1

Topic: Den perfekta gitarren

Efter att ha följt diskussioner på ett antal fora, avseende vad som gör en bra gitarr, så blir jag bara mer o mer villrådig. Så många tankar så mycket tyckande, det är ett outsinligt, men väldigt intressant ämne. Om man jämför med fiolens utveckling, så kan man väl kanske säga att den är perfekt. Det är samma gamla fiol sen Stradivarius dagar, har inte följt diskussionerna på fiolsajterna, men den ser ju ganska lik ut nu som då. Gitarren däremot är stadd i ständig utveckling, kanske det enda instrument som det experimenteras så mycket med. Nåväl. Mina tankar går åt följande håll:

Varför är handbyggt bättre en löpande bandbyggande. Vet, att idag finns det ingen maskin där man stoppar in jackaranda, gran, mahogny, ebenholz, o annat i ena änden, o i den den andra kommer det ut en vacker gitarr. Det finns mycket hantverk även i den industriella produktionen av en gitarr. Som exempel, en gitarrhals. Varför är den bättre producerad av mänskliga händer än av en maskin. Försök att svarva en skruv, för hand, med en precision på tusendelar av millimetrar. Ingen människa klarar det. En gitarrhals skulle kunna massproduceras till perfekthet av en maskin.

Oj, det finns mycket att säga här, märker det. Har sökt på nätet efter det fantastiska som kallas att man stämmer av ett instrument. Det finns säkert 20 miljarder hemsidor på nätet, men inte en enda som beskriver detta ämne. Det som beskrivs, upplever jag är mest något som byggare har lärt sig med tiden, en känsla hur man bygger. Så min fråga är: hur fan gör man när man avstämmer ett instrument (tap-tuning på engelska).

Om man kollar in hur olika placeringar av tonribbor (heter det så) på locket så verkar dom ganska slumpmässigt utplacerade. En del gitarrmakare placerar dom så andra si.  O tror att dom funnit columbi ägg. Om det är så att man knackar o bär sig åt på locket, hur kommer det fungera när gitarren har sina 50 kg strängar på. Med alla de spänningar som det medför. Hur uppför sig locket då? Ingen vet. Vet att naturen inte är symmetrisk, i den meningen som de australiska byggarna gör sina lock. Ser inte ett dugg naturligt ut. Kan inte finna Fibonacci nån stans där.

to be contd..


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Den perfekta gitarren

Det är inte säkert att alla ”handbyggda” gitarrer är bättre än alla fabrikstillverkade. Det beror givetvis på skickligheten hos de inblandade. En person som står och gör ett och samma moment dagarna i ända är säkerligen skickligare än den som bara utför detta moment tio-tjugo gånger per år, dvs en gång per instrument. Den som bygger för hand har dock ett trumfkort på hand gentemot löpande band tillverkning, nämligen att de olika delarna i gitarren kan anpassas till varandra utifrån deras trätekniska och akustiska egenskaper. Att bygga för hand innebär dessutom inte nödvändigtvis att alla moment är utförda utan maskiner inblandade.

Det finns ingen gitarrhals som är perfekt för alla. Således har den enskilde handbyggaren ännu en fördel framför fabriken. Han kan fråga sin kund hur han vill ha det…

Om något är symmetrisk eller asymmetrisk beror mest på hur noga man studerar detta ting. Många gitarrer som ser ut att vara symmetriskt byggda är i själva verket asymmetriska, men på en nivå som undgår lekmannen.

Att ”stämma av” ett instrument innebär just det; att anpassa de olika delarna till varandra så att resultatet blir så bra som möjligt utifrån den design man valt. Avstämningen börjar alltså egentligen redan då man står och väljer ut och matchar material. Under hela byggprocessen finns sedan den ursprungliga målsättningen med i varje beslut man tar. Allt spelar roll, fast i olika stor grad. Jag tror att det är den stora komplexiteten i detta som gör att det är svårt att hitta information om hur det går till. Jag blir matt bara jag tänker på att försöka förklara hur just jag arbetar och det tror jag de flesta byggare blir. Dessutom har vi alla helt individuella sätt att arbeta på. Jag anser att en viktig del i avstämningen är mot slutet av byggandet då jag och en del andra byggare finjusterar lockets och bottnens dimensioner, tonribbor och balkar mm. Detta är svårt och oerhört mentalt krävande men med tiden får man ett slags pragmatiskt svar på vad man gör. Gitarren som ting struntar helt och hållet i eventuella ”vetenskapliga teorier” eller bakomliggande resonemang då man avstämmer och inte helt sällan blir man som byggare slagen på fingrarna för att ens funderingar varit onyanserade eller felaktiga. Det finns en ”mystisk” aspekt i detta som jag har en hatkärlek till och som hela tiden ser till att jag fortsätter att bygga gitarrer. 

