Hej igen!
Problemet med detta resonemang är att vi inte resonerar!
Jag har hittills kommenterat dina inlägg relativt detaljerat och även kommit med motfrågor.
Svaren har dock mestadels varit nya faktainlägg som inte inbjuder till debatt! Tyvärr uppfattar jag ofta dina inlägg som pålagor som det egentligen inte går att föra ett resonemang omkring.
Jag tar självklart gärna emot åsikter om hur mina inlägg uppfattas!
Beträffande forskning så är det ju så att det inte rör sig om statiska/ faktiska sanningar i de svar ni får ut av era undersökningar, utan snarare sanningar med modifikation.
Minns den tid då jorden var platt och Jerusalem utgjorde skapelsens mitt! Med detta i åtanke har i alla fall jag svårt att se alla forskningsrön som faktiska (men så är jag också en mycket skeptisk typ, scepsicism is a virtue:). Hur som helst måste det alltid gå att TYCKA om forskning och liknande och vara tillåtet att ha motsatta åsikter!
I och med politiska och merkantila intressen blir det allt svårare att lita till forskares rön (vi måste spara in och tillsätter därför en egen forskargrupp, nej, nej man får inte cancer av mobiltelefoni säger Nokias forskningsteam osv).
Jag tycker att en forskares uppgift (förutom huvuduppgiften att forska och presentera sina forskningsresultat) skall vara att förklara sitt område, besvara motfrågor, möta kritik och framför allt visa på alternativ utan att för den skull fördöma andras åsikter!
A Här kommer några vetenskapliga kunskaper igen om musikaliskt lärande, presenterade av den där envisa kvinnan med mer än 15 års erfarenhet som gitarrpedagog på alla nivåer! Hon har dessutom utbildat ca 35 gitarrpedagoger vid KMH.
F Nedan kan man se hur jag blir anklagad för att hylla konstnärsmyten och för att se musiker/ konstnärer som människor som står över samhället. Stämmer detta? Innebär denna inledning att du anser att du står över mig som pedagog (tänker icke dra mitt CV här)? Lika illa det, i så fall!
A Den som har potentialen att bli konsertgitarrist kommer att bli ännu duktigare genom att få spela mer i grupp och på gehör. Det finns ingen motsättning i detta som många gör gällande.
F Det säger jag inte emot! Jag använder mig också av gehörsundervisning. Om du kände mig (vilket du verkar tycka att du gör, åtminstone "min sort") skulle du också veta att jag i grund och botten är gehörsmusiker och undervisar på olika sätt inom olika genrer. Det jag gjort är att gå till svars för de individuella lektionernas varande, en lektionsform som jag gillar och som funkar alldeles utmärkt för mig!
A Att spela mycket på gehör och improvisera i grupp, är även på sikt mycket positivt för notläsningsförmågan. Man blir mer flexibel och har lättare att "vara i musiken" även om något händer med tekniken. Ändå bättre går det med lärandet om man dessutom efter härmandet sätter ord på vad man gör, vilket är en av musiklärarens didaktiska möjligheter. Så forskningen är entydig: Spela först, symboler och begrepp sedan (kan vara 30 sekunder senare). Trots detta visar forskning att mycket undervisning traditionellt sker i omvänd följd. Först noter och snack, sedan spel. Genom den omvända följden tappar vi många elever, som finner det musikaliskt meningslöst att traggla noter en i taget utan puls eller frasering,. Dessa avhoppare kallas dock ofta för obegåvade eller omotiverade när de slutar. Anledningen till avhoppet kan vara den omvända: De är för musikaliska för att vilja spela tonträffningsövningar som strider mot deras inre gehör.
F Mycket bra resonemang som jag håller med om!
Jag har ju andra problem på gymnasiet. Jag stöter på många elever som är jätteduktiga på att spela men som inte alls har spelat efter noter förut. Hur inför man noter i dessa elevers kunskapsbank? Det är en utmaning! Visserligen funkar det hyfsat som det är men jag är intresserad av att utveckla detta. Om du känner till litteratur i ämnet tar jag tacksamt emot tips!
A Elever lär sig oerhört mycket på att lyssna till andras lärande, det är minst lika viktigt som att själv stå i fokus under en enskild lektion.
F Och jag vidhåller att kombinationen är jättelyckad (åtminstone på gymnasienivå, vilket är så långt min erfarenhet sträcker sig)!
A Många fler elever skulle kunna lära sig spela bättre om vi använde oss mer aktivt av kunskapen ovan i den institutionaliserande musikundervisningen också. Det är detta jag brinner för! Jag vill att så många som möjligt ska få känna sig delaktiga i musiken, för då kan vi också få ökande resurser och vi får fler intressade på våra konserter.
