1

Topic: Objektselev

Hej,

Slutet på gymnasietiden innebar även att jag inte fick gå på musikskolan längre. Jag frågade min lärare om det fanns några andra alternativ än privatlektioner nu, och han nämnde något om att man kunde vara "försökselev" till någon som höll på att utbilda sig till musiklärare. Det fanns på hans tid och var då gratis, vilket lät utmärkt för en fattig student som jag.

Jag sökte vidare men fann inget relevant. Det här var för ett halvår sedan. Idag hittade jag det här forumet och bestämde mig för att söka igen - till min glädje med resultat.

Jag vet nu att det heter "Objektselev", men förutom det så lärde jag mig inte mycket nytt. Att det finns kvar gör mig väldigt glad, som sagt verkar det passa mig perfekt. Men innan jag hoppar på tåget så vill jag veta mer.

För att lättare svara på mina frågor kanske det vore bra med lite information om mig först. Jag är 19 år (snart 20) och bor i Stockholm. Pluggar heltid (på universitetet) och lite mer ändå, tror den här terminen kommer bli ganska tuff. Men jag har ganska mycket egen tid som jag kan lägga upp själv.

Har spelat gitarr i 8-9 år och anser själv att jag är "medelbra". En bok jag spelar mycket ur är "Solo Guitar Playing 2" av Frederick Noad. Kan läsa noter men är ganska kass på ackord och skalor.

Så mina frågor:
1. Vad krävs för att man ska kunna vara en objektselev?
2. Ungefär hur mycket tid i veckan? Hur är den fördelad? Hur flexibel?
3. Ungefär hur hög är kvalitén på undervisningen? Tror ni jag kommer lära mig något nytt?
4. Hur går undervisningen till? Vad förväntas jag göra mer än att vara elev och ge feedback?
5. Kan man hoppa av om man känner att det blir för mycket?
6. Någon som har erfarenhet av att vara objektselev? Erfarenhet av Stockholms Musikhögskola?
7. Och sist, men inte minst: hur ansöker man?

Det var allt jag kom på nu, om ni har något annat att tillägga så blir jag bara glad. Tacksam för alla svar!

2 (edited by Reverse 2008-01-19 01:20:14)

Re: Objektselev

Hej Hans!

Om du vill fortsätta få undervisning efter gymnasietiden, utan att betala, så är objektselev ett uttmärkt val!

Ska försöka svara så gott jag kan! Rätta mig om jag har fel allihop!

1. Det krävs ingenting av dig för att var objektselev. Man kan vara allt från 6 år till så gammal man vill.
2. Tid i veckan beror helt och hållet på lärarastudenten som ska ha dig som elev. Det brukar vara vanligt med 20-40 minuter i veckan kan jag tänka.
3 o 4 När det kommer till kvalitet, och hur mycket du kommer lära dig beror ju dels på läraren och dels på dig själv. Om du lär dig något nu när du övar själv så kan jag bara tänka mig att du kommer lära dig mer när du får tips och trix m.m. Du kommer ha enskild undervisning med lärar studenten men över lag så går den till på samma sätt som det gär på kulturskolan/gymnasiet.
5. Om du känner att det blir för mycket så är det inga problem att hoppa av. Man kan ju också disskutera med läraren och komma överens om att kanske ta ett uppehåll och fortsätta senare?
7. Man kan ansöka på en del sätt. Ett sätt är att skriva en lapp och hänga upp på musikhögskolan där det står att man vill vara objektselev. Brukar finnas en särskild anslagstavla för sådant. Någon som vet vart i Sthm? Du kan även ringa direkt till skolan och frågan om det finns någon student som skulle kunna tänka sig att ta emot en objektselev.

P.S. Jag undvek fråga 6 medvetet för jag har inges svar.

Hoppas jag någorlunda kunnat svara på frågorna, såhär i nattetid Det finns säkert fler som vet mycket mer!

Varma o lite trötta hälsningar från Värmland!

/Peter

Var dig själv, följ Din musikaliska idé!

3

Vilket uttömmande svar Peter!

Gratis är gott. Sätt upp lappar över hela musikhögskolan!  smile

4

Blev väldigt nöjd av ditt svar Peter, tack för att du tog dig tid. smile

Har dock inte helt bestämt mig än, får se hur mycket tid jag får över när terminen börjar. Visst är 40 minuter i veckan ingenting, men sedan måste jag tänka på andra saker också - hur jag ska ta mig dit exempelvis. Har inget SL-kort och är inte säker på att jag vågar cykla med gitarren.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

5

Hej, jag tror det mesta du behöver veta finns här:

http://www.kmh.se/visasida_sv.php?p=Q&t=edu

Jag var själv övningselev (eller "objekt", men jag tror man kallar det för övningselev nu, i alla fall på KMH), fast på sång, för ett par år sedan, och det var jättebra och inte alls speciellt tidskrävande. Det är dock inte helt gratis längre, utan kostar (eller kostade då i alla fall) 500 kr per termin, men det är ju ändå otroligt billigt för vad man får. Jag tror dock inte de blir så överlyckliga om man hoppar av efter att man börjat, för då måste de ju liksom jaga rätt på en ny övningselev, men visst går det väl att sluta om man absolut vill...

6

Tack för länken Tomas. Förklarar även varför jag inte hittade något när jag sökte på objektselev. smile

Nu slipper jag även fatta ett beslut eftersom de tydligen inte är i behov av gitarrister för tillfället.