1

Topic: Tips på metronom

Vilken metronom ska man köpa om man vill köpa en ny?

Jag har en Qwik Time idag. Den fungerar väl ok, men den har börjat glappa till och från (om jag ställer den på 120 kan den ibland ställa om sig på 100 i stället - irriterande).

Några grejer jag inte gillar med den är:
1. Det som ser ut som ett vred, för att ställa in tempo, är inget vred, utan du har två knappar för att ställa in tempot. Hade hellre haft ett vred, för att snabbt ställa in rätt tempo.

2. Det går inte att ställa in ljudnivån. Den klickar rätt högt, och det hörs i hela huset då jag använder metronomen. Hade gärna velat kunna ställa ner ljudnivån vid behov.

3. Stämtonen är hemsk, och onödig. För att ändra mellan olika rytmer (4/4, 3/4 eller 2/4), använder man en knapp. Den knappen roterar mellan fyra olika lägen: de tre ovan, samt stämton. Jag använder aldrig stämtonen. Då skulle nog störningsjouren bli tillkallad. Man får snabbt trycka på knappen när den börjar tjuta, för att åter rotera till 4/4 tempo. Hade gärna sluppit den funktionen.

4. Det finns en röd lysdiod som blinkar tempot, men det är svårt att använda den till något vettigt. En riktig metronom med visare är enklare att använda. Ingen viktig funktion för mig, men tänkte bara påpeka att lysdioden är onödig.


Önskemål för en ny metronom:
1. Vred för att ställa in tempot.
2. Ställbar ljudnivå

3. Eventuellt fler rytmer (har sett att det finns metronomer med en massa spännande rytmer - har dock ej testat så jag vet inte hur användbara dom är).

Några tips?

Efter lite sökningar på Google har jag hittat följande:
Boss DB-30 Dr. Beat Metronome - massor av finesser
Wittner MT50 - Bra omdömen. Enkel att använda, men verkar ej ha ställbar ljudnivå.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Tips på metronom

Denna verkar ha ställbar ljudnivå: Wittner mt60
http://www.thomann.de/se/wittner_mt60_metronom.htm

/Andreas

3

Re: Tips på metronom

Har du en smartphone kan du ju bara ladda ner en app