1

Topic: Ramirez

Funderar på att sälja min klassiska gitarr pga att jag inte kan spela längre. Har haft ont i vänstra tummen i  drygt tre år nu har "fått" karpraltunnelsyndrom. Det var ett tag när man övade alldeles för mycket och inte slutade när det gjorde ont. 

Därför undrar jag  vad man kan sälja en Ramirez 1:a anno 1982 för?? Jag köpte den för drygt  30000 kr beg. Och vart kan man sälja den??

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2 (edited by steflund 2006-05-12 18:06:37)

Re: Ramirez

Antingen sätter du ut en annons här, far till Gitarren i Göteborg (de har dessutom handlat med många Ramirez). För du är inte i Stockholm regelbundet va?

Priset: Jag hade själv en Ramirez med två ganska olyckliga sprickor från 83, jag tyckte den lät strålande och hade lite svårt att skilja mig från den. Nu är det ju sprickorna som gör sitt, men den tycker jag själv borde vara värd cirka 20.000 trots skicket, kan ju vara så att jag förälskat mig i den för mycket.

Så om din klingar bra och är i fint skick så skulle jag tippa på ett värde ngn-stans mellan 25-35000, men frågan är om ngn betalar så för dem, du måste hitta en entusiast misstänker jag. Nämligen så att de ofta har en klang som inte riktigt går ihop med dagens ideal, klangen beror på stor del på det enorma lager cellulosa-lack på locket som gör ljudet lite hårdare. De bästa Ramirezarna jag testat var utan denna lack (en var skrapad och en hade de aldrig lagt på den på).

Synd att du lägger ned, men med liknande smärtor förstår jag dig... du tror inte det skulle gå att lösa genom att försöka förflytta den spänning du har i tummen till ngn annan del av kroppen?

EDIT: Du ska ju så klart försäkringsvärdera din "pjäs" på ngt annat ställe än det ställe du köper den på. Jag vet inte om Per Hallgren här på forumet gör det, men du kan ju kolla med honom, för han vet säkert ngn på eran sida av Sverige som gör detta. Detta kan du göra för att få reda på det faktiska värde, kanske inget du kan lite för mycket på då du säljer den, för det har ju med efterfrågan att göra. Nya Ramirez går ju för enorma pengar.

3

Re: Ramirez

Min Ramirez 1a är från 1981 och är enligt Fabio Zanon är en av de bästa Rrmirezgitarrerna han har stött på.
Den är i gott skick och låtar underbart.
Den är till salu inkl. min accord-case. Intresserad?

/jl