1

Topic: Hur viktig är vinkeln på fingrarna?

När det gäller höger-handen, hur viktig är vinkeln och "pendlingen" på fingrarna mot strängarna?

Jag fick en gång i tiden lära mig en uppvärmningsövning där man låter fingrarna nästan helt utsträckta "pendla" över (och mot) strängen och ända bak nästan ända upp i handflatan (hoppas ni kan visualisera det).

Med tiden verkar det som att min utveckling har o-övervakat gått mot att jag kröker fingrarna mer, och (särskilt med ringfingret) nästan drar i strängen med nageln.

Jag antar att det är för att det rent naturligt är lättare att undvika att nudda intilliggande strängar.

Min undran är om detta är acceptabelt? Är det "en smaksak" och något som inte hindrar en hyfsat optimal utvecklingskurva, eller för detta med sig bieffekter för teknik, klang eller liknande?

Tack.

2 (edited by RabbitFighter 2011-09-28 11:50:17)

Re: Hur viktig är vinkeln på fingrarna?

Jag tror att det hyfsat viktigt. Jag tycker att det som skiljer en bra gitarrist från en inte så bra nästan alltid handlar om högerhanden. Detta har jag speciellt märkt med icke klassiska gitarrister. Fast det du beskrev tycker jag låter vettigt om det hindrar nuddningar av intilliggande strängar.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

3

Re: Hur viktig är vinkeln på fingrarna?

Om du drar i strängen med nageln så kommer du att få problem att spela dynamiskt. Skulle du någon gång vilja spela starkt så kommer strängen att smälla i greppbrädan. Vill du däremot spela väldigt svagt någon gång så kan man knäppa strängen uppåt med enbart nagel som du beskriver. Men som grundteknik är det en dålig väg att vandra.

Låter som att du fått en bra övning med att pendla med fingret i en stor rörelse, utgå från den och gör den mindre när det går fortare.

Rakare fingrar ger större rörelse, starkare ton. (långsammare spel)
Böjda fingrar ger mindre rörelse, svagare ton. (snabbare spel)

4

Re: Hur viktig är vinkeln på fingrarna?

Tack för era råd!