F Självklart vill jag också väcka ungdomars lust till musik, men det är inte detta resonemanget handlat om!
A Just nu är trenden vikande för den klassiska musiken. Allt färre ungdomar och vuxna spelar ett instrument, allt färre går på klassiska konserter (Se rapporter av Statens Kulturråd). Vi kan ju välja att blunda för detta, eller skylla på samhällsutvecklingen. Problemet lär dock inte försvinna för att vi gömmer huvudet i sanden.
F Här i Östersund är kön till gitarrundervisningen längre än någonsin!
Man kan också stå upp för den klassiska musikens bevarande och försöka utveckla konsertform/ repertoar. Klassisk musik är jätteviktigt för mig och jag vill att fler människor skall få upp ögonen för densamma!
A Konstnärsmyten i musikundervisningen
Majoriteten av den musik som spelas idag och genom historien är resultatet av människors samspelade. Den har skapats i gruppdynamiska processer som har väldigt lite med myten om den store konstnären att göra. Konstnärsmyten talar om musikern som ett geni med specifika talanger.
F Absolut! Helt rätt! Du kanske tar mitt behov av vardagsmagi för ett onyanserat hyllande av konsten/ konstnären?
A Denna heroiska kamp ska göra oss alla till ädla och bildade medborgare OBS
; man får dock inte göra för originella tolkningar, då kommer man inte med i skrået.
Lite hårddraget kanske, men jag tror ni förstår precis vad jag menar.
F Ja, det är synd att underhållningsaspekten försvunnit från den klassiska musiken! Men den behövs, vilket märks när man spelar t ex på äldreboenden och kan även fånga en ny publik, vilket märks när man spelar på skolor!
A Fredrik, tror du att t.ex. Bach hade det så där långsamt och fint som du förespråkar? Vad jag vet så de levde många musiker under kommersiella villkor. Skriv en sonat till söndag eller få sparken!
F Nej, men jag har det som pedagog på min arbetsplats och med detta trivs jag ypperligt! Skillnaden är att Bach var en professionell musiker, inte en elev! Självklart hade han det lika (eller mer körigt) som de flesta, han hade musiken som kneg och det är också en springande punkt i mitt resonemang i andra trådar (som antingen ej framfått klart nog eller du inte läst):
Musikerns/ musikpedagogens yrke är ett ett yrke som vilket som helst, ett jobb som ofta men inte alltid är kul, ett jobb som kräver hårt arbete.
A I Fredriks och många andra musiklärares argumentation ser jag många spår av dessa idéer om konstnären som någon som står över samhället. bla. i hävdandet av den individuella lektionen.
F Nej, nu får du kamma dig! Visa mig var jag hävdat detta! Exempel, tack! Du kan inte härleda übermensch-tankar (bildligt talat!) från att jag förespråkar individuell undervisning (på gymnasienivå, märk väl!)! Otroligt! Allt jag säger är att jag föredrar individuella lektioner (och gjorde även så som elev). Jag ser, som sagt, vårt yrke mer som ett grovarbete!
A Musikern ska vara utaför resten av samhället, och andra ska betala för denna avskildhet.
F Hallå där! Jag är själv både pedagog och musiker och betalar dessutom skatt! Jag ser gärna att en del av min lön går åt det hållet!
A Däremot övar även dagens ungdomar orehört mycket på saker som de väljer själva och finner meningsfullta.
F Jajamensan! Och många av mina elever finner Carulli, Ponce och Dyens meningsfulla. De gillar även att spela tango och Beatles i kvartett och vissa får en kick av noter!
Återigen har resonemanget glidit iväg från invididuell/ gruppundervisning!
A En del gitarrlärare verkar strunta i forskning, särskilt om reslutaten inte stämmer överens med deras egna tidigare åsikter.
F Och, jag säger det igen, många forskare verkar inte bry sig inte om avvikande åsikter (de är ofta "marginella"), varken i sina undersökningar eller efter färdigställd forskningsrapport. Vet inte om detta är sant, vet du om din teori om detta stämmer? En sak är klar, lärare och forskare har svårt att komma överens (inte bara inom vår lilla gitarrvärld)!
A Politiker vill ha bra argument för att tillföra mer resurser. Att hävda den enskilda lektionens förtfräfflighet när vetenskapliga data talar för motsatsen kommer inte att hjälpa och har aldrig hjälpt musikundervisningen att få mer resurser.
F Vetenskapliga data förändras även de! Man kan även få sin individuella undervisning att funka, visa detta för de lokala politikerna, som tillför pengar, eftersom det ju fungerar utmärkt som det är!
Jag startar en ny tråd ang. gitarrvård. Jag har litet spörsmål där fortfarande!
Fredrik