Sidor 1
You must logga in or registrera to post a reply
1 Topic by pellegrosso 2008-02-18 08:27:42 (edited by pellegrosso 2008-02-18 21:43:20)
- pellegrosso
- Inbiten postare
- Registered: 2007-06-30
Topic: "Låsbara stränghållare"
Hello again, it´s me, Pellegrosso.
Jag vill höra vad ni tycker om att det inte verkar finnas ett bättre sätt att få strängdjävlarna på plats.
Finns det inte någon som har uppfunnit en diskret, snygg konstruktion för detta ändamål både på "strängrulls"-sidan, såväl som på stall-sidan.
Snacka om att bränna sin dyrbara tid i onödan. Det tar ju tametusan minst en halvtimme att få dit strängarna med den tid det tar att lugnt "töja" strängarna till stämmningsmöjlighetsposition.
Hur ska man med denna tidsspillan t ex få tid att äta ostkrokar i lugn och ro?
Undrar: Pellegrosso
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
- Per Hallgren
- Inbiten postare
- From: Gråbo
- Registered: 2004-11-02
Re: "Låsbara stränghållare"
Enkelt, du äter dina ostkrokar i lugn och ro medans du väntar på att stämningen ska infinna sig. 
Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?
http://www.sgls.nu/
- pellegrosso
- Inbiten postare
Per Hallgren.
Det slog mig helt plötsligt att i dig har gitarrvärlden missat en stor pedagog.:)=)
- Per Hallgren
- Inbiten postare
Jo, det är inte alla förunnat att hitta rätt här i världen...
- Per Hallgren
- Inbiten postare
Förresten Pelle, är det mekaniken i sig du undrar över eller är det hur man knyter strängarna på ett smart sätt?
- pellegrosso
- Inbiten postare
Knyter mig gör jag ju lätt som en plätt efter att ha satt i mig en påse krokar.
Skämt åsido, jag tycker och har alltid tyckt att det borde finnas en lösning både på strängrullen såväl på sadeln som snabbt, diskret och effektivt låser strängen, kanske en liten "förskruvning" (insex?) eller något liknande. Detta finns i olika varianter på elgitarrer. Men varför inte till ackustiska/spanskinfluerade gitarrer?
- Per Hallgren
- Inbiten postare
Det gör det, men få verkar inse det. De gamla träskruvarna funkar faktiskt så. När strängen väl har satt sig håller träskruven stämningen mycket bra, men de är ju lite bökiga att använda, och inte så exakta eftersom det inte är någon utväxling. Men jag känner inte till någon mekanik som funkar så som du undrar om.
- pellegrosso
- Inbiten postare
Per,tycker du att det behövs? Och har du någon teori om varför det inte finns?
Eller kanske någon annan har tänkt på detta behov? Eller är jag allena om denna frågeställning.
- Per Hallgren
- Inbiten postare
Jag misstänker att det är kravet på så låg vikt som möjligt som gjort att klassisk mekanik inte har mer än det nödvändigaste. Jag har inte funderat på hur låsbar mekanik skulle konstrueras så jag vet inte om den skulle behöva bli så mycket tyngre.
737
791
791
791
791
791
791
10 Reply by Reverse 2008-02-19 23:21:38 (edited by Reverse 2008-02-19 23:22:52)

- Reverse
- Nykomling
- From: Karlstad
- Registered: 2006-01-29
Kithara skrev:Vill berätta hur jag går tillväga efter omsträngningen. Här tar jag en risk att
få höra att jag misshandlar gitarren.
Efter omsträngningen sitter strängarna som bekant som spaghettin med stora spänningsmarginaler vid sadeln och mekaniken. Jag tar och stämmer gitarren upp en ton, väntar 5 min, snart går stämman ner 1-2 toner. Efter detta tar jag tag med 3 fingrar i varje sträng på mitten och drar jämnt med mjuka ryck. Stämman har gått 3 toner ner nu. Stämmer om och upprepar detta 2-3 ggr. Efter det är gitarren spelbar med minimala omstämmningsbehov. Det hela tar ca 30 minuter inkl. avsträngning/omsträngning. Så här har jag gjort i flera år och hittils har jag inte lyckats förstöra någonting :-)
Är detta fel ?
Låsmekanism tror jag inte på..då det handlar om enorm låsningsprecision på några microspänningsenheter. Vem vet det kanske kommer i framtiden samtidigt med självspelande gitarrer :-)
Vem vet vad som är rätt och fel?
Detta gjorde jag en gång tiden när jag var ung (för drygt ett halv år sen).......upplevde dock då att strängarna dog mycket fortare och jag fick byta oftare. Därefter slutade jag och spänner istället av strängarna när jag inte spelar. Då (tycker jag) strängarna håller längre, och då låter bättre under en längre period. Är ju väldigt jobbigt varje gång jag ska spela men som student får man tänka ekonomiskt 
/P
Var dig själv, följ Din musikaliska idé!
- Per Hallgren
- Inbiten postare
Kithara, jag instämmer i det du säger. Att gitarren skulle ta skada av att byta alla strängar på en gång tror jag dock inte. Det handlar bara om att den blir sig själv olik under ett antal timmar innan alla spänningar har satt sig till rätta igen.
- pellegrosso
- Inbiten postare
Medmänniskor.
