1

Topic: Vad betalar man för egentligen..

Som rubriken säger, vad är det egentligen man betalar för i en gitar ?
Vad kan skillnaden vara på en gitar för 5 eller 12tusenlappar...
Jag ska snart byta ut min lilla yamaha cs40 mot en i prisklassen 5tusen och undrar lite om en säger.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Vad betalar man för egentligen..

Mellan de prisklasserna du nämner kan det skilja en hel del.
För 5000:- får du en gitarr med laminerade sidor+botten (behöver dock inte innebära att instrumentet är dåligt, men för det mesta är de med solitt trä bättre). Du kan även räkna med plastsadlar och en mekanik som kanske inte håller i evighet. Kvalitén på själva bygget skiljer säkert också, men kanske inte så mkt. Gitarren för 12000:- har säkert bättre trä.
Du får betydligt mer gitarr för 12000:-.

Trots detta kan du hitta en riktigt bra begagnad gitarr för 5000:-. Köpte själv en Hirade H7 för 2900:- härom året - en bra japansk gitarr som kostar en hel del som ny.

Har du möjlighet att ta dig till Göteborg kan du titta in hos Gitarren AB och prova ut ett riktigt bra exemplar av en gitarr för 5000:-. Det skiljer en hel del mellan olika exemplar när det gäller billigare instrument.

Om du har mkt tålamod vill jag påstå att du hittar en begagnad gitarr som räcker långt för 5000:-

Denna kanske?
http://www.blocket.se/view/4721609.htm? … amp;city=0

3

Re: Vad betalar man för egentligen..

Det har du ju rätt i det behöver ju inte vara nytt förstås. Man betalar alltså en del för träslaget och om det är helt lock eller inte men jag spelar ju på lite högre hobbynivå och om ljudet är perfekt eller inte spelar mindre roll så länge den stämmer i intoneringen såklart, så då undrar jag vad det är som gör en gitar lätt spelad och vilken skillnad det kan vara då på gitarer mellan 5 o 12 tusen... Greppbrädan kanske  ??

4

Re: Vad betalar man för egentligen..

En dyr gitarr är inte mer lättspelad än en billig.

Det är snarare så att de med dyrare gitarrer (läs: de som kommit längre med sitt spel) ofta har hårdare strängar och högre stränghöjd. Varför då? Jo, för med högre stränghöjd kan man ha ett kraftigare högerhandsanslag utan att det blir skrammel från gitarren. En bra gitarr låter bra även när man tar i, medan en dålig gitarr inte ger mkt tillbaka.

Vill du ha en lättspelad gitarr så kan du använda  "medium"-strängar och inte ha så hög stränghöjd.
Det har alltså i första hand inte att göra med hur dyr gitarren är utan är mer en justeringssak.

Tycker att du ska besöka en välsorterad musikaffär och testa dig fram själv. Då får du med dina egna öron höra skillnader mellan gitarrer i olika prisklasser.

5

Re: Vad betalar man för egentligen..

Ok då förstår jag lite mer tack för svaren !