1 (edited by JAE 2006-09-13 23:08:49)

Topic: Vad har du för gitarr?

Tänkte bara helt enkelt fråga vad ni gitarrvänner har för gitarrer? (klassiska i synnerhet) smile

Det är så subjektivt med instrument, men det är alltid kul att höra vad folk har lyckats få tag på för något. Själv har jag en kycklinggul japan i gran som letat sig ända till Sverige. En "Masaki Sakurai, M. Kohno Workshop. Tokyo, Japan. Model: Concert-J, 1999".

Faciunt intelligendo ut nihil intelligant - "They manage in their thinking to understand nothing"

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Vad har du för gitarr?

Jag spelar på en Alejandro med granlock - fantastisk gitarr. Hade en gång en Kohno20 från 1976; mysig gitarr om än något tungspelad. smile

I jobbet har jag en Alhambra 5P med mick. Rätt okej slit-och-släng gitarr som känns »riktig« till skillnad från många billigare varianter.

3

Re: Vad har du för gitarr?

Jag spelar på en Constantin Dumitriu, anno 2002 med granlock.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Vad har du för gitarr?

Francisco Barba, Sevilla 1982 och Hallgren... smile

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

5

Re: Vad har du för gitarr?

Min splitter nya Bellido (den yngre) borde nog ha kommit idag direkt från spanien. Den har gran lock men hur den låter vet jag inte än,  jag fick den på garantin då greppbrädan krympte på den jag först köpte. För övrigt var det här mitt första inlägg på forumet. *stolt*

6 (edited by Håkan Wallin 2008-05-14 07:18:41)

Re: Vad har du för gitarr?

Har en Manuel Rodriguez sr från -88
och en Thomas Fredholm från -02.

7

Re: Vad har du för gitarr?

jag har en Constantin Dumitriu från 2005


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

8

Re: Vad har du för gitarr?

Har en Alejandro från 2004, granlock då såklart! smile

9

Re: Vad har du för gitarr?

Admira flamenco... bra andra gitarr då man fortfarande inte vet om man ska fortsätta spela elelr inte...

10

Re: Vad har du för gitarr?

Jesus Bellido från 2003 och en 11-strängad Bohlin från -76 och en Fender Stratta.

11

Re: Vad har du för gitarr?

Nöjd med Bellidon Jonas?

12 (edited by Jonas Tobin 2006-09-17 21:05:12)

Re: Vad har du för gitarr?

Visst, den låter helt ok och är skön (och jag gav "bara" 14 000 för den). Men jämfört med andra (dyrare) instrument jag testat så saknar den en del output och briljans tycker jag. Modellen heter "Modelo de Tallér" ("fabriksmodell"). Fick förklarat för mig att lackeringen är ett kostsamt moment och genom att sprutlackera denna modell får man ner priset på instrumentet. Som jag förstått det så förlorar man klang (rätta mig om jag har fel någon) men man får ner priset så mycket att det kan vara värt det.

13

Re: Vad har du för gitarr?

Jag spelar på en "Daniel" byggd utav "Granström & Sundquist". Köpt på sextiotalet av Evert Ahlander. Har tagit över efter min mor och vet inte så väldigt mycket om den, mer att den var ganska vanlig på 60-70-talet. Tycker dock att den har en väldigt skön klang även om det inte är så stort ljud. Om någon vet nåt mer om den så skulle jag bli väldigt glad för info (typ, värde är ju alltid intressant smile) MVH/David

14

Re: Vad har du för gitarr?

Jag har en Heikki Rousu från 2000

15

Re: Vad har du för gitarr?

Jag spelar mest på en Manuel Bellido från 1987. Skön att spela på och mycket kraftfull.

16

Re: Vad har du för gitarr?

Jag spelar på en Ramirez Clase Primera samt en tidig Heikki Rousu (nr 24 1993 med granlock) som mognat och klingar utmärkt.

17

Re: Vad har du för gitarr?

Spelar på en Lars Jönsson, har inte köpt den än men kommer säkerligen att göra smile

18

Re: Vad har du för gitarr?

En ny eller gammal Jönsson?

19

Re: Vad har du för gitarr?

en sprillans ny, alldeles underbar att spela på!

20

Re: Vad har du för gitarr?

Sweet big_smile

21

Re: Vad har du för gitarr?

Jag spelar på en Per Hallgren från 2005

22

Re: Vad har du för gitarr?

Har en Ramirez 1a 1973. Fantastisk gitarr som dessutom fortfarande, efter 33år, doftar nysågad ceder. Love it.

23

Re: Vad har du för gitarr?

Har en Bolin från 1980 som låter bra när vädret är fint, om så ej är fallet kan den vara riktigt tungspelad. Men jag är ändå nöjd, fast en Ramirez hade inte varit helt fel.

24

Re: Vad har du för gitarr?

Jag spelar på en Furch Durango D-40 2006

25

Re: Vad har du för gitarr?

Spelar på en Lars Jönsson 2007, den var utställningsgitarr på SGLS i Ingesund.