1 (edited by camilla 2007-05-04 21:25:21)

Topic: Naglar - igen en gång

Hej

Plöjde frenetiskt igenom forumets alla inlägg om naglar och vill bidra med ett tips och en fråga.

Tipset först: har i ca ett halvt års tid använt Christian Diors aprikosfärgade mycket kladdiga nagelkräm varje kväll och se, gamla naglar blev som nya. Tills igår...

...så då kommer vi till frågan: hur bär ni andra er åt när ni plötsligt saknar nagel (-topp) på höger ringfinger eller vilket finger nu ödet valt den här gången? Av inläggen framgår inte alltid vilka metoder som fungerar förebyggande och vilka som gäller när olyckan redan är ett faktum. Finns det något annat än någon sorts lösnaglar som hjälper?

Så går det när man har ny gitarr och spelar mer än vanligt  big_smile

I desperat väntan på svar

camilla


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Naglar - igen en gång

Efter att under många år byggt upp sin blotta existens kring långa naglar på höger hand blir man till sist ganska skicklig på att undvika situationer som kan mynna ut i en pajjad nagel. När olyckan väl är framme brukar jag använda mig av lösnaglar (om jag har konsert eller måste öva). Annars väntar jag tålmodigt på att den skall växa tillbaka.

Peppar peppar, antagligen kommer jag bryta minst två naglar vid tandborstningen i kväll... smile

3

Re: Naglar - igen en gång

Hurudana lösnaglar? Sådana som man får på varuhusets kosmetikavdelning? Här i skogen mitt ute i finska skärgården är det tämligen ont om lösnaglar  -  någon som har några reservknep?

Hur gör du Joel med lösnaglarna, går de att forma efter behov och håller vanliga lösnaglar verkligen att spela med utan tilläggsfinter?

I väntan på bättre tider

camilla

4

Re: Naglar - igen en gång

Precis! Vanliga kosmetiska lösnaglar. Det finns lite olika sorter att välja på. Jag är ingen expert då jag sällan nödgas bruka dessa produkter. Min erfarenhet av hållbarheten är dock förhållandevis god. Vid ett par tillfällen har jag dessutom skulpterat en nagel på salong. De använde då akryl-pulver som applicerades på en nagel-tip av plast. Dessa naglar var otroligt slitstarka och satt kvar i ett par månader. Och priset kan man knappast klaga på... 60 kronor/nagel är ju näst intill gratis smile

En kul sidoeffekt är att naglarna blir självlysande på krogen... - Händerna i fickorna... smile

Många gitarrister som trilskas med svaga naglar använder pingisbollar som nagelsubstitut med mycket gott resultat. Är dock osäker på om antalet stjärnor på bollen påverkar tonbildningen smile

5

Re: Naglar - igen en gång

Naglar är ett vanskligt (och ständigt) spörsmål bland oss gitarrister. Jag ska ge några egna tips och reflektioner angående ett av den klassiska gitarristens viktigaste och ömtåligaste arbetsredskap.

Det finns en uppsjö av krämer och oljor för naglar på marknaden. Jag springer emellertid bara på kosmetikavdelningen när jag behöver köpa bra nagelfilar (glasfiberfilar och flerstegsfilar), därför att de nagelprodukter (exempelvis oljor och lösnaglar) som finns där inte alls är skapade för ändåmålet att vara oss klassiska gitarrister behjälpiga. Oljor och krämer skall således inhandlas från ställen som har direkt ankytning till de ändamål de skall tjäna för oss. En stenhård och estetiskt tilltalande välsvarvad nagel, preparerad med syntetiska oljor och lack som används inom mode och manikyr är alltså inget för oss som spelar klassisk gitarr. Det finns också massor av produkter för oss gitarrister. Jag har testat några, med varierande (kanske inbillade) resultat åt det bättre eller sämre. Det är svårt att ge några handfasta råd som fungerar för alla, men jag rekommenderar dig att kika på oljor som finns till försäljning i företrädelsevis gitarrbutiker. Jag använder Miros Guitar Nails - Natural Nail Repair, som finns att beställa hem till brevlådan från bland andra Guitarissimo.com (i Stockholm) och Gitarren.se (i Göteborg) för en inte allför dyr penning. Jag har också en olja som heter Tuff Nail som jag beställt från Spanishguitar.com (i Nottingham, GBR), som har funkar bra för mig. Så ska du använda oljor för att undvika torrhet och sprickor och ge nageln styrka men inte hårdhet, så anser jag att man bör kolla upp de produkter som finns till för oss klassiska gitarrister. Även massage av nagelbanden sägs verka positivt. Jag gör det varje kväll och ibland om dagarna i samband med att jag applicerar olja på mina naglar, detta för att öka blodtillförseln till nagelbanden. Fast jag vet inte om det har någon egentlig effekt.

