1

Topic: Den dagliga träningen

Hej!

Återigen, detta forum är en klart lysande stjärna på vår vackra gitarrhimmel.

Jag är numer en familjefar på 34 år som försöker förgylla min omgivning något med att spela i kyrkor mm. Jag undrar lite över mitt övande.

Vissa dagar blir det inget övand alls av, men de flesta dagar blir det 30 min-1 timme. De dagar jag hinner mer övar jag förstås vidare på både gamla och nya stycken, och letar ibland upp både nytt och nygammalt att lära in.

Men det jag undrar över är de dagarna jag bara hinner med 30 min- 1 timmes övning. Jag kör då igenom en standardlista av övningar och etyder som jag lärt in de sensate månaderna; då täcker jag in skalpassager av olika sorter, legato, polyfoni, melodiframhävning, terser/sexter, ackordspel, arpeggio och tremolo.

Håller nu på att öva in ytterligare övningar och etyder utifrån dessa områden. Men vad säger ni: är detta vettigt övande? Är det onödigt att köra igenom samma saker varje dag? Missar jag viktiga områden? Är det farligt att tjata ut etyder mm? Ja, vad säger ni?

För övrigt har jag hittat en ställning som verkar passa mig, där jag använder både fotpall (på låg höjd) och ställning. Kan detta var galet?

Vänligen, Mats   

PS Det finns väldigt många trådar på detta forumet nu. Är verkligen alla fortfarande aktuella?

DS


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Den dagliga träningen

Hej Mats
En kontinuitet som du pratar om är helt perfekt. Du kan absolut inte täcka in alla tekniska områden när du övar samma övningar men i ditt fall så är det den vanliga standardtekniken du förmodligen har mest nytta av. Att byta ut etyder och övningar är nog i ditt fall mest en fråga om att du kanske tycker det är tråkigt att öva samma övningar hela tiden.
Jag tycker nästan att du har för mycket övningar som du går igenom. Skalor, arpeggio, legato och rasgueado borde räcka så kanske du hinner spela lite musik också de dagar du har lite tid.
Om du är nöjd med ett konsertprogram te x så kan låta de svåra partierna bli dina etyder så skär du ner på tiden som krävs.

Allt beror lite på vad du har för mål med ditt spel och hur snabbt du måste lära dig musiken till nästa konsert.

Det låter som att du gillar att ha gitarren högt och då borde det vara bättre att ha låg fotpall och litet stöd än bara hög fotpall.
Patrik

3

Re: Den dagliga träningen

Hej!

Tack för ett fint svar! Hittills spelar jag bara enstaka stycken på dop, gudstjänster och så. Hur bygger jag lämpligen ut detta? Ett helt konsertprogram på 30 min eller mer är ett långsiktigt mål.
Jag undrar: rasgueado, har det inte mest med flamenco att göra? Har jag missat något? Vad finns för lämpliga övningar av detta?

Jag använder alltså nu låg fotpall + lågt inställd ställning.

MVH Mats

4

Re: Den dagliga träningen

Rasgueado är mest ett sätt att öva hela handen för många klassiska gitarrister. En muskel kan bara dra ihop sig vilket innebär att alla muskler har en motmuskel som drar åt motsatt håll annars skulle du bara kunna knyta handen inte kunna öppna den igen. När du då gör en rörelse som är precis motsatt av vanligt knäppande spelsätt såsom rasgueado så övar du resten av handen/armen och slipper snedbelastning i muskelaturen. Du behöver inte spela flamenco du kan spela skalor åt "andra hållet". Strängen på ovansidan av nageln och skjut ut fast ännu hellre.

Knyt handen lägg tummen över de andra fingrarna och håll lillfingret med tummen. Sprätt iväg lillfingret så att det står rakt ut (se till att tummen håller de andra fingrarna på plats), slappna av i hela kroppen. sprätt iväg ringfingret, slappna av osv. Gör det i luften först några gånger när du sedan gör det på strängarna så nudda bara strängarna annars flyger fingrarna in i gitarren.

