1

Topic: Varför all dessa onödiga inspelningar

Nä nu kan jag inte hålla mig längre. Är nu 55 år o min gitarr har legat o dammat i 20 år o jag har börjat öva igen. Jättekul!  Innan dess så spelade jag på min gitarr sedan 15-års åldern. Varför det blev gitarr, jo av en tillfällighet så hörde jag Segovia spela Requerdos. O så vackert! Försökte lite trevande att imitera. (f ö så greps Bream också av denna inspelning, utan jämförelser i övrigt). Men min poäng är: varför alla dessa onödiga inspelningar. Segovias inspelning är perfekt (klart en del missar, men det är ok). Den ena inspelningen värre en den andra har vi kunnat "avnjuta" av icke så begåvade gitarister. Varför göra sig den mödan. Och vilken bekostar inspelningarna? Exemplen äro legio.

Återkommer

Göran

2

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

Det kanske finns  människor som föredrar andra tolkningar än Segovias.  wink

Hur bekostas inspelningarna? Jag chansar vilt och drar till med: skivbolagen.

Smaken är som baken och det kan ingen ändra på. Det är väl bara att låta bli att lyssna på sådant man inte gillar.

3

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

Håkan, nämn en inspelning som du anser vara bättre.

4

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

Det handlar inte om vad jag eller du tycker.
Alla tycker inte att Segovias version är den bästa - fatta det och acceptera!

Det blir inga fler inlägg i den här tråden för min del eftersom jag föredrar att prata om musik jag gillar istället för att klaga på allt jag inte gillar.

5

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

En bra inspelning av "Recuerdos"? Hoppstock eller Russel, då.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

6

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

Jag tror att vi som tillhör den yngre generationen inte alltid förstår vad Segovia och hans kompromisslösa framfart betytt för alla de som växt upp och formats av den i sin egen samtid.

När jag lyssnar på de "gamla gubbarna" brukar jag lyssna med lite andra öron än om jag lyssnar på dagens stjärnor.  Det finns många aspekter som stärker mitt ställningstagande på denna punkt. Den främsta och kanske mest signifikanta aspekten är varje generations unika sätt att musicera. Detta förhållande till musik var inget som var Segovia unikt utan återfinnns hos de flesta samtida musiker oavsett instrument (Heifetz, Horowitz mfl.). Friare rubatering, större agogik är två tydliga element i den äldre generationens interpretation. Dagens musiker spelar något mer slätstruket i jämförelse, kanske som en reaktion på den äldre generationens förhållningssätt till musiken.

I den äldre generationen drogs det förmodligen ingen kristallklar skiljelinje mellan studioinspelning och liveuppträdande. Idag är detta två vitt skilda begrepp, där det förstnämnda ofta genomsyras av en stävan efter perfektionism till det yttersta. I livesammanhang anses det som mänskligt att missa en ton då och då så länge musiken hålls upprätt.     

Jag gillar Segovia men jag gillar också Russell, Bream och en hel drös med moderna gitarrister.  Jag gillar dessa för dess olika och unika egenskaper. Egenskaper som jag inte tycker går att jämföra med varandra. Att blint och fast hävda att Segovia är det enda vi behöver, är som att stenhårt klamra sig fast vid sin gamla T-ford anno 1934 när man innerst inne vet att dagens moderna bilar är bättre skapade för dagens samhälle. 

Jag irriterar mig ofta över hur den över-romantiserade bilden av en gitarrist (läs Segovia) gör att allt annat tappar värde i jämförelse. Att formulera frågan som Göran har gjort tyder på en lika stor trångsynthet som om vi i den yngre generationen skulle förneka Segovias existens bara för att vi tycker han spelar annorlunda.

7

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

Går och hämtar kaffet..... smile

8

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

Tack för alla synpunkter. Anser inte att Segovia is the and only. Det var bara ett exempel på en väldigt bra inspelning. Har för övrigt omvärderat honom. Har kollat in lite inspelningar från den där koreanska sajten. Hans Bach-tolkningar har liksom ingenting med barockmusik att göra. Efter 20 år av gitarrfrånvaro så får man lite perspektiv.

9

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

Kul att du hittat nya perspektiv. Sånt är alltid berikande för en själv! smile

10

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

Vet inte om Segovia tål att jämföras med Heifetz eller Horowitz... Segovia var mest sur, och det är bara en handfull av hans intepretationer som håller... Horowitz idéer är fortfarande intressanta, precis som många andra idéer från musiker ur den generationen,men Segovia... sorry, han är rätt död och begraven. Vad sägs om att blicka framåt? Fabio Zanon, Duzic, och alla andra nya gitarrister fortjänar vår tid'

11

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

Jag pratar inte om regelrätta interpretationer utan mer musikens anda som jag tycker är representativ hos alla gubbarna från den tiden. Segovia saknade ofta finessen och elegansen som kan återfinnas hos hans samtida kollegor på piano och violin. 

