Hej igen!
Några fakta om instrumentalundervisning
1. Allt färre människor spelar ett musikinstrument, särskilt tydligt har frekvensen gått ned bland tonåringar och unga vuxna.
(Statens Kulturråd)
2. Allt färre söker till den klassiska utbildningen vid KMH
Sökande i olika instrument till klassiskt program på Kungliga musikhögskolan i Stockholm.Totalt antal: 198 sökande 1996, 134 sökande 2005 (SVD).
3. Hundratusentals barn och ungdomar (som idag kanske har hunnit bli vuxna) har avslutat sin musikundervisning för att de tyckte att den var för tråkig eller för att de kände sig osedda av läraren. Det finns en uppenbar risk att dessa har ett ganska lågt intresse för att forsätta att stödja verksamheten med skattemedel.Ett exempel från en som är kvar i verksamheten: En av de elever jag intervjuat (en 18-åring) är ensam kvar i en grupp på ursprungligen 6 elever. Vi frågade varför hon var kvar och inte de andra 5. "Läraren skrek inte åt mig som han gjorde åt de andra."
4. Som musiklärare/gitarrist kan man inte påverka graden av medfödd begåvning hos eleverna, eller den totala samhällsutvecklingen som kan antas ha betydelse för instrumentalundervisningen. Däremot kan man varje dag, genom att vara mycket noggrann med hur man utformar musikundervisningen, se till att eleverna åtminstone tycker att det är meningsfullt och utvecklande att vara på lektionerna oavsett vad de sedan gör med sitt musikintresse. Väldigt många elever slutar utan att tycka det. Det är tråkigt både för dem som individer och för hela vår bransch.
5. Vad är det jag ser när jag forskar? (http://www.didaktikdesign.nu/musik )
Ett litet exempel från mitt dagliga värv: Så här ser en på många sätt typisk lärar/elev-dialog ut under en av de estetprogramlektioner (alltså gymasienivå) jag just nu sitter och analyserar i projektet "Interaktion i musikundervisning". Gitarrläraren har högskoleutbildning, har själv anmält att han vill delta i forskningsprojektet. Han kände till i 3 veckor innan lektionen att han skulle bli filmad. Detta är början på lektionen:
- eller ska vi köra med bandet också
vi kör med skivan också (Läraren)
- ja har inte me mej
ja du fick ju inte re inspelat (eleven)
- nähä (läraren)
- okej men då kör vi själva
är re bra tempo så eller (läraren)
en två tre fyr
va va
va ä
hur fan blir det här nu då (eleven avbryter sig när läraren spelar fel)
nä förlåt det är ju ja som gjorde fel (läraren)
ja tänkte på en senare variant (läraren)
vi kör från början igen (läraren)
en två tre fy. (läraren)
6. Tror ni att denna typ av dialog skulle kunna utvecklas på något sätt? Lektionen fortsätter på ungefär samma sätt:
okej vi kör från dalo segnot här du (läraren)
du
oj
byte
jaha
nä det va
tappat sladd
tappat tråden som det hette (läraren)
ja (elev)
vi kör från segnot där (läraren)
en två en två
javisst
ah
det som är klurigt här nu va (elev)
ja de e
de e ett par ställen som är lite svåra i
å nu går jag tillbaka från början igen då va
de första är ju förstås då är hela intro (läraren)
om jag liksom
förresten
ja
vad står de där uppe (elev)
sketsvår står de (lärare)
sketsvår (elev)
hahaha
när fick du den här låten och
köra (eleven)
öh
äh ja har inte kört den själv ja har bara
bedömde den utifrån liksom
medel
okej
elevperspektiv (läraren)
jag trodde du hade ba
sp
spelat genom hela jävla boken för dig själv någon gång (elev)
de ha jag gjort en gång för att kolla vilka låtar som är bra att använda och sådär
till elever
så de är väl så som är
eh
asså
när man gör en så där lång räka (läraren)
-------------------------------------------------------------------
Avslutningsvis så är jag är inte ett dugg sur faktiskt, jag kämpar vidare och det finns många arenor att prata forskning på: musikpedagogiska forskare finns vid institutioner världen över, tex Royal College i London (Aaron Williamon, Janet Mills mfl), London university (Susan Hallam) vid musikhögskolor i Australien (Ryan Daniel) , Tyskland och nästan överarallt i USA. Bland annat har jag en kollega som tidigare var pianolärare vid Giuliard school, hon har skrivit flera intressanta böcker om övning, Rita Aiello.