När man bygger ut ett program så tillsätter man ett stycke i taget låt säga att du har musik som du kan spela bra som tar 15 min. Du övar in ett nytt stycke och lägger det näst sist i programmet så är du lite uppvärmd innan du spelar det. Lägg det inte sist för du vill sluta med något som du verkligen kan. När du känner dig säker på stycket kan du placera det var du vill. Då har du kanske 20 min musik. Under tiden som du gör detta har du övat in ett nytt.

Låter bekvämt som du sitter
Patrik

5

Re: Den dagliga träningen

tjena! undrar lite grann om övning. Jag är förvirrad vad gäller sätt att öva på! försöker öva på ett sätt så att jag alltid kan följa fingrarnas rörelse och vara medvten om vad ja gör.men sedan har jag försökt få upp tempot på vissa fraser vilket gav snabbt resultat i början eftersom jag kunde spela fraserna i det rätta tempot.Men det hela blir lie ansträngt på nåt sätt! har nu gått ner i tempo på fraserna och försöker få ett lugn i det! vet ej hur jag ska gå tillväga med detta förvirrade övande! känns ju lite surt att lägga ner 4-5 timmars övande på att öva fel! tacksam för svar.

6

Re: Den dagliga träningen

Hej Andreas
Det finns en liten paradox i att lära sig spela gitarr det är att om du inte vet vad du letar efter kan du inte hitta svaret, såvida du inte råkar snubbla över lösningen. Du kan inte veta vad du letar efter förrän du vet svaret. Därför behöver alla en lärare som vet svaret och genom enträgna instruktioner låter oss hitta problemet och sedan löser vi det själva.

All övning måste föregås av en vision av vad du vill åstakomma om du te x vill spela fort och avspänt så hjälper det inte att öva långsamt. Man får bara öva långsamt när man vet exakt hur fingrarna ska göra för att spela i det högre tempot. Din fråga är så stor så därför blir svaret mycket flummigt och svävande försök att formulera dina problem in i minsta detalj.

Te x Jag kan inte spela snabbt och avspänt. För att spela fort måste jag göra små rörelser men när jag gör små rörelser så spänner jag mig.
Jag hindrar mina rörelsers naturliga bana vilken är större än de rörelser jag gör.
Jag måste utgå från en större rörelse för att hitta känslan av små rörelser.
Det visar sig att jag gör för små rörelser. osv

Du måste ha en lärare som kan hjälpa dig med sådant. Finns det några där du bor?
Patrik

7

Re: Den dagliga träningen

tack för svaret patrik! jo då,jag har lärare,går på folkis. min lärare säger att jag ska öva långsamt och avslappnat i början för att sedan öka tempot. Men det det känns inte som att det är riktigt så enkelt. är liksom ute efter fler infallsvinklar,alla säger ju inte samma sak. ska precisera mig bättre. tex när jag spelar en svår fras,jag har fått upp tempot i det ,men det känns inte avspänt och jag missar ibland nån ton här o där. ska jag för att uppnå avspändhet i frasen då försöka ha kvar tempot men tänka på att slappna av  ? jag har fått uppfattningen om att det är långsamt tempo som gäller när man ska öva in avspändhet? i samma fras som jag beskrev ovan så har jag gått ner massor i tempo i hopp om att att jag ska få in avspändheten,men det känns ungefär som att när jag övat långsamt länge så blir det jätte spänt när jag drar upp tempot,faktiskt tom mer spänt än vad det gjorde när jag spelade samma fras i högt tempo! bör man helt enkelt öva avspändhet i olika tempon?hoppas jag formulerade mig bättre denna gång.

8

Re: Den dagliga träningen

Andreas

Du har nästan svarat på din fråga själv. Japp du måste öva i alla tempi som finns framförallt i de tempi där det känns obekvämt.

