1

Topic: Gitarrhändelser i april och maj

Hej!
Här kommer lite konserter och masterclasses under de två närmaste månaderna. Välkomna!



6 april kl 16.00: Mårten Falk konsert på Helsingfors Konservatorium. Program: Valsa Concerto samt 12 Etyder av Villa-Lobos, Berio Sequenza XI samt verk av Falla, Turina och Albéniz.

7 april: Mårten Falk masterclass, Helsingfors konservatorium.

9 april kl 19.00: Alma - ett brasilianskt gitarrfyrverkeri  med gitarrlegenden
Carlos Barbosa-Lima och Celia Linde. Musikvalvet Baggen, Svartmansgatan 27, Gamla Stan, Sthlm.

13 april kl 19.00: Lilla Akademiens gitarrserie op. 1: Patick Vena, mästargitarrist från Finland. Spansk musik av bl a Turina och Mompou. Lilla Akademien, träsalen.

14 april kl 10.00: Masterclass med Patrick Vena, Lilla Akademien, träsalen.

20 april kl 18.00: Mårten Falk, Musikvalvet Baggen, Svartmansgatan 27, Gamla Stan, Sthlm. Program: Masterworks
-tre av 1900-talets mest ikoniska mästerverk samt en nyupptäckt...
Gitarristen Mårten Falk tolkar Nocturnal op.70 av 100-årsjubilaren Benjamin Britten, Sequenza XI av Luciano Berio samt Heitor Villa-Lobos Tolv Etyder. Dessutom bjuds på ett svenskt uruppförande av Valsa Concerto nr 2 - ett nyupptäckt ungdomsverk av Villa-Lobos.
Dessa verk räknas till gitarrlitteraturens främsta - och mest svårspelade - mästerverk.

6 maj: Tonsättarporträtt av Katarina leyman. Mårten Falk spelar sviten Intrigen för sologitarr, andra medverkande: Stefan Harg - klarinett, Katarina Ström-Harg - piano, Ingrid Falk - sopran.

25 maj kl 19.00: Lilla Akademiens gitarrserie op. 2. Heitor Villa-Lobos gitarrmusik. Mårten Falk framför Valsa Concerto, Choros nr 1, preludier och Tolv Etyder. Dessutom Villa-Lobos två sånger med gitarr (sopran Ingrid Falk) samt flötj/gitarrduon Distribuição de flores (flöjt Kinga Prada-Sagvik). Lilla Akademien, träsalen.

2

Re: Gitarrhändelser i april och maj

Vilka fina program, jag får flytta tillbaka till Sverige igen!

Det nyupptäckta Villa-Lobos stycket måste jag ha tag i.

Allt gott härifrån-

Maria


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

3

Re: Gitarrhändelser i april och maj

Ser bra ut!

Sten

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

4

Re: Gitarrhändelser i april och maj

Lite ändringar angående helgen 13-14 april. Patrick Vena kommer att göra masterclass och konsert på samma dag, dvs på lördagen den 13:e april. Masterclassen börjar förmodligen c:a 11.
Här är hans program som han kommer att spela:

J.Rodrigo:            Zarabanda Lejana

L.Milán:            Fantasia XVIII
                Fantasia XXII

F.Mompou:            Suite Compostelana
                    -Preludio
                    -Coral
                    -Cuna
                    -Recitativo
                    -Canción
                    -Muiñeira

***

H.W.Henze/L.Brouwer:    Memorias de el Cimarròn

I.Albeniz:            Córdoba, Castilla

J.Turina:            Sonata
                    -Allegro, Allegretto
                    -Andante
                    -Allegro vivo

5

Re: Gitarrhändelser i april och maj

Ny konsert:
Göteborg 21 april kl 17.00
Vida la Vida Fjärdelånggatan 48
Inträde: 100:-

Masterworks
-tre av 1900-talets mest ikoniska mästerverk samt en nyupptäckt...

Gitarristen Mårten Falk tolkar Nocturnal op.70 av 100-årsjubilaren Benjamin Britten, Sequenza XI av Luciano Berio samt Heitor Villa-Lobos Tolv Etyder. Dessutom bjuds på ett göteborgskt uruppförande av Valsa Concerto nr 2 - ett nyupptäckt ungdomsverk av Villa-Lobos.
Dessa verk räknas till gitarrlitteraturens främsta - och mest svårspelade - mästerverk.

6

Re: Gitarrhändelser i april och maj

Hej Mårten!

Hur fungerar det med Patrick Venas masterclass och konsert på lördag. Kan man vara med som passiv åhörare på masterclassen om man inte hör till skolan (och är vuxen och inte ungdom) och hur fungerar det med konserten, när börjar den? Kostar det något? Ska man anmäla sig?

MVH
/Mårten

7

Re: Gitarrhändelser i april och maj

Hej Mårten!
Konserten och masterclassen är gratis och det är öppet för alla. Tyvärr går det inte att anmäla sig men om du är på plats c:a 20 min innan konserten börjar så kan jag nästan garantera plats. Masterclassen blir garanterat inte full, jag har aldrig upplevt en fullsatt masterclass i Sverige...

8

Re: Gitarrhändelser i april och maj

Hej Alla!

Jag var på masterclassen och konserten på lördagen med den fantastiska gitarristen Patrick Vena. Mycket fin konsert och han är även en engagerad och duktig pedagog.
Tack för arrangemanget Mårten. Hälsa Patrick och tacka (antar att han inte läser vårt svenska forum)

/Mårten

9

Re: Gitarrhändelser i april och maj

Hej Mårten!
Jag kan bara hålla med, det var en verklig fullträff - både konserten och masterclassen. Jag hoppas att han kan komma tillbaka, han är verkligen på allra högsta internationella nivå...
/Mårten