner som lärare kan vara de bästa, men kanske kommer de inte ut tydligt i undervisningen. Andra hör och ser inte det man man tror att man "får ut". När man är ovan vid att få feedback så blir det hela mer känsligt.

I vardagen tänker vi ofta att andra människor uppfattar en situation ungefär som vi själva, vilket är en ganska pragmatisk inställning som påverkar vårt sätt att kommunicera. Att ta för givet att andra ser saker på samma sätt som en själv har såväl positiva som negativa konsekvenser. Vi måste ju på något sätt anta att det finns en samsyn för att skapa en gemensam plattform för kommunikationen. Samtidigt gör detta naturligtvis att det blir svårare att upptäcka de skillnader som kan finns i vårt sätt att uppfatta situationer och handlingar.

När flera människor tittar på samma situation uppfattar de den ofta på mycket olika sätt beroende på om de var med och agerade i situationen eller inte. Det känslomässiga minnet av situationen kommer på olika sätt att påverka även framtida tankar på det som hände.  Vad man ser och uppmärksammar påverkas också av om man har minnen från situationen som föregår eller på något sätt angränsar till situationen. Ett exempel kan vara en lärare som ser sig själv undervisa sina elever på en videofilm. Förutom minnet av själva situationen finns också andra minnen av hur läraren planerade lektionen, hur han eller hon samtalade med en elev innan lektionen etc. Dessa minnen gör att man lägger in tolkningar när man tittar på filmen som andra inte gör.

De investeringar man gjort i situationen kommer också att påverka hur och vad man ser när man tittar på filmen i efterhand. Med investeringar menas att man planerat en situation och därför lagt tid, tankar, känslor och prestige på att försöka forma en plan för sina handlingar i situationen. En sådan planerad situation där ens handlingar har ett visst syfte kommer att upplevas som mycket mer laddad än en situation där man inte gjort några investeringar, t.ex. om man blir filmad när man kommer gående på gatan. Ju större prestigemässiga investeringar man gjort i de handlingar som filmats, desto svårare kan det bli att uppmärksamma det som sker, snarare än att relatera till sina egna intentioner om vad man tänkte göra. En person som inte var med och som därmed inte gjort några investeringar kommer inte att uppmärksamma detsamma som den som själv varit deltagare.

Eftersom lärare har skilda erfarenheter och personligheter tolkar vi alltså skeenden på olika sätt. Ofta tar man ändå för givet att andra ser på situationer på samma sätt som man själv. Detta kan få till följd att man tenderar att generalisera sina egna erfarenheter så att man antar att de är giltiga även för andra lärare i andra situationer. När en kollega berättar om ett arbetssätt vi själva inte tycker är bra kanske vi säger: ”–Det där funkar inte, det där prövade jag redan för tio år sedan”. Men hur gjorde vi? När och varför gjorde vi det vi gjorde? Utan någon analys blir det svårt att komma vidare.

Kanske är det själva generaliserandet utifrån den personliga erfarenhetens begränsningar, som kan göra det så svårt att diskutera arbetssätt och arbetsformer i undervisning. De val vi gör i undervisningssituationen verkar självklara och oundvikliga så länge vi handlar inom en tradition; ”–Så här har vi alltid gjort”. En mer utvecklad begreppsapparat, där allt fler didaktiska variabler identifieras, kan vara till hjälp i diskussionen, så att lärare kan verbalisera och analysera sina erfarenheter. Det är det jag försöker driva i egenskap av forskare. Precisera begreppen så att det inte blir så känsligt att diskutera. Med hjälp av begreppen kan man lägga erfareheterna mer utanför sig själv och sin egen person. Det blir då också lättare att göra medvetna val, i undervisningen, precis som när vi tänker kring en interpretation med de fackbegrepp som hör till detta.

I brist på begrepp kan frågor om varför man gör som man gör i undervisningen uppfattas ofta som ett ifrågasättande av personen, eftersom ett omedvetet sätt att handla känns liktydigt med sättet att vara. Att bli ifrågasatt kan bli smärtsamt om man tänker sig att det finns ett entydigt riktigt sätt att agera. Som jag ser det, är all undervisning en så sammansatt verksamhet, som dessutom också har flera olika mål, att det inte kan finnas någon enskild metod som passar i alla sammanhang. Det är därför inte heller möjligt för lärare att nå fram till något slutgiltigt perfekt sätt att arbeta. Undervisningen kan alltid utvecklas, och vetenskapliga arbetssätt kan vara ett redskap i det kontinuerliga utvecklingsarbetet. Forskning och forskningsnära arbetssätt ger möjlighet att ställa sig vid sidan av händelseflödet, så att man får möjlighet att urskilja detaljer som man annars inte skulle lägga märke till.

