26

Re: J.S Bach och gitarren.

Tack för din källhänvisning Joakim! Jag sitter i detta nu och slukar ditt tips (som råkade finnas hemma hos min far).

Faciunt intelligendo ut nihil intelligant - "They manage in their thinking to understand nothing"

27 (edited by Stefan W 2006-09-23 16:36:32)

Hej!
Jag ber om ursäkt för mitt förra inlägg. Jag drog kanske en del förhastade slutsatser. Däremot hoppas jag på en fortsatt diskussion om ämnet wink Jag anser inte att lutan är ett förlegat instrument, tvärtom, det är mer intressant för mig att lyssna på lutenister när de spelar barockmusik än gitarrister (för det mesta).

28 (edited by JAE 2006-12-31 01:46:52)

Den här tråden behöver ruskas till liv igen, så jag hakar på Stefan W:s inlägg och ställer frågan - upplever ni att en lutenist tolkar barockmusik annorlunda än en gitarrist, och i så fall varför och på vilket sätt?

Faciunt intelligendo ut nihil intelligant - "They manage in their thinking to understand nothing"

29

J.S.Bachs musik har överlevt ca 250 år och är intressantare än någonsinn tidigare. Detta kan förmodligen bl.a bero på komplexiteten i musiken som möjliggjort personliga tolkningar i det oändliga.Den fria notationen utan "pekpinnar" har gett oss fria händer att tolka,frasera osv. Detta är en av anledningarna till att Bachs musik lever än  i dag.
  Alltså; Ge järnet alla Bachtolkande gitarrister! Spela fritt ur hjärtat men..... Beröva för allt i världen inte Bachs musik en viktig dimension; nämligen LINJEKLYVNINGEN! Hans musik är reducerad till ett minimum av stämmor där den enskilda linjen är "självackompanjerande". Att som transkriptör lägga till stämmor och ackord till detta mästerverk är att beröva musiken en hel dimension i värsta fall(här kan Segovia debatten ibland vara befogad).Naturligtvis får vi inte bli dogmatiskt bundna av urtextutgåvorna, vi får naturligtvis oktavera,addera en baston o.s.v men inte tolka in egna harmonier i Bachs "ekonomiska" tontänkande.

30

Det fins ingen fasit på hvordan man skal spille Bach. Av en eller annen grunn har denne komponisten blitt en vitenskap i seg selv, og det er helt idiotisk. Mange såkalte intellektuelle slenger ut kommentarer som: "Ja, denne gitaristen forstår Bach" eller "Her har vi en som vet hvordan Bach skal spilles". Denne elitistiske holdningen er ingenting annet enn arrogant snobberi. Jovisst fins det visse riktlinjer på hvordan ornamenteringer skal gjöres, men vi lever i 2008 og en gitarrist skal alltid fölge sin egen kunsteriske overbevisning.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

31

Kithara skrev:

JSB:s musik är som barockarkitekturen, med dominerande ornamentik
som kontrapunkter, kanon mm  för att åstadkomma en polyfonisk ljudmatta. Det är som att lyssna på flera personer tala samtidigt över samma ämne och uppfatta något helt annat än vad varje enskild individ  säger.

Otroligt bra beskrivning! Precis så jag uppfattar Bachs musik!

32

Hej.
Det var många inlägg i ett potentiellt intressant ämne. Jag skall erkänna att jag inte läst alla inlägg utom det primära som startade diskussionen.
Jag liksom Joakim Z en pragmatisk syn på Bach-tolkningar. Och just när det gäller Bach (JS) tror jag detta är helt i sin ordning. Bachs musik förefaller mer än många andra tonsättares inte vara underkastad specifika instrument. Det faktum att han stal från sig själv och just hans tonspråk talar för denna uppfattning. Därför går det alldeles utmärkt att spela hans musik i arrangerad form på just gitarren. Och varför gitarr? Jo, för att många, inklusive jag själv, gillar just gitarrsundet, särskilt om två spelar tillsammans (för övrigt en oslagbra instrumentkombination som man alldeles för sällan får chans att utöva och lyssna till). Det är som sagt upp till var och en att tolka som man vill. Blir tolkningen gillad och om man frågar efter omdömen så är den OK. Någon vetenskaplig syn på vad som är rätt och fel går inte att lägga enligt min uppfattning. Förutom att man kan undersöka vilket stilideal som gäller för närvarande. Och stilidealet skiftar, precis som väder och vind!!
Så var inte blyg för att ha dina egna idéer om tolkning. Det föder något nytt varje gång en ny tolkning görs. Och det gör musiken levande och spännande. Det är skälet till att jag själv har flera uppsättningar av bl a Beethovens pianosonater.
Tolka ovanstående fritt!!
smile
Thomas

Det goda är gott nog.

33

Japp. Recercare tycker jag har den 2/7 lagt en möjlig slutsten i denna diskussion. Mycket bra extraherat!! smile

Det goda är gott nog.