Topic: Legatoövningar
Hej!
Jag har svårt med legato mellan 3-4 och 2-4. Och ju grövre strängen är ju svårare blir det. "Släppa" är svårare än att "slå".
Är det någon som har några bra övningar och lite tips och trix hur man får till ett bra legato?
Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera ett nytt konto.
Hej kära medlemmar
Det är med stor sorg som jag meddelar att klassiskgitarr.se kommer att stänga inom kort!
Tid och energi saknas för att driva och utveckla den vidare.
Jag har sökt med ljus och lykta utan resultat efter någon eldsjäl som vill driva den vidare.
/Forumledningen (Joel)
klassiskgitarr.se → Grundläggande frågor (teknik praxis etc.) → Legatoövningar
Sidor 1
You must logga in or registrera to post a reply
Hej!
Jag har svårt med legato mellan 3-4 och 2-4. Och ju grövre strängen är ju svårare blir det. "Släppa" är svårare än att "slå".
Är det någon som har några bra övningar och lite tips och trix hur man får till ett bra legato?
Jag är inte säker på att jag har förstått frågan..
Har du provat att ha sidotryck på strängen, så att du nästan knäpper när du släpper?
Om inte så kan du ju prova med det tills du får ett riktigt svar från nån som vet vad h*n talar om.
Jag brukar försöka förklara tekniskt legato (pull-off) med att det skall vara likt ett apuyando (stodanslag) fast med handen på greppbrädet. Sedan skall man ju försöka se till så att fingret liksom inte stannar på den sträng man gör ett stödanslag mot utan upp från mattan och upp till kamp direkt.
Kanske var exakt det du menade Lucidor? Förstod inte det där med sidotryck till fullo.
Det har jag ingen aning om, jag förstod nästan ingenting av det du skrev.
Det jag menade var att ljudet kan bli svagt om man bara lyfter fingret rakt upp efter nedslaget, utan att det är bättre att försöka knäppa lite på strängen samtidigt.
Men det är bara lösa funderingar från en självlärd nybörjare.
Under Uppsalafestivalen pratade Marco Tamayo på sitt teknikseminarium om att det finger som "stannar kvar " exempelvis 1 när man "drar av" eller gör stödanslag med finger 2 ska röra sig i motsatt riktning. Alltså att det avdragandes fingret drar ner samtidigt som det stannande fingret trycker uppåt. Jag kan ha minnts fel men jag tror det var så han menade, har inte hunnit testa det fullt ut än.
När jag undervisar brukar jag förklara legato i vänsterhanden på ungefär samma sätt som Danjel skriver ovan. Ett finger "stannar kvar" medan det andra fingret "dras av" (pull-off) och landar på stängen under (förutsatt att det är på strängarna 2-6) annnars dras fingret ut från greppbrädan. I övningssyfte kan eleverna få överdriva genom att trycka det finger som ska stanna kvar uppåt, men väldigt lite och BARA i övningssyfte. För att realisera det jag förklarar kan jag hålla på elevens finger (det som stannar kvar) samtidigt som jag lätt "drar av" det andra på det sätt som jag har beskrivit ovan. Se till att inte benda strängarna när ni gör legato, då detta kan påverka intonationen. Försök att eftersträva exakthet i momentet.
Tackar för fina tips och utförliga svar.
Eftersom jag bara spelar och är självlärd så är mina akademiska kunskaper små. Jag har bara en vag uppfattning om vad ett stödanslag är. Jag kanske gör det emmellanåt utan att veta om vad det är.
Kan någon vänlig själ förklara...
Uppågtgående legato, finns det något speciellt att tänka på där?
Hur gör ni i snabba kombinationer av uppåtgående och nedåtgående?
Sidor 1
You must logga in or registrera to post a reply
klassiskgitarr.se → Grundläggande frågor (teknik praxis etc.) → Legatoövningar
Powered by PunBB, supported by Informer Technologies, Inc.