1

Topic: The early guitar, John Tyler

Hej

Jag satt och bläddrade genom lite gamla inlägg här på forumet och snubblade över ett boktips av vår egna moderator här på forumet. The early guitar av John Tyler, som tydligen med ett brett perspektiv ska förklara och illustrera gitarrens historia, framförallt barockgitarrens historia. Som en ivrig folkisstuderande bestämde jag mig för att forska i detta och jagade på internet och hittade två versioner. En (orginal) utgåva på vikten 1.2 kg och en pocket version av boken. Den stora skillnaden är priset som varierar från 329 för pocketutgåvan till 1200 för den inbundna utgåvan. Frågan är om det är någon skillnad på innehållet mellan dom två böckerna?

Är det någon som har läst boken överhuvudtaget? Dela gärna med er av tankar och funderingar om boken, köpvärd eller inte och så vidare.

Roligt att forumet fortfarande lever, keep up the good work!

P.S. En idé är att utgående länkar ska öppnas i ett nytt fönster. D.S.

Studerande och nedbruten...

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: The early guitar, John Tyler

Köp pocketversionen om du inte har så mycket pengar och den andra om pengar inte är något problem. Jag har boken och den är värd att läsa. Den för 1200 kr verkar till att vara radikalt överprisad, det borde inte vara någon skillnad mellan dem i innehåll.

3

Menar du JAMES Tyler? Jag har ett ex. från 1980-talet som är häftad, alltså inte inbunden, men den är i större format än "pocketformat". Har ingen aning om de olika upplagorna skiljer sig åt. Lyckas vi lokalisera fler ex. kan vi ju kolla med varandra...

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

4 (edited by xmagnusx 2007-11-14 14:06:49)

det finns två early guitar-böcker av james tyler. en som är häftad och från 80-talet som Per säger, samt en från 2002-3 nån gång. Den senare boken behandlar gitarrens ursprung (gittern,quintern etc.) ,  barockgitarren, samt den tidiga "klassiska" gitarren. Den är avsevärt tjockare och mycket mer genomarbetad (läs: akademisk) än den förra boken ( som mest är en handbok i ämnet). Mitt råd är att gå till ditt bibliotek, be dem låna hem den åt dig, gratis, via fjärrlån. Du kan söka på libris-sök för att få reda på isbn.

/magnus