1

Topic: flamenco på skiva!!

Hej alla gitarrälskare!

Jag undrar om det finns någon eller några som har några bra tips på skivor med mycket flamenco och vart ifrån man kan betälla dem?

Tack på förhand!

//William

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: flamenco på skiva!!

www.flamenco-world.com

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

3

Jag är (som vanligt) mest förtjust i de gamla stötarna. Mitt lyssnartips är Sabicas och Ramon Montoya. En annan bortglömd hjälte är Manitas de Plata.
Paco Pena är också bra och Paco de Lucia går an (missuppfatta mig rätt, karln är ett gitarrmonster, jag har bara svårt för det moderna flamenco-fusion-soundet).   

Fredrik

4

Vi ska naturligtvis inte glömma vår alldeles egen Erik Steen. Lite åt mer det moderna hållet men ändå ganska traditionellt tycker jag.

5

Glömde nämna att en rolig detalj med Flamenco-world är att man kan lyssna på ett stort antal utdrag ur olika artisters skivor.

Vill komplettera Fredriks lista med Tomatito, Niño Ricardo, Gerardo Nuñez och Paco Cepero. Och glöm inte sångarna!

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

6

Det är inte lätt att hitta renodlade flamenco gittar plattor där hela plattan är extremt bra, här är ngrra guldkorn du kan köpa utan att riskera att beställa dyra plattor utomlands utan att bli besviken.

Vicente Amigo – Ciudad de las ideas (allt med Amigo är bra utom Plattan “Poeta”)

Juan Carlos Romero – Romero

Paco de Lucia – Fuente y caudal ( Plattan som gjorde Paco riktigt känd)

Gerardo Nuñez – Flamencos en Nueva York

Sabicas – Flamenco puro (traditionell gammaldags flamencogitarr)

Tomatito – Guitarra gitana

Pepe Habichuela – Yerbaguena

Då flamencogitarr gör sig bäst med sång rekommenderar jag iallafall 3 plattor med sång. Den som vill få lite insikt i vad flamenco är bör åtminstone ha en av dessa plattor i hyllan. När det gäller Camarón är det svårt att säga en platta, allt han spelade in på 70 talet är extraordinärt bra.
Sång:

“El Torta” – Luna mora (gitarr Moraito)
Camarón de la isla – Arte y Magestad (1975 gitarr Paco de Lucia)
Estrella Morente – Mi cante y un poema ( Juan y Pepe Habichuela, Alfredo lagos mfl.)

7

Jag skulle bara villja säga att om man nu inte gillar pacos "fusion" så köp skivor gjorda 1967-1976.  Undvik allt med Al de miola och john MClaughlin