1 (edited by staham 2007-08-11 12:23:41)

Topic: Golpedor

Hej,

Jag köpte för en tid sen en s.k. Gitano för min gitarr. Tyvärr fäster den inte alls eftersom lacken är full av småsprickor som gör att ytan inte är jämn.

Jag läste nånstans att en gitarrbyggare kan sätta fast något som kallas "golpedor" - någon typ av skydd som flamencogitarrister tydligen ofta använder. Som jag förstått det är det någon typ av genomskinlig plastfilm. Är det någon som vet något om detta, och kanske vad det heter på svenska och var man hittar något sådant?

Ett tag funderade jag på att ta någon typ av självhäftande plastfilm, som t.ex. bokplast, och limma fast på gitarren för att sugpropparna till "Gitanon" ska fästa, men jag vet inte hur bra det skulle fungera, och ifall limmet på en sådan plastfilm fräter sönder lacken på gitarren.

Några tips?

//Staffan

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Golpedor

Får man inte med en plastfilm med gitanostödet? Jag monterade en sådan på min gitarr som är lackad med schellack. Sugpropparna fäster inte alls på det underlaget så plastfilm var det enda raka. Jag tror att man kan köpa sådana löst. Kolla med gitarren i GBG eller guitarissimo i Sthlm. Annars borde en golpedor funka på ungefär samma sätt.

3

Det är troligen samma typ av plast som används som golpeador och gitano-plast. Vilken typ av lack har du på din gitarr?

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

4

Nej, jag fick ingen plastfilm med mitt stöd i alla fall.

Jag har en gammal gitarr och har troligen den gamla typen av lack (nitrocellulosa?) som kan reagera reagera vid kontakt med gummi.