Jag har förvisso aldrig byggd egna naglar av olika material, använt olika varianter av lösnaglar, pingisbollar, etcetera, men jag har dock erfarenheten av att sett, pratat med och hört många gitarrister som använt något av detta. De klagar inte sällan på att dom helst av allt skulle vilja spela med sina egna naturliga naglar, inte bara därför att det är praktiskt, utan främst för tonens skull. Jag har hört flera gitarrister med olika typer av icke-naturliga naglar som har riktigt kass ton och som själva sägs lida av det... Desstom har jag ibland hört av gitarrister som använder konstgjorda naglar av något slag att de ytterligare fördärvat sina egna naglar ännu mer. Så det får verkligen vara en nödlösning, men som sagt, det där har jag ingen egen erfarenhet av, så det är upp till en själv.

När det gäller nagelskydd i allmänhet så är det som Joel säger bara att försöka undvika aktiviteter och situationer som riskerar ens naglar. Att alltid tänka sig för när man känner att man riskerar sina naglar och att inte klanta sig är två givna tips. Gå igenom de vardagssituationer som är förenade med risker för naglarna, och försök att lista ut hur du undviker nagelbrott. Till exempel: öppna alltid dörrar med vänster hand, om du nu måste bowla så bowla med vänster hand, slå aldrig någon på käften... använd tillhyggen wink Det kan också vara meningsfullt att se över sin nagellängd för att minska belastningen på nageln beroende på var anslagspunkten på nageln är gentmot strängen (de spunna strängarna slipar ganska kraftigt, och nylonsträngarna kan haka i och ställa till skada i småsprickor i nageln, särskilt om man har lite längre naglar). Fast nagellängd och formning är något högst individuellt, så jag vill inte lägga mig i det. Men jag föreslår att du inte ska vara rädd för att pröva dig fram, och att du i samråd med eventuell lärare ser till så att dina naglars längd och form står till din spelteknik och tonbildnings tjänst.

När jag filar naglarna använder jag en så kallad flerstegsfil, som finns överallt att köpa. Jag arbetar mig från den grövsta till den finaste sidan på filen tills jag är nöjd. Det är ingen god idé att vara brutal eller ha bråttom och fila åt båda hållen fram och tillbaka hänsynslöst när man filar har jag fått tillsagt mig. Man riskerar bara att skada nageln, fördjupa sprickor, riva upp nya sprickor eller rent av skada hela nageln in till nagelbanden. Det får ta den tid det tar. Använd inte heller stålfilar. De river bara upp sprickor, eller i värsta fall fördjupar sprickor som uppkommit efter flitigt spel eller torrhet. Skaffa hellre bra filar. Jag använder en grov glasfiberfil som är toppen, samt en fyrstegsfil för finliret av formningen och poleringen så jag får bra ton och rätt anslagspunkt. Det finns dessutom sandpapper som är milt och inte alls grovt som går fint att använda för att detaljforma och i viss mån polera nageln. Den typen av finkornigt sandpapper finns att köpa i så gott som alla järnhandlar, samt att beställa på Spanishguitar.com.

