1

Topic: Austrailiensiska gitarrer

Hej alla!

Ett ämne som har stötts och blötts, men likväl lika viktigt för den sanna gitarrälskaren. Nämligen val av gitarr. Jag har sen 73 en wretlinggitarr. det va faktiskt mysigt att få en gitarr som är gjord speciellt för dej. man provspelar och har synpunkter, o gitarbyggaren fixar till de saker som man har synpunkter på. Men grejen är att jag nog vill byta gitarr. behöver en nytändning. så till den ändan, efter att varit inne på diverse diskussionsfora, så har jag blivit väldigt nyfiken på byggarna i Australien. Klart att Greg Smallman är den stora fixstjärnan, JW spelar på en sån. men dom pengarna som en sån kostar e liksom bara fånigt. men det finns en hel drös andra australiensiska byggare som kör med samma koncept. Sandwich-lock. hypertunnt 0.6 mm ceder. det finns Marty, Argent, Gnatek, Kneipp m fl.

Så min fråga är, ärt det nån här som spelat på en gitarr med dubbel-lock o kolfiber, balsa o annat. Vet bara att dom låter väldigt stort efter att ha hört Benjamin Verdery i en masterclass, där eleven tragglar sig igenom bwv 998, o Verdery visar hur det ska låta. så låter det så mycket. mycket imponerande. En annan sak är att byggarna förutom smallman har gitarrer i överkomliga prislägen.

dessutom kolla in Karin Shaupps hemsida, hon lirar på en Marty. det låter inte fel.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Austrailiensiska gitarrer

Förväxla inte den "australiensiska skolan" med annat, t.ex "sandwich-lock". Den utgår (generellt talat givetvis...) från ett mycket tunnt lock ( 1 - 1,5 mm) förstärkt med ett ribbsystem som går som ett rutnät under locket, på engelska kallat "lattice". Detta lattice system av ribbor, ca 7-8 st. i var riktning, dvs 14-16 st, är ofta gjorda av ett mycket lätt material som t.ex balsa förstärkt med kolfiber ( som då har den rent strukturella uppgiften att ge styvhet och styrka). Sargen och bottnen är vanligen mycket tjocka och akustiskt "avdödade" och tillverkade av fanér som är limmade i formar till respektive former, dvs sargens form resp. bottnens med sin STORA välvning. Bottnen är ofta så tjock och styv att inga bottenbalkar behövs.

Allt detta resulterar i en gitarr med ett mycket lätt lock och med en kropp som enbart fungerar som reflektor till locket. Tonen blir stark men kanske en smula rå och otraditionell i mina öron.

Dubbel-lock, eller "sandwich-lock", är något helt annat och ska inte förväxlas med den Australiensiska skolan (även om det kanske finns byggare även "down under" som bygger med "double-top"...). Ett "dubbel-lock" bygger på principen att använda två ultratunna lockfanér separerade av ett viktlöst distansmaterial. Med denna teknik kan lockets massa reduceras ca 30-50 % utan att styvheten (i locket i sig, dvs utan hjälp av tonribbor) förändras. Locket beter sig fortfarande på ett traditionellt sätt vad det gäller hur de olika resonanserna vibrerar och man kan använda sig av i princip vilket ribbsystem helst utom möjligen lattice-systemet som skulle bli för styvt. En gitarr med ett dubbel-lock låter således oftast mycket mer så som vi traditionellt tänker oss gitarrtonen jämfört med den Australiensiska lattice-typen av gitarr. Jag har egen erfarenhet av dubbel-locksgitarrer. Jag har byggt sådana i fyra år och fascineras av hur systemet tillåter mig att bygga i princip vilken typ av gitarr som helst, bara en "potens högre", mer dynamiskt och tonstarkare än den vanliga gitarren.

Vad det gäller priset tror jag att Svenska priser står sig väl gentemot Australiensiska...

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

3

Re: Austrailiensiska gitarrer

Tack för ett mycket informativt inlägg.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Austrailiensiska gitarrer

Hej alla!


Så min fråga är, ärt det nån här som spelat på en gitarr med dubbel-lock o kolfiber, balsa o annat. Vet bara att dom låter väldigt stort efter att ha hört Benjamin Verdery i en masterclass, där eleven tragglar sig igenom bwv 998, o Verdery visar hur det ska låta. så låter det så mycket. mycket imponerande. En annan sak är att byggarna förutom smallman har gitarrer i överkomliga prislägen.

dessutom kolla in Karin Shaupps hemsida, hon lirar på en Marty. det låter inte fel.

Hej  Gøran ursækta åæø men jag ær i Norge just nu.

Jag har en gitarr av Lance Litchfield jag tror att de kostar 35 000. Han har lite olika modeller några av mina elever spelar på någon granvariant, den jag har ær ceder. De fungerar mycket bra nær man spelar med orkester inga problem alls att høras. Ljudet ær ganska mjukt och behagligt. Du kan få testa den jag har den i stockholm. Kolla in hans hemsida på www.litchfieldguitars.com
Patrik