1

Topic: Köptips?

Hej! Är på utkik efter klassisk gitarr...
Har nämligen en gammal ärvd Cello som jag tänkte byta ut... Den är värderad till runt 7-8000:- Tänkte mig därför en gitarr för runt så mycket. Några tips?

2

Re: Köptips?

Sök här på forumet, ämnet har vait uppe förr!

Provspela många olika gitarrer, Alhambra och Esteve har bra instrument i den prisklassen. Åk till Gitarren i Göteborg om du kan, de har mycket.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

3

Re: Köptips?

Mitt tips är att inte bara kolla på nya gitarrer utan kanske snarare leta begagnade gitarrer i bra skick. Har du tur, och är noggrann vid inspektionen av instrumentet (kolla halsens rakhet, alla limfogar, bandens skick, stämskruvarnas funktion etc.), kan du få mer för pengarna på det sättet. Använd öronen och känseln lika mycket som ögonen. Repor spelar bara kosmetisk roll om de inte är så djupa att trät kan ha skadats. Och kom ihåg att ingen gitarr låter bra bara för att det sitter en känd etikett i den.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

4

Re: Köptips?

Tack för tipsen! Har tittat runt lite på andra trådar och fått en del fler tips. Bor i Norge så det blir nog ingen resa till Göteborg i första taget wink Jag får åka till en del olika gitarrbutiker och provspela. 

Bra sida förresten smile