1 (edited by David Härenstam 2014-01-16 14:50:07)

Topic: Konsertgitarr byggd av Bert Kwakkel säljes.

Hej!
    Efter många år säljer jag nu min cedergitarr byggd av Bert Kwakkel i 1994. John Mills turnerade runt med den först och sålde den sedan till mig. Jag har använt den på runt tio olika skivinspelningar och turnerat med den sedan 1997. Både Julian Bream och John Williams har spelat den. Den senare älskade den och sa, enligt John Mills, att det var den bästa gitarr han spelat för under 5000 pund (sagt 1997). Julian Bream tyckte att det var en bra gitarr men inte hans stil. Kan vara en guide till vilken typ av gitarr detta är, tänker jag.
    Gitarren har en klar klingande diskant och kraftiga basar och är väldigt lättspelad. Lyssna gärna hur den låter. På Spotify finns bland annat skivorna Spheres (med Nils-Erik Sparf), The Bard, Racconti, J.S Bach Violin Sonatas, What Happened in Fremantle? och Dagsmeja som alla är inspelade på denna gitarr.

Från Bert Kwakkels hemsida:

'
Bert Kwakkel guitars type Luscinia have back and sides made of maple. Maple creates an impressive strong fundamental tone.
For many years they were Bert’s main guitars and still they are a favourite with several guitarists. To make the tone longer Bert Kwakkel lacquers the inside. He stains the white wood red/brown which combines better with the top. Type Luscinia with cedar top is the easiest Kwakkel-guitar to play.
Built for
Bert Kwakkel built type Luscinia for among others: John Mills (UK), Marius Gundersen (Norway), Julian Byzantine (UK/Australia), David Härenstam (Sweden) and Kai Nieminen (Finland).
John Mills about the type Luscinia: "Splendid instruments which have not only great carrying power, but a clarity of sound in balance, as well as that typical sweetness associated with maple.”
'

Nypris är 5900 euro och jag gissar att min är värld lite drygt hälften av det. Gitarren har många repor efter naglar dessutom fick den 1997 en liten spricka 5 mm från sargen som är lagad av Bert Kwakkel själv, sprickan syns inte alls efter reparationen. Det syns däremot väl att den turnerat jorden runt några varv men den klingar lika bra som den alltid har gjort. Bilder på gitarren finns på min hemsida davidharenstam.com (jag lyckas inte klippa in bilder här, är hopplös med datorer).
Den finns i Midsommarkransen, Stockholm. Kom gärna förbi och provspela om ni vill.

Mvh
David Härenstam
070-415 54 57

2

Re: Konsertgitarr byggd av Bert Kwakkel säljes.

Gitarren är såld. Tack alla som ringt!