1

Topic: strängar

Min nylonsträngade gitarr har vad som ser ut som 3 metallsträngar. Är det metall rakt igenom eller är det metall virat runt nylon?

När är det dags att byta strängar? Jag köpte ett demoex i förra veckan som säkert har varit strängat ett tag för när jag tittade på den riktigt noga så såg jag att metallsträngarna hade små svarta prickar som jag antar är oxid av något slag. Nu har dessa prickar ökat i antal så jag funderar på att stränga om gitarren och samtidigt göra rent den. Är det läge att byta strängar så fort dessa prickar dyker upp eller skall jag vänta tills prickarna har blivit till ränder? Har hört av mer erfarna gitarrister att oxiderade strängar påverkar ljudet negativt, men själv hör jag ingen skillnad.

2

Re: strängar

Det är inte metall rakt igenom, utan metall lindat kring en kärna av massa små trådar av... något material smile

Om det är ett demoex kan det ju vara skönt att få nya fräsha strängar som inte kladdats ner av olika provspelare. Strängar som spelats mycket på slits och blir smutsiga och låter sämre. Sedan kan du byta strängar när du tycke de låter dåligt, eller är så slitna så t.ex. metalltråden kring någon sträng börjar vira upp sig (brukar vara d-strängen som slits fortast). Hur ofta man "behöver" byta beror på hur mycket man spelar och hur kräsen man är med fräsha strängar.

3

Re: strängar

Okej tack så mycket för dina svar. Det är alltid roligt att veta lite mer om det instrument man spelar. Ungefär som att man förutom att kunna ratta sin bil gärna vill veta mer om oljebyte och hur en motor är uppbyggd (gäller dock inte alla).