Slutligen: Varför skulle man bara få yttra sig om man vore forskare eller hade undervisat i 20 år? Jag tycker att är viktigt att alla lärare uttrycker sig om undervisningen!

Anna-Lena  big_smile

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

33

Re: Gitarrskolor

Anna Lena,
Det verkar på mig som om du har väldigt förutfattade meningar om gitarrpedagoger. Både jag och de flesta jag käner har naturligtvis spelat in sin undervisning på video. Något annat vore ju märkligt, precis på samma sätt som när man spelar in sig själv när man övar och spelar konserter. Jag har även (ganska) ofta utomstående som tittar på min undervisning och diskuterar den med mig, jag inbillar mig att andra lärare också gör så. Än en gång så är detta självklarheter som man pratar om i första klass på I/E, jag trodde att du ville få till en djupare diskussion om relationen mellan lärare och elev. Att man själv inte uppfattar en situation på samma sätt som andra människor runt omkring är också självklart, det vet alla. Det är svårt att diskuera något som är självklart och som alla känner till, eller hur?

34

Re: Gitarrskolor

Mårten!

Jag undrar lite nu varför du motsäger dig själv?

Å ena sidan säger du att det inte går att diskutera hur elever och lärare interagerar för att det är så knutet till personligheten och stunden. Å andra sidan säger du att det är självklart att alla gör som du, dvs spelar in sig själva på video och analyserar sin undervisning. (Utifrån min erfarenhet av att ha mött mer än 1000 musiklärare, så är detta inte så vanligt som du tror.)

Vilka begrepp använder du när du analyserar din egen och andras undervisning?

Om du har ett tydligt språk för detta (trots att du i ett tidigare inlägg menade att det inte gick att prata om),  kan du då inte skriva om dina didaktiska val med olika elevkategorier och på vilken kunskap du baserar dem? Det är ju dit jag vill komma med hela diskussionen: Att få konkreta beskrivningar om hur gitarrister/pedagoger arbetar, inte svepande argumentationer om att det är "självklart". Just så pratar man om är delaktig i en tradition som inte kan ifrågasättas. Jag ifrågasätter detta med hjälp av forskningsresultat. Det är väl detta som väcker känslor.

Kan inte du börja med att skriva en artikel om dina didaktiska val? Eller kommentera i detalj, någon av mina tidigare artiklar? Eller kommentera de analysscheman för videoanalys som finns i boken "Handlingsutrymme" eller i  "Instrumental teaching - a practical guide to better teaching and learning" av Susan Hallam. På så sätt får vi en gemensam plattform för själva de didaktiska sakfrågorna. Det finns också mycket intressant forskning om övning mm som gjorts av Janet Mills och Aaron Williamon vid Royal College of Music i London. ( En institution som satsar mycket på musikpedagogisk forskning).

Med hopp om fler inlägg i detaljfrågorna!

Anna-Lena

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

35

Re: Gitarrskolor

Orsaken till att det lät som om jag motsade mig var att jag talade om olika saker. När jag menade att det är svårt (inte omöjligt) att diskutera ämnet så syftade jag på relationen mellan lärare och elev vilket är något abstrakt. När jag sedan skrev att många spelar in sin undervisning så menade jag att detta är något som vi alla fick göra på I/E (Ingesund 1992-96) och fick tips om att fortsätta att göra. Vad man sedan kommer fram till när man analyserar det man ser kan vara mycket svårt att formulera i text. Lättast är naturligtvis att diskutera detaljer och enskilda exempel, tex om man använder en liknelse för att få eleven att förstå en rytm. Man kan då, när man tittar på videon, diskutera om det verkar som om liknelsen fick eleven att förstå bättre. Detta är ju enkelt men också det som jag menar med ytligt analyserande. Det som jag menade med en djupare diskussion är när man försöker förstå vad som uppstår i mötet mellan två människor på ett abstrakt plan (det vi kallar för relation). Det är denna diskussion som jag menar att vi saknar en begreppsapparat för. När jag skriver att något är svårt så menar jag inte a) att det är omöjligt b) att man skall strunta i det. Vad jag menar är att det kräver mer tid och är mer riskabelt (vad gäller missförstånd) att diskutera det. Jag skall försöka få tid (jag fick barn i förra veckan så tid är en bristvara för tillfället) att beskriva min filosofi runt undervisning snart.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

36

Re: Gitarrskolor

Skulle förvirrade personer (hjärnor) ha lättare att ta till sig nya ideér?[/quote]

Japp

Nær du ska ændra synsætt helt radikalt måste allt som man trodde var sant førkastas vilket  ofta hænder nær man djupt førvirrad. Annars tar man bara till sig nya idèer som kænns bra i førhållande till det som man redan vet och førhåller sig till.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

37

Re: Gitarrskolor

Anna-Lena skrev:

Tack för inbjudan Patrik!
Om jag får tillfälle så kommer jag gärna! Kul med kursplanerna!


