Hej,
Gammalt tråd, men jag skiver ändå...
Gjorde bort mig totalt på en 70-årskalas i helgen. :-) 2 Dagar innan spelade jag Cavatina på en begravning och det gick helt ok med tanke på att situationen var riktigt jobbig. När det var fika efteråt så spelade jag lite Tarrega och annat och det gick otroligt bra.
Sen på 70-årskalaset var det bara några nära släktingar och mina syskon på plats och jag var inte ens nervös men av någon anledning så blev jag det mitt i Cavatina och båda händerna började skaka helt hejdlöst... Efter låten så pratade vi lite och jag försökte garva åt det hela. Sen forsatte jag spela och det gick bra igen.
Det ska läggas till att jag har inte spelat klassisk gitarr sen jag var 16år. Har jobbat som frilans gitarrist i 17 år, men det är sällan (aldrig) man spelar helt själv som elgitarrist. Och det var det som var det jobbiga, att allt fokus var på mig 100%. Det är jag inte van vid.
Jag hade också övat och övat och kunde materialet riktigt bra, så det var inte det som var orsaken. Det var den ovanliga känslan att vara i fokus.
Det var en pinsam situation men det är ändå mest synd om att jag sabbade själva låten! Jag är väldigt sugen på att spela till folk i fortsättningen, därför tänker jag nu ta varje tillfälle att uppträda för att få mer rutin på det hela. Man kan väl spela om man äter middag hos någon eller är ute och grillar med grannarna och så vidare, inget pretentiöst men ändå bra övning.
Har inte läst några böcker om ämnet, men jag tror att det hjälper om man inte tar sig själv på så stor allvar. Det räcker med det fantastiska undret att det finns musik överhuvudtaget.
Ha en trevlig vår!