Topic: Renässansen
Hej!
Jag skulle vilja ha exempel på på renässansstycken som är skrivna för gitarr, även kompositörens namn vore bra.
Hälsninngar/Linnea
Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera ett nytt konto.
Hej kära medlemmar
Det är med stor sorg som jag meddelar att klassiskgitarr.se kommer att stänga inom kort!
Tid och energi saknas för att driva och utveckla den vidare.
Jag har sökt med ljus och lykta utan resultat efter någon eldsjäl som vill driva den vidare.
/Forumledningen (Joel)
klassiskgitarr.se → Klassisk gitarr → Renässansen
Sidor 1
You must logga in or registrera to post a reply
Hej!
Jag skulle vilja ha exempel på på renässansstycken som är skrivna för gitarr, även kompositörens namn vore bra.
Hälsninngar/Linnea
Mycket av den äldre repertoar vi spelar på gitarr är ursprungligen skrivet för luta.
John Dowland
Thomas Robinson
för att nämna några gubbar...
Andra kan säkert fylla på listan ytterligare!
Välkommen till forumet förresten ![]()
Vi har även fin renässansmusik av Luis Milan!
Nja, hörrdu Joel, nu får du allt läsa på...
Gaspar Sanz har inte skrivit något för luta, däremot en massa musik för gitarr. Dessutom tillörde han definitivt inte renässansen utan barocken...
Renässansmusik för gitarr finns det mängder av något av det mest kända:
Le Roy
Mudarra
Fuenllana
Barberii
De Rippe (Da Ripa - endast två fantasior men väldigt bra)
För vihuelan (som ju kan räknas som en sorts gitarr):
Milan, Narvaez, Mudarra, Pisador, Valderrabano, Fuenllana, Daza (även F da Milanos libro II)
För renässansluta finns miljoner stycken, ett axplock:
F Da Milano, A de Rippe, John Dowland, Robert Johnsson, Antony Holborne, Galileo och c:a tusen till...
Nej du Mårten nu får du allt läsa på lite till. Jag rekommenderar att du läser Douglas Alton Smiths "A History of the Lute
from Antiquity to the Renaissance". 20000 stycken finns det kvar ungefär enligt den författaren, vilket iofs räcker till en livstid eller två! det kanske fanns en miljon när det begav sig men det är ju svårt att bevisa.
2 personer som jag oxå tycker bör nämnas i "gitarrister från 1500-talet "är Simon Gorlier och Guillaume Morlaye!
Släppte 4 böcker med fantastisk musik.
Det är sant, jag känner väl till deras musik.
Angående antalet stycken så kan jag bara säga att jag ofta är böjd att överdriva en smula. Troligt är dock att endast en bråkdel av alla stycken gavs ut och det är ju mest den tryckta musiken vi har kvar (även om det ju också finns mängder av handskrifter bevarade). De Rippe gav ju inte ut någonting utan det var ju hans elever som samlade ihop det de hittade efter hans död. Da Milano gav inte ut en enda danssats (förutom en duo) fast man vet att han ofta spelade danser på sina "konserter". Det är ju i och för sig troligt att han improviserade när han uppträdde...
Jag skall förövrigt omgående läsa boken, tack för tipset.
Jag skulle nog behöva mer än två livstider till att spela 20 000 stycken.
vilken duo pratar du om med Francesco? Jag har hans kompletta? duo-musik och hittar där ingen danssats.
alla ni andra: boken av Douglas Smith kan rekommenderas som en första läsning angående lutan före 1600 då den är väldigt övergripande
och lättläst!
Jag hinner inte kolla exakt nu men jag tror att den heter Spagnoletta.... (Jag kollar exakt namn snart)
om du menar hans La Spagna-variationer så vet jag inte om de ska ordnas under dans-musikfacket. Det är ju snarare en Cantus Firmus med ornamenterad superius.
f.ö. så måste jag tillstå att din affisch är den snyggaste jag sett på riktigt länge! vad händer på mega på lördag?