Vi får hålla kontakten då så får vi se nær det ges tillfælle.
Patrik


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

38

Re: Gitarrskolor

Japp

Nær du ska ændra synsætt helt radikalt måste allt som man trodde var sant førkastas vilket  ofta hænder nær man djupt førvirrad. Annars tar man bara till sig nya idèer som kænns bra i førhållande till det som man redan vet och førhåller sig till.

Jag förstår tankesättet (då i förhållande till mina förkunskaper kring ämnet förstås), men då är det grav förvirring du åsyftar... att ta till sig ideér och nya synsätt görs väl oftast med någorlunda sinne i behåll, annars har man ju inte ngt att refarera till... så jag får för mig att det rör sig om mer basala tankemönster då det är, som du åsyftar.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

39

Re: Gitarrskolor

Jag förstår tankesättet (då i förhållande till mina förkunskaper kring ämnet förstås), men då är det grav förvirring du åsyftar... att ta till sig ideér och nya synsätt görs väl oftast med någorlunda sinne i behåll, annars har man ju inte ngt att refarera till... så jag får för mig att det rör sig om mer basala tankemönster då det är, som du åsyftar.

Egentligen menar jag att nær din værld omkullkastas och allt som du håll før sanning ær raserat så kommer du att kænna en viss førvirring och ur detta måste du skapa dig en ny værldsuppfattning.  Så det ær inte sjælva førvirringen i sig som ær åtråværd den ær mer produkt av det hela.
Patrik

40

Re: Gitarrskolor

Blickar möts och går isär. Kroppar rör sig ryckigt och mjukt, förflyttas i rummet. Tankar och emotioner tar gestalt i en mängd små tecken som förflyktigas, fördjupas eller faller till golvet. Tecknen fångas upp eller passerar förbi för att kanske studsa tillbaka från andra änden av rummet.

Rösterna höjs och sänks. Andningen och tonfallet bildar vågor som sköljer fram i olika mönster. Varje yttrande är mättat med innebörder som tar form i röstens intonation, i det korta staccatot, i det långa glidande legatot, i pausens outsagda budskap och i betoningens fasthet.

Signalerna kan vara målmedvetna och dominanta, tvekande och spröda. I mötet spelas dramat upp vars djupaste frågor alltid är de samma: Vem är jag i dina ögon?, Vem är du i mina? och är det möjligt att vi kan förstå varandra? De två som just har mötts är redan inne i en dans där var och en prövar stegen och blir förd framåt av den andres tecken och signaler. I dansens virvlar blir man ledd och leder samtidigt själv den andre framåt, bakåt och åt sidan.

Stegen i den mötandes dans kan vara kända, en dans de två har dansar under år av möten. Dansen kan vara de första trevande stegen i ett möte som ännu inte funnit en form, en dans som delvis bygger sina turer på tidigare danssteg med andra dansare.

För en stund avbryts dansen. De dansande vänder sig från varandra och tecknen studsar osedda mot rummets väggar och faller platt mot golvet. Så vänder vågen och de bägge närmar sig varandra och återtar dansen. Tecknen finner så åter sin mottagare.

I varje möte med en ny människa, t.ex. en undervisningssituation, ligger tecknen öppna för ett oändligt antal tolkningar och nya stegkombinationer. Det är en öppenhet som utmanas av tidigare mönster formade under tidigare möten och genom historien. Hur många tolkningar har de dansande mod att pröva i sitt första möte? Hur mycket styrs de av sina förväntningar formade av möten med andra?

Tecknen har formats under tidens gång. De förmedlas genom språket, i gesterna och i sättet att musicera. Vad kan man göra i mötet och varför gör man just så och inte på något annat sätt? Hur går turerna i lärares och elevers möten på musiklektionerna? Hur har formerna för deras möte utvecklats?

Hälsningar

Anna-Lena (just hemkommen från ett underskönt Irland)

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

41

Re: Gitarrskolor

Mårten!
Det klart att det går att sätta ord på det abstrakta, finns hur många analyser och böcker som helst om kommunikation och relationer. Däremot har det inte varit vanligt att använda denna kunskap i musiklärarprofessionen, vilket är något helt annat.

Att prata och skriva om detta är inte filosofiskt annurlunda än att prata om klingande musik: Ett fenomen som också väcker känslor precis som kommunikation, för att nämna en likhet!

För den som är intresserad finns mycket forskning att hämta om kommunikation i undervisning (nu pratar jag inte om min egen!). Kolla länkarna jag gav i ett tidigare inlägg eller sök på nätet.

Anna-Lena

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

Posts: 26 till 41 av 41

Sidor Föregående 1 2

You must logga in or registrera to post a reply

klassiskgitarr.se → Gitarrmetodik → Gitarrskolor