1

Topic: Är klassiska gitarrister intresserade av gitarrer?

Jag har varit ganska nördig de senaste åren och sysselsatt mig med att hitta just DEN
gitarren som kan vara en livskamrat. Det har väl inte alltid varit så där affärsmässigt att först köpa och sedan pröva en tid, för att sen sälja, men eftersom de gitarrer jag varit nyfiken på sällan eller aldrig har dykt upp i Sverige så har jag köpt på annat håll för det mesta - jag har inte haft råd att ens tänka på de allra dyraste men runt 25-50000 per omgång har jag tyckt ska räcka för att hitta nåt bra. På 7 år har jag dragit igenom Ramirez, Kohno, Bellido, Bernabe, Meneghelli, Conde Hermanos, Raya, Montero, Lozano m.fl. och inte hittat hem förrän jag ramlade på Thomas Fredholms nyaste gitarr och det var inte ens den dyraste.
När det då kommit till att sälja har jag ibland annonserat på detta forum och lite annanstans också och slagits av en mur av massivt ointresse från den stora del klassiska gitarrister som ändå måste ögna igenom Till Salu listan då och då, men är det nån som köper?? och isf vad köper ni?
Jag har nästan aldrig fått ett annonssvar, än mindre sålt nåt,  och tittar man på dagens säljlista så finns samma gitarrer till salu hur länge som helst.
Jag hade förväntat mig att någon nångång skulle ha varit sugen på att få provspela t.ex. en gammal Ramirez 1a från 1966 med brazilian rosewood, eller en Bernabe från 70-talet garanterat tillverkad av den äldre pappan, eller en Felix Manzanero, eller en Alastair McNeill om vi ska ta med en lite modernare byggare, men det har aldrig varit nån som verkat bry sig. Ett mysterium.

2

Re: Är klassiska gitarrister intresserade av gitarrer?

Bra poäng. Innan jag själv byggde en gitarr så var själva instrumentet något mystiskt. Jag hade bestämt mig för en massa saker om gitarrer som sedan, då jag byggde själv, inte visade sig ha någon betydelse alls. En del har snöat in helt på att vissa saker ska vara på ett visst vis. Många gitarrister vill t ex ha tonstarka gitarrer - därav trenden med double-top kanske - personligen vill jag ha något som passar mig som musiker, det är inte samma sak.

Jag läste musikakustik på KTH och fick veta att vetenskapen knappt vet någonting om gitarrer och hur de ska byggas. Jag känner några byggare och de gör "perfekta" gitarrer nästan varje gång, utan att kunna skriva en formel om hur de gjorde för den sakens skull..

Vad vill jag säga med detta svammel.. Jag förstår hur du menar, min teori är att gitarrister tror inte att den gitarr som säljs på blocket el likn kan vara den livskamrat som du själv söker - de tror att denna gitarr måste finnas i....australien kanske - förmodligen inte i Sverige och garanterat inte på blocket. Skulle Per-Olof Hedlund (eller varför inte Erik Möllerström..) sälja sin(a) Fleta på blocket skulle den(de) nog iaf hitta en köpare ^.^

Gitarrister är inte så intresserade av gitarrer som de är av myten om "den perfekta gitarren", det är vad jag tror iaf.

3

Re: Är klassiska gitarrister intresserade av gitarrer?

Jag har nog varit som Rafto beskriver, en som letat runt om i världen, och inte trott den magiska gitarren kan finnas i närheten. Nån gång ibland har jag ramlat på en billigare t.ex. Alhambra som har låtit fantastiskt så de dyraste måste inte vara de bästa. Men jag har ändå läst och kollat vad mina favoriter spelar på och rent allmänt varit rätt nyfiken, och kanske var den egentliga poängen med mitt första inlägg att jag undrar om den stora massan klassiska gitarrister egentligen bryr sig om ton och klang - teknik intresserar ofta, det märks på diskussionstrådarna. Det kan också vara så att under sin utbildning är man intresserad av att låta bra och skaffar nåt dyrt, men sen när det kanske inte blir en världskarriär så lägger man mer eller mindre av och nöjer sig med nåt enkelt eller inget alls.

4

Re: Är klassiska gitarrister intresserade av gitarrer?

Det verkar ju som om min misstanke är korrekt, att klassiska gitarrister inte är intresserade av gitarrer, iaf om man ska döma efter antalet kommentarer - några hundra har ändå läst men inte haft nån åsikt eller behov av att uttrycka sig?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

5

Re: Är klassiska gitarrister intresserade av gitarrer?

julianbreamsåklart skrev:

Det verkar ju som om min misstanke är korrekt, att klassiska gitarrister inte är intresserade av gitarrer, iaf om man ska döma efter antalet kommentarer - några hundra har ändå läst men inte haft nån åsikt eller behov av att uttrycka sig?

Håller med om att du inte fått jätterespons, men själv har jag faktiskt länge tänkt skriva ett inlägg, det har bara av brist på tid/ork inte blivit av - förrän nu...

Men en sak jag tänkte när jag läste ditt första inlägg var väl att det kanske till en del kan handla om att antalet personer som spelar klassisk gitarr i Sverige är förhållandevis litet? Om det nu är det (jag vet egentligen inte, men jag gissar). Eller i alla fall, som du själv väl var inne på, så är det kanske ett rätt litet antal som spelar på den nivån att de behöver de bästa gitarrerna. Kanske. Fast jag undrar i och för sig själv om det är hela sanningen. Du skriver att du undrar hur många som bryr sig om ton och klang, och det är något jag också tänkt på ibland. När jag själv bedömer en viss gitarr lägger jag rätt stor vikt vid hur gitarrens klangfärg är (och jag lägger nog förhållandevis stor vikt vid klangfärg som en komponent i musik rent allmänt, även om sånt som melodi och rytm m.m. kanske är ännu mer "centrala" komponenter i musik). Men jag har i alla fall ibland fått intrycket att det inte är alla som lägger lika stor vikt vid klang som jag, och i så fall, om man inte är så noga med klangen, behöver man ju kanske inte heller prova så många gitarrer innan man hittar en som man blir "nöjd" med.

En sak jag för övrigt funderat på själv ibland, apropå det här, är ifall det egentligen verkligen är optimalt att ha bara en enda gitarr, som man använder till alla olika sorters klassiska stycken. Jag har själv just nu både en Bohman och en Jönsson, och för det mesta gillar jag Jönsson mer, men till vissa stycken tycker jag nog egentligen att Bohmangitarrens ljud passar lite bättre... Fast av ekonomiska skäl har jag ändå min Bohman till salu nu, fast egentligen alltså, så kanske man faktiskt borde ha flera gitarrer?

Sen för min egen del är det väl också så att jag egentligen skulle ha provspelat många fler gitarrer än jag har gjort om jag hade haft lite mer tid/ork... Men om jag t.ex. måste åka till en annan stad för att provspela en gitarr brukar jag inte orka det...