Du får inte hänga upp dig för mycket på tempot. Att tänka på hurvida du spelar för långsamt är ett säkert sätt att få spänningar. Ge dig till tåls du kanske är i tjugoårsåldern nu och ska spela gitarr i 30-40 år till. Fokusera på vad du vill göra med fraserna. Julian Bream är, om man jämnför med många i hans kaliber, en tämligen långsam gitarrist för att inte tala om Göran Söllscher. Du måste lära dig att spela fort men sextondelar i 120 kommer man långt med.
Jag brukar inte öva snabbhet förrän jag behöver för musikens skull. På min förra turne med min gitarrduo så var jag tvungen att spela  små, väldigt snabba figurer. Då använde jag en tre veckors tid för att komma i form. Så här gjorde jag då.

Jag börjar med enormt enkla figurer och griper varje ny ton direkt efter att den förra är anslagen. Ligger tonen på samma sträng så blir det stacatto.
Jag börjar med metrononem på 40 och spelar fjärdedelar och ser till att jag slappnar av mellan varje anslag ( i hela kroppen). I början kanske jag till och med hoppar över några slag så att jag hinner tänka. Sedan ökar jag ett snäpp c.a varannan minut. Ökar tills jag gör mitt första fel eller börjar spänna mig då går jag tillbaka till ett bekvämt tempo och spelar igen. Sedan slutar jag för den dagen. Ett par gånger i veckan forcerar jag tempot och tillåter mig att spänna mig för att få upp tempot ytterligare. Detta är en ren reflex övning och sparkar igång de snabba musklerna.

Att spela fort är alltid en risktagning du lever på gränsen att spela fel. Jag har sett många gitarrister som är kända just för sin hastighet göra två försök innan det lyckas med det riktigt snabba stället. Det finns många olika typer av sätt att spela fort på John Williams är väldigt bra på att hålla höga tempi i Bach och sådant som många som kan spelar verkligen fort i Guiliani har problem med. Att öva riktigt långsamt och med kontroll ger dig redskapen att spela John Williams fort medan den forcerande och reflexövandet ger dig redskap att spela Paco de Lucia fort. Det är bara att välja ingför varje nytt stycke musik.

Det bästa du kan göra är förmodligen att lita på din lärare och göra som han säger, ett splittrat övande är oftast det sämsta alternativet.

Lycka till
Patrik

9

Re: Den dagliga träningen

tack så mycket för det utförliga svaret!

10

Re: Den dagliga träningen

Hej igen!

Ni skriver om vänsterhandens tumme att den knappt ska vara med alls. Och jag håller förstås med om att minst möjliga ansträngning är det ultimata, och att det är det som är teknik. Men när jag exempelvis spelar takterna 3 och 4 i Cavatina, dvs ganska långa och kluriga barrépassager, måste jag spänna handen och klämma åt med tummen rätt så rejält. Efter ett helt stycke med mycket barré känns ju handen rätt stel och krampaktig. Det är alltså inte bra, eller?! Hur tränar jag så att jag med mer lätthet kan spela barré utan att få ont? Är det barrréövning som gäller, och i så fall har ni bra tips på övningar? Eller ska man tänka på annat sätt? Gäller det kanske bara att träna just på de passager som man får ont/kramp av tills det inte gör ont längre? Detta problem har jag faktiskt brottats med ett tag nu, och lyckligtvis är det inte i så många stycken som detta problem dyker upp. Men, kort sagt, kan jag jobba mig fram till ett avspänt barré-spel - och hur i så fall??

Vänligen, Mats

11

Re: Den dagliga träningen

Hej igen!

Förresten, en fråga till som jag undrat över ett tag nu: Hur viktigt är det med vänstertummens placering? Måste den vara långt ner på greppbrädans baksida, som det ofta står i läroböcker, eller är det lite efter tycke och smak (så länge man inte har den så högt upp som Jimi Hendrix). Jag har egentligen inget problem i mitt spelande, tror jag, av detta, men det är ändå intressant att få höra vad ni anser!

Vänligen igen, Mats

12

Re: Den dagliga träningen

Vänsterhanden är svår att förklara de flesta lärare fokuserar på högerhande mycket för den är likadan nästa hela tiden. Det enda som gäller är att du ska känna mer som att du hänger i ditt barréfinger än att du trycker.

