Topic: Objektselev
Hej,
Slutet på gymnasietiden innebar även att jag inte fick gå på musikskolan längre. Jag frågade min lärare om det fanns några andra alternativ än privatlektioner nu, och han nämnde något om att man kunde vara "försökselev" till någon som höll på att utbilda sig till musiklärare. Det fanns på hans tid och var då gratis, vilket lät utmärkt för en fattig student som jag.
Jag sökte vidare men fann inget relevant. Det här var för ett halvår sedan. Idag hittade jag det här forumet och bestämde mig för att söka igen - till min glädje med resultat.
Jag vet nu att det heter "Objektselev", men förutom det så lärde jag mig inte mycket nytt. Att det finns kvar gör mig väldigt glad, som sagt verkar det passa mig perfekt. Men innan jag hoppar på tåget så vill jag veta mer.
För att lättare svara på mina frågor kanske det vore bra med lite information om mig först. Jag är 19 år (snart 20) och bor i Stockholm. Pluggar heltid (på universitetet) och lite mer ändå, tror den här terminen kommer bli ganska tuff. Men jag har ganska mycket egen tid som jag kan lägga upp själv.
Har spelat gitarr i 8-9 år och anser själv att jag är "medelbra". En bok jag spelar mycket ur är "Solo Guitar Playing 2" av Frederick Noad. Kan läsa noter men är ganska kass på ackord och skalor.
Så mina frågor:
1. Vad krävs för att man ska kunna vara en objektselev?
2. Ungefär hur mycket tid i veckan? Hur är den fördelad? Hur flexibel?
3. Ungefär hur hög är kvalitén på undervisningen? Tror ni jag kommer lära mig något nytt?
4. Hur går undervisningen till? Vad förväntas jag göra mer än att vara elev och ge feedback?
5. Kan man hoppa av om man känner att det blir för mycket?
6. Någon som har erfarenhet av att vara objektselev? Erfarenhet av Stockholms Musikhögskola?
7. Och sist, men inte minst: hur ansöker man?
Det var allt jag kom på nu, om ni har något annat att tillägga så blir jag bara glad. Tacksam för alla svar!