1

Topic: Svenska vs Finska gitarrister

Under den senaste tiden har finska gitarrister utmärkt sig på den internationella planen genom att komma långt i olika gitarrtävlingar men svenska gitarrister lyser i sin frånvaro! Hur kommer det sig?

/JL xx


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Svenska vs Finska gitarrister

Jag tycker inte man kan generalisera så grovt som du nu gör. Vilken vetenskaplig grund har du för dina påståenden?

Rent spontant kan jag väl tänka mig att:
a) Finska gitarrister tilltalar den aktuella juryn mer än övriga tävlande
b) Svenska gitarrister generaliserar på tok för mycket!!!
c)  Det är en komplott... wink

Så här spontant tror jag inte man kan säga bu eller bä. Allting handlar om enskilda fall. Finland har väl aldrig någonsin utmärkt sig som ett extremt produktivt land när det gäller att producera klassiska gitarrister.

3

Re: Svenska vs Finska gitarrister

Jag är osäker men...
Är det inte så att tävlingstänkandet vad gäller musik är mer utbrett i finland än i sverige. Svenska musiker tävlar överhuvudtaget väldigt litet om man jämför med hur det är på kontinenten och antalet svenska tävlingar är ytterst få.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Svenska vs Finska gitarrister

Jag misstänker att fredrik har lite rätt. Att kunna prestera då det gäller är en sak som man nog måste träna sig till, och vilken mer prekär situation kan finnas än att tävla i spel (notera, jag skrev inte musik)? Jag tror dock att det genererar ett fåtal extremt duktiga "presterare" med ett stort frånfälle av duktiga musiker.

Ytterligare en sak, de få finska musiker jag känner har en rätt udda inställning till sin egen prestation... de säger verkligen inte att de kan en sak förrän de VERKLIGEN kan det. Nu är det säkert allt annat än gällande för alla finländare, men det verkar vara en rätt bra egenhet... om än säkert hämmande för många som sagt.