Vad jag egentligen vill ha fram av mina funderingar är: ett enklare och förmodligen säkrare och snabbare sätt att FÄSTA eller knyta eller få strängarna enligt ovan, att sitta fast snabbare ( enligt ovan), alltså inte hur man får dom att stämma eller hur man töjer eller hur man gör för att snabbare kunna spela. Är det någon som hajar. Har ni inte gått på High school?:) Tänk er att ni stoppar in strängen i strängrullen (på stäm-mekaniken alltså) en bit så pass att ni senare kan rulla på ett par tre, varv eller vad ni vill MEN efter "istoppningsmomentet" drar man fast strängen med t ex en insex skruv eller vad som nu kan tänkas funka, för att stensäkert och snabbt låsa strängen perfekt. Samma sak med stallsidan en liten diskret låsning som säkert låser strängen utan knutar och svordomar och eldade strängändar. Eller ännu, värre sargade naglar.
Vad sägs? Är inte min ide´den fiffigaste??
Pelle
- Per Hallgren
- Inbiten postare
Pelle, jag kan ta bilder då jag besträngar flamencogitarren om några dagar. Det finns många sätt att knyta strängar på men det är få sätt som är både snabba och något sånär säkra, men det är enklare att visa i bild än säga med ord så du får snällt vänta lite.
Ur facket för onödigt vetande öser jag följande: På 1960-talet lär Yamaha haft en kvinna som stod och monterade strängar på gitarrer dagarna i ända. På 60 sekunder kunde hon knyta och stämma upp en gitarr, dvs sex strängar! Ingen tid för ostkrokar där inte...
14 Reply by pellegrosso 2008-02-20 21:40:58 (edited by pellegrosso 2008-02-20 21:41:33)
- pellegrosso
- Inbiten postare
Skål!!
Jag ger upp!!!!
Klart som f-n att jag vet hur man besträngar en gitarr, det är bara det att jag vill att det ska gå lite fortare. Vem har tid att sitta och knyta fast strängarna?
Vem har tid att häckla lin? Vi måste inse att effektivisering/tidsbesparing, är den enda framkomliga vägen till den eviga lyckan. Vem har tid att dö egentligen? Inte då jag eftersom jag måste knyta strängdjävlarna på gitarrerna, när nu detta lilla moment tar en sådan onödig tid av mitt liv.
Den japanska kärringen som nämdes kan väl inte haft ett så kul liv?
Utan ostkrokar dessutom?
Vänner, nu släpper jag denna fråga men tro inte annat än att jag i lönndom skall lösa detta makroskopiska problem. Även om det betyder att jag ensam skall låsa strängarna med insex-skruvar eller whatever, ensam i denna krassa värld av reaktionärer.
Fidel Castro är, även i sin nuvarande fas av avsomnande revolutionära anda, en orgie i utvecklingstillvänjt framåtskridande, än de som vill KNYTA strängar, än i denna dag.
Så hjälpe oss Gud.
Vaya con Dios
Pelle
- Per Hallgren
- Inbiten postare
Knyta strängarna är det bästa, enklaste och snabbaste. När du har uppfunnit dina fästskruvar kommer du att behöva mer tid till att fästa strängar. Nu är väl detta inte så farligt i och för sig. Den vise för ett rikt liv under sådana stunder så ingen tid är bortkastad!
- Fredrik Mårtensson
- Inbiten postare
- From: östersund
- Registered: 2004-12-09
Lämna in gitarren hos musikhandlaren!
Nä, nu går jag och knyter mig!
Fredrik
17 Reply by Stefan W 2008-02-22 09:43:32 (edited by Stefan W 2008-02-22 10:02:58)

- Stefan W
- Inbiten postare
- From: Piteå (Alingsås)
- Registered: 2004-10-30
Aha, men det här är väl elgitarrprylar? På elgitarrer har detta funnits sedan 1970-talet. Floyd Rose uppfann ett låsbart svajstall till elgitarren som var designat så att gitarren skulle hålla stämningen trots ganska våldsamma störtdykningar med svajarmen. Till detta svajsystem medföljde en låsbar sadel. Jag har svårt att tänka mig att detta skulle fungera på en gitarr med nylonsträngar (alltså själva låssystemet). Problemet är inte enbart att de inte sitter fast ordentligt, utan att de nylonsträngarna är mer elastiska än stålsträngar och töjer sig, särskilt när de är färska (Kitharas Reason #1). Man blir helt enkelt tvingad att sitta och stämma och åter stämma gitarren, något man blir ganska bra på eftersom man gör det varje gång man plockar upp gitarren. Min första gitarrlärare brukade säga att "om man spelar gitarr i hela sitt liv, stämmer man gitarren i halva" 
- pellegrosso
- Inbiten postare
Jag vill bara förtydliga eller tillrättalägga mig.
Jag menar alltså INTE att desa låsningar skall finnas till för att låsa strängarna i stämt läge, utan endast för att slippa knyta fast strängarna.
Jag tror bergfast på att det skulle fungera alldeles utmärkt, med hänvisning till ovanstående aspekt, även om nylonsträngar är mjukare än el-gitarr strängar.
Floyd rose konceptet avsåg att låsa redan stämda strängar. Detta menar alltså inte jag.
Paul Reed Smith har en variant som utan insexnycklar eller annnat borttappningsbart "jox", låser millisekundsnabbt strängen vid stämskruvarna.
Funkar alldeles utmärkt.
Pelle
Sidor 1
You must logga in or registrera to post a reply