Tänk på alla dessa Ramirez 1A gitarrer. Även om de har en viss likhet med varandra, en viss ”Ramiriskhet”, så är de alla olika. De är byggda med samma design, med samma träförråd, med samma förman som övervakat processen men varje instrument har sin individuella byggare som har utfört arbetet. Ni kan se de olika byggarnas initialer stämplat inuti gitarrerna. Detta visar på hur avgörande mycket subtila skillnader är. Alla träbitar är olika precis som vi gitarrbyggare. Lyckligtvis är ni gitarrister också olika. Därför finns det goda chanser för oss att någon gång i livet hitta den gitarr som är en perfekt matchning mellan gitarrist och instrument.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

3

Re: Den perfekta gitarren

Tack för ett uttömmande svar. Återkommer kanske med mer funderingar, tycker ämnet är väldigt fascinerande.

4

Re: Den perfekta gitarren

Det är ett väldigt fascinerande ämne.

Om jag får vända på frågeriktningen lite. Hur viktigt tycker ni gitarrister att det är med hantverket i en gitar? Bortsett från priset, vad ser ni som viktigt? Finns det någon anledning att köpa en handbyggd gitarr om det skulle finnas ett tonalt likvärdigt fabriksbygge?

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

5

Re: Den perfekta gitarren

Personligen ligger det i känslan hos mig, att jag känner att min handbyggda gitarr är tillverkad och gjord med omtanke!

Nåja, det känns bra i alla fall!


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

6

Re: Den perfekta gitarren

Känslan att någon person byggt en gitarr enkom för mej är ganska ball. Men egentligen är det ganska egalt.

Om någon är intresserad av gitarrbyggeri så gå in på http://almaguitar.com/, registrera er, (går snabbt), och kolla in filmen, hur man bär sej åt för att bygga en gitarr. Den enda kritik jag har är att vissa moment behandlas väldigt noggrannt, medans andra gås igenom i en rasande fart.

7

Re: Den perfekta gitarren

Hejsan. Tänkte ge mig in i diskussionen men kanske dra iväg den en aning... Tänkte höra om någon har någon erfarenhet av Simon Marty's gitarrer. Kanske du, Per?

Jag studerar i Salzburg för Eliot Fisk, Ricardo Gallén och Marco Tamayo. Marco och hans flickvän Anabel spelar på varsinn Marty, en ceder och en gran. Jag måste motvilligt medge att jag börjar bli så förälskad i dem att det lutar åt ett köp snart.

Vill påpeka att denna typ av powergitarr normalt sett inte alls är min grej, ogillar starkt Smallman och andra monsterbyggen som har så snabb attack att det gör ont i örat. Måste dock säga att Marty's gitarrer för mig lyckas kombinera power med klart sound. För mig som är intresserad av kammarmusik såväl som att spela i stora salar förhoppningsvis någon gång ser de ut att vara ett utmärkt val.


Vad har ni för åsikter? Vore väldigt tacksam för lite respons.

Jonas

8

Re: Den perfekta gitarren

På tal om att gitarr kanske är det instrument som det exprimenteras mest med. Jämför man med tvärflöjt t.e.x så exprimenteras det oerhört lite med gitarren. Jag såg en kille som hade byggt en tvärflöjt med rörligt munstycke, det var coolt.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

9 (edited by Per Hallgren 2006-03-28 08:00:53)

Re: Den perfekta gitarren

jonasn skrev:

Hejsan. Tänkte ge mig in i diskussionen men kanske dra iväg den en aning... Tänkte höra om någon har någon erfarenhet av Simon Marty's gitarrer. Kanske du, Per?

Jag studerar i Salzburg för Eliot Fisk, Ricardo Gallén och Marco Tamayo. Marco och hans flickvän Anabel spelar på varsinn Marty, en ceder och en gran. Jag måste motvilligt medge att jag börjar bli så förälskad i dem att det lutar åt ett köp snart.

