1

Topic: Vad titta på vid köp av gitarr?

Ja jag kan väl lika gärna klämma ur mig alla frågor jag har.

Jo tiden har kommit för mig att bli med gitarr. Min Levin har tjänat mig väl men jag har känt att jag har saknat en riktigt bra gitarr ett tag nu.
Nu har jag dessutom pengar att köpa en!
Det blir antagligen en begagnad eftersom det är mycket mer prisvärt.
Däremot är det ju lite farligare, så jag skulle vilja ha lite tips vad man ska titta på när an köper en gitarr.
Jag vet ju självklart det grundläggande (se till att halsen finns kvar, att det inte är en elgitarr, att den inte är lila mm) men jag skulle vilja ha lite mer ingående tips så jag inte står där 15.000 spänn senare och tvingas gå tillbaka till min Levin.

2

Re: Vad titta på vid köp av gitarr?

Hej!

Det viktigaste tror jag är att du känner dig nöjd med gitarren och att den ligger bra i dina händer. Du ska också känna att du vill och kommer att utvecklas med din nya gitarr. Provspela så många du kan och försök att komma ihåg vilka träslag du provat så att du senare kan jämföra de med varandra. När du provspelar gitarrer kan du använda samma stycke(n) på gitarrerna. Då ger det en liten hänvisning i alla fall. Försök också att får med så många olika epoker och stilar som möjligt.
Jag säger absolut inte att jag har rätt tips för att köpa en ny gitarr, men det kanske var lite visa ord på vägen i alla fall.
Kanske någon har fler tips?

Christian


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

3

Re: Vad titta på vid köp av gitarr?

Sett ur en mer instrumentpraktisk synvinkel. Kolla om det finns sprickor i locket, bottnen, sargen eller någon annanstans. Kolla om någon limfog har gått upp, i synnerhet om stallet sitter som det ska. Kolla att stränghöjden är ok. Kolla stämskruvarnas funktion. Kolla bandens och sadelns skick. Kolla lackens skick. Det finns inget som inte går att fixa,  allt går att laga, men kostnaden för att få det rätt måste vägas mot inköpspriset på gitarren och dess värde i fullgott skick. Sånt är inte alltid så lätt att veta så sök vid behov hjälp av sakkunnigt folk, och glöm inte att sakkunnigt folk ofta är proffs, de lever på att veta...  ;-)  Det är som när man ska köpa en bil och kollar upp med bilprovningen eller en verkstad att allt är ok.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Vad titta på vid köp av gitarr?

Jo det var väl mer instrumentpraktiskt jag menade.
Tack för tipsen Per!
Jag undrar dock om det finns vissa saker som kan vara svårt att se för ett otränat öga.
Jag har ju fixat en del med bilar och där finns det ju ofta en del saker som kan vara svåra att se men som kan orsaka stora problem. Nu kanske det inte direkt finns på gitarrer men jag kan lika gärna fråga så jag slipper helrenovering av locket eller något annat kul.

Edit: På tal om att allt går att fixa, så lyckades min förra Levin falla sönder rätt så duktigt när en person lyckades sätta sig på den (se bild)

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/DSCN3246.JPG

För att få ut på försäkringen var jag tvungen att gå till en reparatör som kunde styrka att gitarren inte gick att laga.
Jag gick till Oscar Björklund på Jam och förklarade min situation.
Han tog en snabb titt och sa sedan lojt "klart det där går att laga".
Milt överraskad sa jag naturligtvis "ursäkta?".
Tydligen var det inga konstigheter, men han uppskattade att det skulle kosta minst 6.000:-, exklusive lackering. Eftersom nypriset var 3000:- så valde jag bort det alternativet. Hur som helst fick jag ett intyg på att reparationen skulle kosta mer än en ny och så fick jag en ny gitarr.

5

Re: Vad titta på vid köp av gitarr?

Ett dolt fel är ett fel som inte syns när man tittar "utifrån", eller hur? Ett sätt att upptäcka dolda fel är att helt enkelt titta inuti gitarren, precis som den som kan bilar lyfter på huven etc. Självklart är det svårt att se ordentligt utan att ha en spegel och belysning. Har man inte tillgång till en "inspektionsspegel" kan man ta en liten "sminkspegel" eller liknande och tejpa på ett litet skaft. En ficklampa ger en bra och lätt riktad ljusstråle. (Du kommer att bli förvånad över vad man kan hitta i gamla gitarrer....lösnaglar, damråttor stora som golfbollar, papperslappar, plåster är bara en del av vad jag har stött på. Men det är ju inga dolda fel...även om det kanske inte är så bra :-) ) Leta efter lösa balkar och ribbor och andra öppna limfogar. Lösa balkar och ribbor kan man även upptäcka genom att knacka över gitarren och lyssna efter biljud. En del biljud kan komma då man spelar, andra kan vara lurigare och bara låta i en viss luftfuktighet. Det är verkligen dolda fel...!
En del sprickor är inga sprickor i trät utan bara i lacken. En del sprickor i trät är lätta att laga, andra komplicerade. Sånt bör en fackman ge råd om, om det inte är uppenbart då man ser det.

Oscar Björklund hade helt rätt. Det är klart att det hade gått att laga din gitarr, men du valde säkert helt rätt som avstod. En gång har jag faktiskt limmat ihop en gitarr som var värre skadad än din, och jag gjorde det på en dag! Gitarren hade affaktionsvärde för kunden och han ville hellre ha den ihoplimmad snabbt och brutalt med superlim än att betala en reparation med mer "renläriga" instrumentlimmer. Jag hade nog inte gjort en sådan reparation på en Fleta men en enkel och billig fabriksgitarr kändes det ok på.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/