1

Topic: flageolett-etyd.

Är det nån här på forumet som känner till någon bra etyd för att träna konstgjorda flageoletter?
Stör mig på att jag ibland vinklar högerhanden för mycket, så när jag slår an strängen med a-fingret så träffar den nästan längs med strängen, vilket märks tyldigt på ljudet på bassträngarna, eftersom nageln "raspar" mot basstränges yta, som är inlindad i nån sorts metall om jag fattat det rätt.
Som sagt, finns det nån trevlig etyd som gör det hela lite lättare att träna bort, eller ska man spela styckena och se till att komma ihåg att inte vinkla högerhanden så mycket då man spelar konsgjorda flageoletter?

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: flageolett-etyd.

Testa att slå an strängen med lillfingret istället för ringfingret vid flageolettspel.

Min lillfingernagel är specialslipad för flageolettspel (Inget rasp). En annan fördel med att använda lillfingret är att du får en tydligare ton eftersom lillfingret är längre ifrån pekfingret än ringfingret.

Fernando Sor har skrivit etyder för flageolettspel,  kolla in Etyd no 21, Opus 29.

Lycka till!

3

ok ska testa det.

4

Flageoletter på de tre bassträngarna kan slås an med tummen istället för med ring- eller lillfinger. Jag tycker det funkar bra och det är lättare att undvika rasp-ljud.

5

Finns en finfin  flagolett-etyd av Fernando Sor i Josef Holeceks etydbok "Gitarretyder från 1800-talet" (övning 73). Den finns i Sors samlade etydböcker också naturligtvis - Lento, op.29:21

Annars finns det tre av Miguel Lobets arrangemang av katalanska folkmelodier som man kan använda som flagolett-övningar, nämligen: El Testament D´Amelia, Canco del Lladre och La Filla del Marxant smile

Hoppas jag varit till någon hjälp!

Faciunt intelligendo ut nihil intelligant - "They manage in their thinking to understand nothing"

6

El testament D.Amelia har jag faktiskt spelat en gång i tiden... men för tillfället är problemet ur världen... jag prövade Joel Sundkvists idé att slå an strängen med lillfingret och efter lite övning märkte jag snart att det funkar mycket bättre.

Tack för tipsen, all of ye.