1

Topic: Gitarr-Saxofon duett?

Hej,
jag tänkte höra mig för om det är någon här på forumet som känner till något bra stycke för gitarr och saxofon? Jag känner en saxofonist som är mycket duktig på min skola och det skulle vara kul att spela något med henne. Hon spelar tenor mest tror jag...
   Har kollat lite i STIM-katalogen och där fanns det ju några, men frågan är ju om det är bra. Någon som nånsin hört en sådan konstellation uppträda?

Tacksam för svar
/Micke

2 (edited by Chrilleandersson 2007-12-23 00:51:40)

Re: Gitarr-Saxofon duett?

Eberhard Werdin har skrivit ett stycke vid namn "Vier Bagatellen". Det stycket kan uppföras med gitarr och klarinett, alt. sax (tror jag) eller viola. Personligen har jag spelat det med klarinett. Trevlig verk i fyra korta satser.

Stycket är utgivet på doblinger.

Christian

3

Jag har spelat i duo med saxofon. Dessa är styckena som jag minns att vi spelade: Miklos Maros Sa-Ga, Ingvar Katkoff Svit, Maurice Ravel Pièce en forme d'Habanera, Antonin Dvorak Humoresk, Pjotr Tjajkovskij Valse Sentimentale (verken av Tjajkovskij och Dvorak spelade vi direkt från Ragossnings arr för cello/gitarr).
Mvh Mårten

4

Tack för era svar!
Vet ni hur det funkar med transponering mellan tex. alt- och tenorsaxofon, är det så att sopran och tenor är skrivna i samma transponering (Eb eller Bb?!). Och att en tenor därför lätt kan spela ett stycke skrivet för sopran med enda skillnaden att det klingar en oktav lägre? Isåfall har man ju kanske lite fler stycken att välja på för tenorsaxofon.
Med Juliga Hälsningar/Micke