Alla dessa har en sak gemensamt, de har alla varit utövande musiker och musikpedagoger på hög nivå och har drivits av ett intresse att försöka bli ändå bättre på att analysera vilka faktorer som påverkar läradet i musikundervisning på olika nivåer. För att göra detta krävs specifika begrepp (det är nog det som en del av er verkar tycka är pretantiöst tror jag, men gissa då vad många tycker om gitarrrnördar... ) Det räcker inte med att själv bli bättre på att spela för att kunna förbättra elevernas möjlighet till lärande.
I många andra länder finns en kultur att läsa om forskning även om man är musiker/lärare: den verkar inte riktigt ha slagit igenom här. I USA tex finns MENC http://www.menc.org/, som är en sammanslutning av tiotusentals musiklärarare och de har sin egen tidskrift om forskning. Där försöker man använda rönen för att utveckla undervisningen. Se vidare http://www.isme.org/
Jag tror nog att det intresset finns hos fler (även här på sajten), eftersom detta även inbegriper det egna lärandet och inte bara elevernas. Några bra titlar av nämnda forskare för den allmänt intresserade:
Rita Aiello:
"Musical Perceptions" is a much-needed text that introduces students of both music and psychology to the study of music perception and cognition. Because the book aims to foster a closer interaction between research in the science and the art of music, both psychologists and musicians contribute chapters on a wide range of topics, including the philosophy of music; research in musical performance; perception of melody, tonality, and rhythm; pedagogical issues; language and music; and neural networks.
John Sloboda: http://www.egtaguitarforum.org/ExtraArt … oboda.html
John Sloboda is Professor of Psychology at Keele University in the UK, where he directs the Unit for the Study of Musical Skill and Development. He is internationally known for his books on the psychology of music, which include The Musical Mind, Generative Processes in Music, Musical Beginnings, Perception and Cognition of Music, and Music and Emotion.
Susan Hallam: Instrumental teaching, A guide to better teaching and learning.
Aaron Williamon (ed) "Musical Excellence
Strategies and Techniques to Enhance Performance"
Ryan Daniel mfl : http://www.tandf.co.uk/journals/titles/ … meconf.asp
Janet Mills: "Music in schools"
How do some schools get music so right while others get it so wrong? Janet Mills, a former HMI and teacher, draws on work in more than 800 schools and published research as she seeks to help schools improve their practice - no matter how good it is already. Successful teaching, she argues, is creative, uplifting, enabling, and, above all, rooted in music. The aim of this book is to 'put the music back into music'.
Thought-provoking, challenging, and empowering, this book is an essential read for everyone interested in music in schools, including class teachers, instrumental teachers, and researchers. Music in the School is not a step-by-step guide to better teaching, but rather a springboard for consideration, reflection, and action. Anyone who cares about music at school will find this book a powerful tool.
Lucy Green: "How popular muscians learn: a Way Ahead for Music Education"
... adopts a new position on the role of popular music in music education. Much earlier literature focused on the problems of how to teach popular music at school and university levels--often in response to a perceived lack of training of music educators in this area. Green moves beyond this concern to analyze the strategies that popular musicians use to learn their craft. Her approach to this is to identify the skills that popular musicians need to survive as successful musicians, then to explore how each of these skills has been acquired.
Vi kanske kunde läsa något tillsammans och diskutera?
Hälsningar
Anna-Lena
Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se