Du kan öva genom att lyfta höger arm från gitarren för att undvika att du drar i gitarren och så kan du ta bort tummen från baksidan av greppbrädan. Börja med en enda ton och slå an tonen lyft höger arm och ta bort tummen. Lägg på ett vibrato. vibrato är ett bra sätt att skaka av spänningar på sammtidigt som det får tonen att leva. Du behöver inte göra ett tydligt vibrato bara så att man anar det.

Det ska inte göra ont när du spelar gitarr. Träningsverk ser jag inte som något som gör ont dock och om mjölksyran sprutar när du gör vissa övningar är bra men ditt mål ska ju vara att det är lätt att spela.

Tummen kan du placera var som helst. Till nybörjare så säger man att tummen ska ner för att undvika att de greppar gitarren som om de stryper den. Det skapar spänningar. På elgitarr vill de oftast ha mer stöd vid bendningar så då placerar de tummen på ovansidan för att hålla emot. Det behövs sällan på klassisk gitarr.
Under 1800-talet (och säkert under andra tider) så använde man ibland tummen för att hålla en baston på 6:e strängen samtidigt som man spelade melodier. Våra gitarrer är oftast för stor för det.

Det får inte finnas några inten i gitarrspel bara fantasifulla och smarta lösningar.

Patrik

13

Re: Den dagliga träningen

Hej Patrik!

Jag kan bara bocka och tacka! Jag ska genast prova denna övning, och börja tänka på det du skrivit här. Du rekommenderade förresten att man hade en lärare. Min lärare från förr bor och arbetar ca 10 mil bort, och jag gillade verkligen honom. Det är långt att köra och jag har familj nu. Tycker du att jag ska börja gå för honom igen, men kanske inte så ofta då, eller se om det finns någon närmare? Kanske svårt för dig att svara på, men att fråga kostar ju inget, och du verkar ha stor erfarenhet.
För övrigt uppskattar jag dina svar mer än du kan ana! De både tar bort farhågor och ger bra tips!

Vänligen, Mats

14

Re: Den dagliga träningen

Hej Mats
Kul att du känner att det gör någon nytta. När du gör övningen med gitarren och släpper både tummen och armen så kan det vara att din gitarr är framtung och faller framåt. Då får du nöja dig med en sak i taget.

Att gå för en lärare ska man om man kan motivera det för sig själv. När man är ung eller precis lär sig så är det väldigt lätt, man behöver all hjälp man kan få. I ditt fall som har spelat länge så kanske du behöver en coach mer än en ren lärare. Du är uppenbarligen motvierad så du behöver inte den biten men kanske någon som du kan träffa någon gång då och då och lägga upp övningsscheman och liknande med. Stämma av så att du övar rätt och så.
Du måste känna efter vad du kan tänkas behöva hjälp med och sedan skaffa dig någon som kan hjälpa dig även om det skulle vara en pianist eller dirigent. Är du osäker på det tekniska så behöver du en gitarrist som hjälper dig, helst då en som förstår hur du vill låta. Att ta riktiga lektioner hjälper aldrig om man inte ger sig hän sin lärare och då gäller det att man har förtroende för honom och att han förstår var du vill med ditt spel och med musiken.

För att vara ärlig vet jag inte om du ska ta lektioner med din gamla lärare. Vi behöver alla utvecklas hela tiden och för mig just nu så gör jag det genom att diskutera musik, spela med många andra musiker, umgås med tonsättare, läsa böcker, tänka.

Lycka till
Patrik

15

Re: Den dagliga träningen

Hej Patrik!

Tack för ännu ett uttömmande och bra svar! Jag kommer nog att i första hand ta kontakt med min gamla lärare för att be honom kolla av mig och fråga om han kan tänkas coacha mig emellanåt och inspirera mig ytterligare. Detta forum är också utomordentligt inspirerande och fungerar i vissa lägen som en lärare. Hoppas du och ni andra inte blir trötta av alla mina frågor. Tack!

MVH Mats

16

Re: Den dagliga träningen

Hej Mats
Att svara på frågor ett bra sätt att utvecklas så du hjälper mig när du ställer dem. Sådant blir man aldrig trött på.
Lycka till
Patrik

17

Re: Den dagliga träningen

Hej igen!

