1 (edited by arve 2006-04-14 11:47:30)

Topic: Strenger nå igjen...

Jeg skulle skifte strenger på min  Armin Hanika gitar og fant frem et D'Addario sett som jeg trives med. Satte settet på gitaren som er ganske ny. Og det ble helt feil!!  Det låt småsurt. Hanika hadde sendt med et ekstra sett Savarez Allianse Corrum Red Blue. Jeg liker ikke Savarez., men monterte disse og gitaren forandret seg totalt. Hvor følsom er en gitar for intoneringen ved bruk av forskjellige strenger? Forskjellen var dramatisk. Er en gitar så følsom ved intoneringen at man nesten blir avhengig av de strengene som gitarmakeren velger??

Mvh
arve

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Strenger nå igjen...

Visst är det så. Det är strängens styvhet som är avgörande och jag tycker att Savarez Alliance och D'Addario verkar vara varandras motsatser.

Nuförtiden diskuteras olika former av kompensation av stallben och sadel. Det är en i princip god tanke att kompensera både sadel och stallben. Tyvärr blir följden i praktiken att ju exaktare intonering desto känsligare blir gitarren för olika strängtyper, dvs man låser sig till en typ av sträng, eller till och med ett visst fabrikat och typ. Det kan ju vara ok om man vet vad man gillar och vad som funkar på gitarren men vet man inte det får man tyvärr finna sig i att gitarren inte stämmer hundraprocentigt (vilket den ju egentligen aldrig kan göra eftersom den är fulltempererad...).

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

3

Re: Strenger nå igjen...

Takk for et klart og godt forklarende svar. Det var nesten "skremmende" å høre forskjellen.  Jeg ser jo at rent fysisk er også D'Addario strengene betydelig tykkere. Det vil, etter din beskrivelse, i så fall være klokt å tenke seg godt om før man bestemmer seg for å ta med gitaren til en gitarmaker for å  få den intonert med den strengen man foreterkker..

mvh
arve.