Vill påpeka att denna typ av powergitarr normalt sett inte alls är min grej, ogillar starkt Smallman och andra monsterbyggen som har så snabb attack att det gör ont i örat. Måste dock säga att Marty's gitarrer för mig lyckas kombinera power med klart sound. För mig som är intresserad av kammarmusik såväl som att spela i stora salar förhoppningsvis någon gång ser de ut att vara ett utmärkt val.


Vad har ni för åsikter? Vore väldigt tacksam för lite respons.

Jonas

Jag har ingen närmare erfarenhet av Marty's gitarrer. Jag hörde Scott Tennant på konsert en gång och var väl inte stormförtjust över gitarrklangen direkt fast Tennant är en fantastisk gitarrist och ljudet från gitarren var starkt. Surt sa räven om rönnbären... wink Jag antar att Tennant är fullt kapabel att välja gitarr efter sitt eget behov. Vad som är ett utmärkt val för dig kan bara du själv avgöra. Sound, spelbarhet, pris och väntetid är relativa faktorer i ett gitarrköp.

Det finns dock några problem med muskelgitarrer som jag _tror_ är universellt. Tekniken att spela på dem är annorlunda och det kan påverka ens förhållningssätt till mer traditionella gitarrer vad det gäller anslag och dynamik. Det kan vara svårt att spela in en gitarr med de egenskaper som dessa tonstarka och övertonssprutande instrument har.

Jag vill återkomma till min fråga om hantverket. Vad tycker ni är viktigt? Spelar det roll om rosetten är handgjord till exempel, eller om gitarren har mycket och avancerade inläggningar på stallet och längs kanterna? Spelar finishen över huvud taget roll om gitarren låter bra?

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

10

Re: Den perfekta gitarren

Intressant diskussion!
Frågan är vad som är en handgjord gitarr - var drar man gränsen?
Är vissa verktyg/maskiner inte tillåtna eller räknas gitarren inte som handgjord om fler än en person har byggt den? I så fall är gitarrer som t ex Fleta och Kohno inte handgjorda.
Tror nästan att man helt enkelt får skilja på bra och dåliga gitarrer och visst finns det många "fabriksgitarrer" som är klart bättre än mindre bra handgjorda gitarrer.

Att beställa direkt från byggaren och få en gitarr anpassad efter sina behov är förstås ett mkt bra alternativ för den som har råd. Man besparar ju sig en del letande efter drömgitarren på det sättet. Förutsätter då att gitarrbyggaren lyckas bygga drömgitarren och att köparen verkligen lyckas beskriva vad han/hon vill ha.
Har själv inte beställt någon ny gitarr ÄN. Kanske mest pga ekonomiska skäl, men även för att jag vill ha mitt instrument bums när jag har bestämt mig. Med ökat tålamod och tjockare plånbok blir det säkert en beställning i framtiden.

Mitt svar på Pers fråga om finish, detaljer etc. är att det absolut är trevligt med en bra finish och lite lagom med lull lull-detaljer typ som huvudet på min Rodriguez som har fått en tunn bit brazilian rosewood.
http://img.photobucket.com/albums/v508/hawa1/Rodhuvud.jpg

Om gitarren inte är bra är fina detaljer inget värt för mig, men på en bra gitarr höjs helhetsintrycket, tycker jag.
Om en gitarr är fantastiskt bra men utan lull lull skulle jag inte klaga heller.
Ljud och spelbarhet är nummer ett för mig plus, men man vill ju trots det inte ha en gitarr med lack som runnit, limrester som borde tagits bort och andra saker som sänker kvalitetsinstrycket.
Rosettens tillverkningsprocess struntar jag personligen totalt i så länge den inte är så ful att det stör.

11

Re: Den perfekta gitarren

Håller med dig Håkan om att begreppet "handgjord" är lite skevt. Det är dock svårt att hitta ett bättre ord som de flesta förstår direkt och intuitivt. Håller också med om att det är svårt att definiera det som "handgjort" står för.  Om fler än en byggare har arbetat på instrumentet är Fleta och Kohno inte "handgjort" men Lugnås gitarrer är det! Vad jag menar är den stora skiljelinjen mellan fabriksbyggda gitarrer och "handgjorda" är att materialvalet och materialanpassningen till stora delar försvinner i fabriken. Bättre fabriker har visserligen en materialsortering för sina olika modeller men i övrigt blir gitarrerna så som designen och processen tillåter. Den enskilde byggaren, oavsett om han är ensam eller arbetar i lag som t.ex Fleta och Kohno, kan hela tiden förändra designen utifrån vad materialet och det önskade resultatet kräver.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/