1

Topic: Enstaka toner skorrar när B på låga E-strängen hålls ned

Hej

Jag har ett problem med min klassiska gitarr.
När jag håller ned b på låga e strängen skorrar det när jag plockar öppen d sträng och c# och d
på g strängen. ( Det skorrar alltså på den plockade tonens sträng inte på låga e strängen)Det räcker till och med att jag trycker ned fingret på B:et. Behöver alltså inte ens plocka noten..
Håller jag ex på a# eller c skorrar det ingenting....
Annars är det inga andra missljud med gitarren oavsett vilka toner som spelas enskilt eller tillsammans.

Hoppas ni förstår vad jag menar, kände att det blev lite osammanhängande.

Aldrig hört talas om ett liknande problem, hoppas någon här på forum vet eller misstänker vad som kan tänkas vara fel

2

Re: Enstaka toner skorrar när B på låga E-strängen hålls ned

Hej Simon!
Jag hade ett liknande problem på en gitarr jag hade för ett par år sen. Det var en väldigt resonant gitarr och det hade nog med saken att göra.
Jag skulle gissa att det faktiskt är 6e strängen som skorrar mot bandet bakom dvs mot 6e bandstaven gissningsvis. Om du sätter fingret på 7e bandet 6e strängen, och istället för att plocka 6e strängen som vanligt på höger sida (åt ljudhålet till) plockar strängen istället, något okonventionellt, på vänster sida (åt sadeln till), hör du att den tonen som uppkommer ligger mellan c# och d. Så när du spelar på gitarren och trycker ner 6e strängen på 7e bandet och samtidigt spelar d eller c#, kommer 6e strängen på vänster sida om ditt finger att sympatiskt vibrera och därmed skorra mot nån bandstav. Om det är så vete sjutton vad man kan göra åt saken. Nu är jag ute på hal is, men: Höja stränghöjden vid sadeln kanske? med ett eller två tunna pappersblad under sadeln? Enklast är nog att fråga en gitarrbyggare hur man kan bära sig åt ;-)

3

Re: Enstaka toner skorrar när B på låga E-strängen hålls ned

Inte justera stränghöjd, stämmer OlofA resonemang så justerar man det band som ligger för högt.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Enstaka toner skorrar när B på låga E-strängen hålls ned

Simon lindström skrev:

Hej

Jag har ett problem med min klassiska gitarr.
När jag håller ned b på låga e strängen skorrar det när jag plockar öppen d sträng och c# och d
på g strängen. ( Det skorrar alltså på den plockade tonens sträng inte på låga e strängen)Det räcker till och med att jag trycker ned fingret på B:et. Behöver alltså inte ens plocka noten..
Håller jag ex på a# eller c skorrar det ingenting....
Annars är det inga andra missljud med gitarren oavsett vilka toner som spelas enskilt eller tillsammans.

Hoppas ni förstår vad jag menar, kände att det blev lite osammanhängande.

Aldrig hört talas om ett liknande problem, hoppas någon här på forum vet eller misstänker vad som kan tänkas vara fel

Hej Simon.  Detta har jag varit med om många gånger. Vid reparationer, justeringar och även några gånger på mina egna gitarrer. I regel brukar det avhjälpas med att höja sadel lite. Med ett papper eller en bit tejp under sadel. Du kan undersöka saken genom att spela så det skorrar och sedan be någon annan dämpa sträng / strängar mellan din vänsterhand och sadeln.
Sedan behöver inte ett problem som detta finnas hela tiden . Det kan komma och gå med väderförändringar som påverkar gitarren. Allt trä rör sig med olika fuktighet i luften. Prova detta.
En papperbit som från ett kopieringspapper lägger du bara löst under sadel. Sedan går det att plocka bort den vid önskemål. Ingen skada eller åverkan på gitarren. Börja inte fila på några band.

Gitarrbyggare Heikki Rousu