Annars måste jag leverera klyschan om att det faktiskt är ens kost som har störst betydelse för naglarnas styrka och kvalitet. Jag är ingen kostrådgivare, men jag blev för några år sedan själv tvungen att bli väldigt noga med vad jag stoppar i mig. Jag var tvungen att lägga om min kost (främst pga tillfällig stelhet i leder, som hade och göra med vad jag åt) mot mer frukt, bär, bönor, frön, vätska, fisk och annat, saltfattigt (och dessvärre dyrare) kött. Stelheten försvann och mina naglar är glada. Vitaminer och mineraler är också naglarnas och nagelbandens goda vänner, så om du är riktigt ambitiös så kan du ju snacka med en auktoriserad kostrådgivare eller din läkare vid nästa hälsokoll, om kost och naglar. Jag äter lite tillskott, såsom B-vitamin, Magnesium och Silica, utöver min något annorlunda kost, och det upplever jag funkar bra för mig och mina naglar. Jag övar flera timmar varje dag, har konserter då och då, samt pluggar musiker på Musikhögskolan, och har inte brutit eller haft en större spricka i någon nagel på drygt 8 år, så jag är glad över tjocka och pålitliga naglar, även om man måste ta hand om dom för att det ska fungera bra smile

Hoppas att mina "svar" varit dig till någon hjälp.

Faciunt intelligendo ut nihil intelligant - "They manage in their thinking to understand nothing"

6

Re: Naglar - igen en gång

Jättetack för många användbara råd! 

camilla


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

7 (edited by Mats I 2007-05-10 17:07:43)

Re: Naglar - igen en gång

Hörde mig för hos tjejerna på jobbet angående nagelprodukter och fick rådet att gå åstad till Åhlens kosmetikaavdelning för att införskaffa en pytteliten flaska  " Malava Scientifique Nail Hardener". En fullträff faktiskt!
Nagelhärdaren i fråga känns inte alls som något hårt lack eller liknande utan vätskan försvinner in i nageln och, som det sägs i den medföljande instruktionen, "limmar ihop de olika lagren i nageln".
Själv kände jag inte till att en nagel består av flera lager, men det tycks funka. Framför allt så känns nageln helt naturlig och inte konstgjort stel på något sätt. Och går nästan alldrig sönder.
(mitt ursprungliga problem var en knappt synlig längsgående försvagning på ringfingernageln, från roten och framåt, där det ofta uppstod sprickor)

Vishet kommer av erfarenhet.
Erfarenhet kommer av dumhet.

8

Re: Naglar - igen en gång

Eh, ett tillägg, tog en runda på nätet och kollade, och är inte längre helt säker på vilken produkt jag menade. Jag får återkomma inom några dagar när jag tittat på vad det är för flaska jag har hemma. Satan vad mycket olika kosmetikaprodukter det finns om man bryr sig.

Trevlig helg i alla fall.

Vishet kommer av erfarenhet.
Erfarenhet kommer av dumhet.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

9

Re: Naglar - igen en gång

Mats I skrev:

Eh, ett tillägg, tog en runda på nätet och kollade, och är inte längre helt säker på vilken produkt jag menade. Jag får återkomma inom några dagar när jag tittat på vad det är för flaska jag har hemma. Satan vad mycket olika kosmetikaprodukter det finns om man bryr sig.

Trevlig helg i alla fall.

Väntar med spänning! Dina arbetskamrater har kanske räddat naglarna på betydligt fler än de någonsin kunnat ana wink

Trevlig helg!


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

10

Re: Naglar - igen en gång

Ja då har jag till slut kollat upp vilken flaska jag menade.
”Mavala Scientifique Nailhardener” Eller även ”Mavala Scientifique Nagelhärdare”.
Det är en pytteliten flaska om 2 ml blå vätska som appliceras på nageln i förebyggande och stärkande syfte. 2 ml räcker rätt länge faktiskt, minst ett halvt år i alla fall. I övrigt är det bara att läsa medföljande instruktioner och försöka att undvika huden när man lägger på ett mycket tunt lager på nageln. I början ett par tre gånger i veckan och sedan kanske en gång i veckan.

Priset kommer jag inte ihåg, och det var det som gjorde mig förvirrad när jag sökte av nätet senast. Kanske har man bytt flaska sen sist, jag betalade i alla fall (om jag minns rätt!) runt en 70-80 SEK för min.

För den intresserade så är tillverkaren Mavala S.A. – CH -1211 Geneve 26, http://www.mavala.com, och den svenske importören är  J. Nordström Handels AB, P.O. Box 1264, 181 24 Lidingö. 08-767 92 55.
EAN koden är 7 61800 900677 och det finns ett referensnummer 900.67 på förpackningen.

Och, ja, jag är nöjd med produkten om nån fortfarande undrar över det.

Vishet kommer av erfarenhet.
Erfarenhet kommer av dumhet.