1

Topic: avancerad teknik

Vid ost rivning till ex, vegetarisk lasagne och dylikt!   (som kan vara mycket otäckt!!)

Greppa rivjärnet med H.H
Osten i V.H
Håll båda händerna fritt i luften ,ovanför tänkt mål   (ugn säker form typ.)
Lägg osten emot järnet, (fortfarande ovan tänkt mål)
Vrid järnet med höger hand liggande mot osten..
Upprepa tills önskad mängd landat på målet.

OCH HÖGER HANDENS ALLA NAGLAR ÄR SAFE!!!

(är du vänsterhänt får du tänka om lite..)

2

Re: avancerad teknik

Bra tips!
jag skar av tippen på vänster tumme en gång när jag skulle riva ost. Jag hade konsert några dagar senare och det var ju tur att det var VÄNSTER tumme men det var i alla fall väldigt besvärligt eftersom plåstret blev klistrigt och fastnade på halsen och sedan blev hela halsen klistrig. Väldigt svårt att göra lägesväxlingar helt enkelt!

3

Re: avancerad teknik

Instämmer - mycket bra tips!
Det är ju lurigt det här med riva saker. När man hackar är man ju safe, eftersom då HH är på den säkra sidan av redskapet...

4

Re: avancerad teknik

Fast det är ju inte så kul om man råkar skära av sig något på vänsterhanden när man hackar, det är nästan värre än en nagel, haha.

5

Re: avancerad teknik

Usch de där lät jobbigt Mårten!!

De var en gång en kompis som berättade om en kul grej som hände när han skulle öppna en dörr ca 30 min innan konsert och tum nageln rök....för att sen spela Recuerdos utan den....
Usch..

6

Re: avancerad teknik

Jag har spelat Recuerdos utan m-nagel på konsert. Det mesta funkar ju om man bara ger sig fan på det. När jag spelade med klistrigt plåster spelade jag bl a Chaconne och det gick bra, man fick bara ta i lite extra i lägesväxlingarna för att få loss handen från halsen...

7

Re: avancerad teknik

He he. Ja, naglarna passar verkligen på att gå av när man som mest behöver dem, gärna i nära en konsert eller sökning.
En klasskompis på gymnasiet skulle söka till Kappelsbergs fhsk. Han kommer dit redo för att spela upp efter månader av förberedelse och ska hänga upp jackan då han lyckas då fastna i något och vips är han en nagel fattigare. Minuter kvar till uppspelning. Ska kanske tillägga att han kom in på skolan. :-)

Bröt själv en nagel någon dag innan antagningsproven till Musikhögskolan och fick limma på en lösnagel (som f ö lät bättre än den riktiga).

8 (edited by Stefan W 2009-05-22 22:51:41)

Re: avancerad teknik

Jag var med om något liknande, skulle byta om ca en halvtimme innan en konsert. Problemet var att ingen hade låst upp dörren till sakristian så jag fick stå på läktaren och byta om. Det var ingen belysning där, hittade ingen strömbrytare, fick byta om i dunklet. När jag skulle sträcka mig efter byxorna träffade min m-nagel dörrhandtaget och "jämnades med marken", gick helt av. Jag hade med mig silke och nagellim, tillverkade en konstgjord nagel 20 minuter innan konserten. Den blev inte bra, lät skit. Jag fick spela med p, i och a på de lättaste styckena. En ljudtekniker spelade in spektaklet och det är intressant att höra hur olikt man kan låta! big_smile

9

Re: avancerad teknik

Ja, bryta naglar är ju helt sinnessjukt så ofta man har gjort det, när man byte från vinterdäck till sommardäck för ett tag sen. Förra veckan när jag skulle äta Thai så bröt jag av m-nageln mot riskokaren... Hur fan kan man vara så värdelös? Mot en träbänk i skolan tumnageln igen, allt detta bara under ett halvår. Som tur är så har jag aldrig brutit en nagel innan en konsert.

10

Re: avancerad teknik

Bröt M nageln mot riskokaren!!! hahahaha...ursäkta mig men det lät typ Homer om den...LOL

11

Re: avancerad teknik

Hahahaha, jag vet jag blev inte ens arg när jag gjorde det jag skrattade bara och skakade på huvudet...

12

Re: avancerad teknik

Läste denna halvgamla tråd och kom ihåg en händelse jag nästan glömt bort. En skräckhistoria som förstås bäst av andra gitarrister.

När jag var ca 25 år var jag på en sommarkurs i norra finland. Hjälpsam som man är skulle jag öppna en ölflaska åt någon, ni vet sådär som man gör när man öppnar en ölflaska med en annan när man inte har någon riktig flasköppnare? Hur som helst, det var något fel på den ena flaskan, och halsen gick av på den jag höll i med vänsterhanden, varvid det mesta av min pekfingertopp skars av, i princip allt ovanför nageln var avkapat och hängde och dinglade löst från fingret. I sällskap med ganska rikliga mängder blod. Inte en gitarrists önskescenario. Jag var mycket förvånad och inte helt nöjd med de finska ölflaskornas kvalitet. För att underdriva.

Lyckligtvis fanns det ett 20-tal läkare på kursen, och någon hittade en akutkudde, en sån man har i bilen, och efter lite sprit (in och utvärtes), en massa pill, plåster och gasbinda så satt fingertoppen på plats igen. Det dröjde sedna en månad innan det gick att spela alls med fingret, och då hade det hänt något med nerven i pekfingertoppen. Fingertoppen var helt bedövad och känslolös (man kunde sticka en nål i den utan att det kändes; varför jag provade det minns jag inte), men varje gång man tryckte ner en sträng så gick det en ganska ordentlig stöt genom fingret. Inte som ett kostängsel riktigt, men åt det hållet. Det försvann efter ett drygt halvår, men det blev många stötar under tiden. Och mycket spel med alla fingrar utom pekfingret. Nu är bara ärret och historien kvar, och fingret funkar som det ska. Ganska många år sen vid det här laget, men jag minns blandningen av surrealism och skräck när jag såg min gitarrpekfingertopp dingla omkring.

/

13

Re: avancerad teknik

Vad månde detta varit för en kurs?
Ett tjugotal läkare?
Och ingen tillgång till kapsylöppnare?
Tur det inte var en akut blindtarms operation på gång där det kunde ju ha blivit riktigt lustigt!
Men fy för den historien, måste dock gratulera till att finger toppen började fungera som den skulle slutligen!

14

Re: avancerad teknik

Man kan undra, eller hur wink
Jag höll på med psykologiforskning på den tiden, och det var en forskarkurs i hur man mäter hjärnans aktivitet med olika mätmetoder (PET, MEG, EEG, MR, fMRI mm, bla bla). Det var i alla fall vad alla var inställda på. Det blev också en kurs i finsk tango, finskt bastubad, och en intensivkurs i lite sömn och långa festnätter i nordfinsk anda. Och en minnesvärd lektion om att man ska ta det försiktigt när man öppnar flaskor....