1

Topic: vad ska vi göra för att höja gitarrens status?

Kära långnaglade vänner!

på senaste tidan hardet varit ganska mycket snack ( här på forumet) om vad man kan göra för att få klassisk gitarrmusik mer levande här i Sverige,  därför har jag skapat denna tråd där vi kan disskutera om ämnet. 
först vill jag bara framföraen åsikt:
har inte vi klassika gitarrister och våran musik ofta stått i skugan av andra instrumentalister, som till exempel pianister, violinister etc . i alla fall när vi snackar klassik musik, men nu får det vara nog! hur ska vi höja gitarrens status?

Det har ju varit många väldigt bra idéer igång, redan. det har sett ut ungefär så här:

- vi kan kolla upp vart forummedlemmarna bor, geografiskt, om man bor nära varandra kan man bilda föreningar eller gitarr-duos, trios, kvartetter etc.

- man kan samlas och ordna konserter med mera.

-ordna fler gitarrtävlingar för unga.

detta är bara några förslag. det finns mycket vi kan göra, om man bara har intresset.

skriv vad ni har för förslag

/Petterson

2

Re: vad ska vi göra för att höja gitarrens status?

Väldigt bra initiativ, är absolut med på att försöka göra något åt saken. Bara försöka ta tag i det hela.. Är ju lätt att det läggs på hyllan..

//MICKE

Studerande och nedbruten...

3

Re: vad ska vi göra för att höja gitarrens status?

Hej igen!
Tänk om alla gitarramatörer runt om, bara kunde träffas då och då. Man kunde testa intressanta musikstycken, spela upp för varandra, ge och få tips, bjuda in proffspedagoger och få lektioner, ordna konserter eller bara sitta och snacka. Egentligen vet vi väl vilka vi har i trakterna som har detta intresse. Det är bara att börja ta kontakt  och det behöver ju inte bli så stort till att börja med. Vi amatörgitarrister sitter ju annars och övar ensamma och kanske drömmer om att spela ute mera. Att gå ihop några stycken, skulle ju kunna få oss att krypa ut ur våra puppor med resultat att vi gör lite djupare avtryck i våra närmiljöers kulturliv. Jag själv, som ju bor i Sala, har det ganska bra som kulturkonsument. I fagersta ordnas det med kammarmusikfestival, i Uppsala den internationella gitarrfestivalen o.s.v. Men det jag skriver om, är på en lite lägre nivå, där vi gitarrälskare runt Sala börjar ta vårt ansvar för att gitarrintresset börjar gro. (otroligt poetiskt skrivet).


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: vad ska vi göra för att höja gitarrens status?

tomas jernstedt skrev:

[...]Men det jag skriver om, är på en lite lägre nivå, där vi gitarrälskare runt Sala börjar ta vår[...]

Då finns dte väldigt bra material som kan användas som finns tillgängligt att ladda ned helt gratis: http://staff.mh.luth.se/joer/

Detta är för de flesta nivåer... men jag skulle vilja föreslå att man hellre börjar för lätt än för svårt så att alla i ensemblen kan fixa det.

Låter som ett väldigt trevligt förslag f.ö.