Jag undrar om någon kan tipsa, dels om andra bra skalor än de diatoniska, dels om hur man tränar lill- och ringfinger på högerhanden. Jag undrar också hur man gör för att undvika spänningar i vänsterhanden under spelning. Kan man träna bort det?

MVH Mats

18

Re: Den dagliga träningen

Hej!

Jag undrar, de dagar jag hinner träna uppemot 2 timmar, kan detta då vara ett lämpligt upplägg (jag tränar i pass om 15-30 minuter fördelade under dagen) ?:

10-15 min skalor o dylikt
10-15 min legato
10-15 min arpeggio
10-15 min tremolo
(rasgueadoträning gör jag utan gitarr)

resterande tid övar jag på gammalt och nytt, svåra passager, genomspelningar mm

Tacksam för svar, även om det bara är bekräftande!
MVH Mats

19

Re: Den dagliga träningen

Hej Mats
Ser bra ut. Du kan öva långsamt tremolo med lillfingret P E A M I
Men lägg inte på det utan variera det när du ändå övar tremolo.
Patrik

20

Re: Den dagliga träningen

Hej! 

Har detta forum tagit juluppehåll?

Jag undrar i alla fall: kan det vara idé att träna skalor med kombinationen ring- och lillfinger, för att på så sätt stärka ringfingret genom att stärka också lillfingret?

God Jul !!

21

Re: Den dagliga träningen

Hej Mats
Det är en okej idé att öva skalor med lillfingret. Men vill du verkligen stärka handen och lillfingret och ringfingret så finns det en övning som Magnus Andersson brukar köra.
Du låter lillfingret (e) och ringfingret (a) göra motrörelser. Prova i luften först. Börja med e och a såsom "herr går man" gubben på den blå skyltarna har benen. I gångläge. sedan rör du fingrarna fram och tillbaka så att både e och a är i rörelse hela tiden.
Prova först på en sträng sedan två osv.
Lite svårt att beskriva, försök bara att inte hamna i någon konstant spänning.
Patrik


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

22

Re: Den dagliga träningen

Bara en sak jag tänkte måste tilläggas: A-vista övning. Inte för ngn specifik, utan rent generellt. Jag själv försöker lägga in det i min dagliga övning. Har iof sig inte förrän nu börjat få system på hur jag skall gå tillväga. Men alla bör tänka på hur vi gitarrister skall förbättra detta.

23

Re: Den dagliga träningen

Hej!

Har haft mycket kontakt och hjälp nu, framförallt från Patrik, men också Stefan, och någon Magnus Andersson nämndes. Blir bara lite nyfiken: var håller ni till och vad jobbar ni som, och var (inklusive denne Magnus)? Känner ni varandra? Kan ni nämna fler frekventa forumanvändare och deras hemort och sysselsättning. Förmodar att ni är gitarrlärare, men på vilka skolor i så fall?

MVH Mats


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

24 (edited by patrik 2005-12-22 11:33:30)

Re: Den dagliga träningen

Magnus Andersson är frilansande i Stockholm. Spelar tämligen mycket nutida musik, grundade gitarrklassen i Darmstadt, är ledare för Stockholm New Music 2006, tämligen internationell figur. Stefan bor också i Stockholm och om jag fattat din dialekt rätt är du, Stefan, från Norrland. Jag bor just nu i Norge och frilansar.
Stefans hemsida ligger här ovan, Min är www.patrikkarlsson.se
Magnus har inte någon sida men hans verksamhet borde vara lätt att hitta.
Patrik

25

Re: Den dagliga träningen

Hej!

Tack för svar!

Får man undra vidare? I så fall: vad är det mest för spelningar eller uppdrag ni som frilansare har? Är det undervisning och konserter, och vilka typer av arrangörer är det mest som anställer er?
OBS! Jag frågar bara för att få ite mer grepp om den här branchen, själv är jag bara en dedikerad lekman, och förblir nog sådan - trivs bra att vara "vanlig" lärare och musicera på fritiden.

MVH Mats