1

Topic: Stämmekanik som knirkar

På min gamla Sakurai så knirkar det i mekaniken när man skruvar på stämskruvarna. Jag har fått för mig att det låter illa från strängrullens kontakt med träet i huvudet men jag är inte säker. Är det någon som vet vad jag kan göra åt det? Vad ska man smörja med?

Med vänlig hälsning/Mårten

2

Re: Stämmekanik som knirkar

Jag hade ett liknande problem. För mig var det mekaniken som lät.
Jag smorde med 5-56. Symaskinsolja ska också vara bra.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

3

Re: Stämmekanik som knirkar

Det beror kanske på att träet har svällt efter kontakt med väta? Jag har lärt mig att man skall passa sig när man smörjer med fin olja så att oljan inte kommer i kontakt med träet.

Per Hallgren kanske kan reda ut detta en gång för alla? wink

4

Re: Stämmekanik som knirkar

Det kan vara ,som du säger, att det är "strängrullen" som har för stor friktion med trät. I detta fall lär man kolla varför. Om det har uppstått någon grad av något skäl skall den lätt slipas ned. Jag använde talk när jag hade ett liknande problem, och stördes av knirkandet. Sen är det ju möjligt att mekaniken är sliten eller ,som sagt är tidigare, behöver en lätt smörjning men man ska aldrig, enligt mitt förmenande heller, använda olja i kontakt med "strängrullen "där den möter träet.. Detta kan göra så att träet sväller en aning, och problemet snarare blir större.För att smörja metalldelarna i mekaniken, kan du  använda vilken  ren olja som helst, men i lagom mängd, DVS ytterst måttligt.  Själva mekaniken är ju ingen finmekanik egenligen som behöver "specialolja, men symaskinsolja funkar bra, tycker jag. Hursom helst är nog steg ett, att plocka av strängarna och skruva lös mekaniken för att som första åtgärd rengöra hela kitet. Borsta med tandborste kan funka och kolla så att inga grader finns någonstans, varken i mekaniken eller borrhålet för "strängrullen". Utan skräp eller grader borde det funka.


Lycka till

5

Re: Stämmekanik som knirkar

Fick tips av en duktig gitarreparatör (Christoffer Huldt) att man kan använda kallt stearingljus som smörjmedel på rullarna (passa på när du byter strängar och skruva bort mekaniken  och smörj rullarna som går in i trät med kallt stearin), även lämpligt att applicera nån droppe trögflytande olja på kuggarna! Linda alldrig upp mer än 2-3 varv och alltid utåt. /Ola

"Guitarists spend 80 percent of their time tuning the guitar and 20 percent playing out of tune!" John Williams på skämtsamt humör i Uppsala 17/10-2009

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

6

Re: Stämmekanik som knirkar

Håller med om det som sagts tidigare. Ett alternativ till stearinljus är vax, dvs "möbelvax", som appliceras i hålet med en "bomullstops". Men innan dess, kolla att hålet inte är trångt, vare sig på längden eller bredden. Om hålet är trångt så vidgas det med lite slippapper, #180, tejpat på ett något mindre borr. Om rullen mäter 10,0 mm i diameter brukar 9.5 mm borr + ett varv med slippapper vara lagom. Om hålet är trångt får man fila bort lite på rullens kortsida.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

7

Re: Stämmekanik som knirkar

Tack för alla bra tips!

Kuniharu skrev:

Linda alldrig upp mer än 2-3 varv och alltid utåt. /Ola

Är det för att belastningen ska komma så nära ”kuggmekanismen” som möjligt?
Blir inte D och G-strängen väldigt vinklade då när dom går ut mot kanterna på huvudet? Strängarna borde (inbillar jag mig i alla fall) löpa lättast om dom går så rakt över sadeln som möjligt till strängrullen.

8

Re: Stämmekanik som knirkar

Det borde vara logiskt att följa minsta motstånds lag, dvs ha en så liten "vinkel" från den upprullade strängen in i sadeln som möjligt. Belastningen om man inte rullar strängen utåt, utan istället inåt, är kanappast större än att mekaniken skall klara det. Men kanske den belastningsökningen är tillräckligt för att skapa "knirk. Fasen, det börjar att bli invecklat det här. Man får prioitera tydligen. Jag rullar på ett antal varv, utan att räkna, men för att säkerställa att strängen definitivt sitter fast ordenligt, det enda problemet man kan få av att rulla på för många varv är ju att det tar längre tid att få gitarren att stämma eller att hålla stämningen, det löser jag genom att dra i strängen, milt och varligt,den första tiden efter strängbytet. Hmm? Kanske det vore tid för lite nyskapande i denna tekniska problematik.
Jag tänker på PRS-mekanik, en mekanik på el-gitarren Paul Reed Smith som man låser med en liten "vinge" utan några "varv" eller stearin, vax eller talk. Det finns ju även mekanik med insex-skruvslåsning till el-gitarrer.Det skulle nog se galet ut på en fin klassisk konsert-gitarr. Men kanske något åt det hållet, men anpassat för att inte förstöra den fulländade form detta underbara instrument är begåvat med, (vanligtvis.)

Hursomhelst så vore det kul att höra om, och hur ditt knirk försvinner.

9

Re: Stämmekanik som knirkar

Ursäkta mig, jag glömde helt bort den här tråden. Jag ska ju givetvis ge en rapport på hur det hela avlöpte: Jag smörjde med vanligt kallt stearin inne i hålen för strängrullarna och monterade sedan tillbaka mekaniken. Inte ett missljud från mekaniken sedan dess (två år drygt!)