Ett tips till Linnea:
Min egen absoluta favorit är
”Fantasía que contrahaze la harpa en la manera de Ludovico”. Alonso Mudarra (1541-1580).
Titeln är äldre spanska och kan väl fritt översättas som Fantasi som härmar Ludvigs sätt att spela harpa.
Mudarra immiterar, halvt elakt/halvt snällt, den stackars harpspelande Ludvigs sätt att spela harpa.
Det elaka är att han använder en hel del dissonanser i stycket (ha,ha), det snälla att det är så bra drag i låten, det svänger verkligen. Ludvig var för övrigt en mycket uppskattad och skicklig harpist vid det spanska hovet. Om jag minns rätt. Det finns en del att läsa om bakgrunden i boken ”den klassiska gitarren”.
På Mega imorgon blir det lite musik (detta är ju lite off topic vad gäller renässansen) från nya plattan, sedan blir det mingel och skivsignering....
Vad gäller Mudarras fantasia så spelar jag den (och annan musik av bla Narvaez och Mudarra) på Sollevi, Kungstensgatan 2, måndag 26:e. Tyvärr spelar jag på gitarr och inte vihuela (men det blir det snart ändring på eftersom jag just köpt en vihuela som jag tänker studera med stor intensitet - jag funderar faktiskt på att klippa av mig naglarna)
nej! klipp inte naglarna, lär dig spela med dem ( vilket förmodligen luis milan gjorde ). Dedillo går ju inte att göra utan naglar ( tremolo med 1 finger vid skalspel). Jag såg Jose Miguel Moreno spela i Antwerpen i augusti och det lät fullständigt magiskt, och han spelade med naglar.
Vem har byggt vihuelan förresten?
Just nu spelar jag med väldigt korta naglar (vilket även är bra när man spelar tapping - något som fler och fler moderna tonsättare börjar använda). Jag tror att jag med mina korta naglar kan lura de flesta att jag spelar utan, dvs det låter som fingertoppsanslag.
Dedillo-tekniken har jag inte haft användning för ännu eftersom jag ännu så länge (jag har bara ägt vihuelan i tre veckor) spelat polyfona fantasior och tientos av Narvaéz och Fuenllana. Jag inbillar mig att dedillos funkar bäst i Miláns redobles-fantasior. Det är ju dessutom en äldre teknik som härstammar från oud-spelarna och Miláns musik är lite mer gammaldags til sättet.
Så, du har hört Moreno live? Jag har varit på jakt efter hans Fuenllana-skiva men den verkar vara utgången. Vad jag vet är han den enda som spelat in en Fuenllana-skiva.
Vihuelan är byggd av Gummesson 1983 - det är Gunnar Lifs gamla.
Det verkar som att vihuelan är på väg mot en ny renässans! Hrrrmm...
Inte mig emot, fantastisk musik!
Fredrik
jag spelade en hel del vihuela för 2 år sedan, KMH har ju en som Lars Jönsson byggde 2005.
Spelade verk av de 4 stora, milan, narvaez, mudarra och fuenllana. Fuenllana och Mudarra är ju verkligen pärlor, för att inte tala om Milans sånger... dem skulle man gärna höra oftare live!
Litet luta/ vihuelalänkar:
Paul O´Dette
http://www.youtube.com/watch?v=G23_pcCZkZg
Hopkinson Smith
http://www.youtube.com/watch?v=IlNUpgpt … mp;search=
Fredrik
Fantastiskt bra!
Hopkinson Smith spelar med en teknik som av spanjorerna kallades "Figuetas Estranjeras". Denna teknik användes på lutan i övriga Europa men antagligen så spelade de spanska vihuela-spelarna med en handställning som mer påminde om den som gitarrister använder idag. Angående naglar har jag för mig att det var Fuenllana som mycket klart och tydligt tog avstånd från att slå an strängen med naglar "eller andra tillhyggen".
Sidor 1
You must logga in or registrera to post a reply
klassiskgitarr.se → Klassisk gitarr → Renässansen