Min slutsats: man spelade annorlunda förr - på alla instrument. wink

12

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

"Segovia var mest sur, och det är bara en handfull av hans intepretationer som håller"
:?:
På vilket sätt var Segovia sur? Vilka interpretationer håller? Exempel, tack!

För min egen del hade jag under många år (studieåren, åren av likatänkande och konformitet) en påtaglig Segoviafobi, det är egentligen bara under de senaste åren jag börjat att uppskatta hans musicerande.

Smaken är som röven - klöven- och precis som denna ändrar den också form allt eftersom åren går. I de flesta fall blir den bredare!

Fredrik

13

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

torroba är bra (av Segovia), och även en del Ponce. Mmmm... kommer inte på något mer. Men Segovia var Frankist, grymt självisk (han var "den enda" gitarristen, ju, fast Barrios var samtida), hans Bach-tolkningar är fruktansvärda, hans rubato onödigt... ja, jag vet inte vad mer jag ska säga.

Men han hade EN HEL DEL bra idéer, om musicerande inom gitarrens gränser, användande av gitarrens klangliga egenskaper, romanticism, osv. Men nej, rätt allmänt, jag tycker vi borde snacka om andra saker. Hej, är det någon här inne som lyssnar på annat klassiskt musik än gitarr?

14

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

Mycket kan sägas om Segovia...

Angående versioner av Recuerdos så kan jag definitivt rekommendera David Russels version. Har tyvärr inte haft råd att bekosta en inspelning av min egna tolkning!  :mrgreen:

Sedan tycker jag att alla vi som läser och skriver inlägg på denna eminenta sida ska begrunda detta faktum, vi skulle förmodligen inte läsa och skriva inlägg på denna sida (som förmodligen inte skulle finnas) ej heller spela klassisk gitarr om det inte vore för Anrés Segovias insatser...

Värt att fundera på?!?!

"Play with your heart, play like me" - Andres Segovia

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

15

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

torroba är bra (av Segovia), och även en del Ponce. Mmmm... kommer inte på något mer. Men Segovia var Frankist, grymt självisk (han var "den enda" gitarristen, ju, fast Barrios var samtida), hans Bach-tolkningar är fruktansvärda, hans rubato onödigt... ja, jag vet inte vad mer jag ska säga.

HAHA, måste säga att det är stor skillnad på att vara "Francista" och karriärist... kanske inte så bra att offentligt vara mot det lands ledare som man lever i... dessutom så var ju Franco´s samtida inte alltid medvetna om allt som skedde, eller valde att blunda för det... historien upprepar sig.

Jag är inget stort fan av Segovia, men visst finns det substans i mycket av det han gjorde, även om han var rätt kompromisslös, att anmärka på vibraton och rubateringar är som att inte erkänna de historiska egenheter som musicerande haft, nu börjar dessa romantiska "upptåg" att få genomslag igen verkar det som, gitarristernas klangideal har börjat gå tillbaka lite... moderat konservatism.  smile

Men han hade EN HEL DEL bra idéer, om musicerande inom gitarrens gränser, användande av gitarrens klangliga egenskaper, romanticism, osv. Men nej, rätt allmänt, jag tycker vi borde snacka om andra saker. Hej, är det någon här inne som lyssnar på annat klassiskt musik än gitarr?

Det finns en underrubrik som beaktar klassisk musik rent allmänt.

16

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

lite fart blev det..

17

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

Det är ju bra. Men allvarligt... det jag menade är: det finns hundratals andra gitarrister som förtjänar vår uppmärksamhet än Segovia i alla fall***

18

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

Men Stefan: ok, även om espanjorerna som var för Franco inte insåg vad Franco höll på med, räcker det för att lyfta deras historiska börda av de? Kan historien vara så snäll så att der räcker med att säga "nej, vi visste inte, inte våran"...

Dessutom var Segovia ett hinder för Romerofamiljen, framförallt för Celedonio, just av politiska skäl. Romerorna valde att lämna Spanien på grund av Franco, istället för att vara stryka regeringen medhårs...

19

Re: Varför all dessa onödiga inspelningar

Jag lyssnar rätt mycket på klassisk musik för andra instrument än gitarr. Tycker faktiskt att det är alltför många gitarrister som är låsta vi ett "gitarristiskt" tänkande. Att lyssna på annan klassisk musik än bara gitarrmusik är oerhört berikande för det egna musicerandet, enligt mig.

Angående Segovia; Det verkar som Joel (tror jag) sa, att många gitarrister som är senare än "Segoviagenerationen" har svårt att uppskatta honom. Har själv inte riktigt förstått mig på hans storhet än, medan en gitarrlärare som jag hade var av en helt annan uppfattning.