Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

1 (edited by Faxanadu 2010-10-11 22:20:21)

Topic: Hur är det möjligt?

Hur är det här möjligt egentligen? Krävs väl nån speciell gitarr?

http://www.youtube.com/watch?v=2YE-GPXY … re=channel

Hade varit kul att lära sig något annorlunda, letar efter något annat än klassisk musik att lära mig. Vet inte vad allt heter, men hade man vetat hade man väl kunnat söka efter en lärare i det man vill lära sig?

2

Re: Hur är det möjligt?

Först kom Tommy Emmanuel, sedan Andy McKee, Don Ross... och nu en hel uppsjö gitarrister som hittar på tokigheter på en stålsträngad gitarr! :-) Du får väl kontakta snubben som spelar i videon. Det är nog bara han som vet hur han gör ;-)
Nej, jag skämtar bara... Jag vet visserligen inte säkert, men det låter som att han har stämt gitarren i någon öppen ackordsstämning. Han slår rytmiskt med höger handled mot locket på gitarren samtidigt som han knäpper basgången (en ny teknik som jag aldrig har sett förut). Han frambringar resten av tonerna genom att göra hammer-on och pull-off med vänsterhand... ungefär...

3

Re: Hur är det möjligt?

Jo det där tänkte jag också på, någon öppen ackordstämning och rytmiskt slående, men just hur man lyckas koordinera händerna på det viset så säkert. I klassisk gitarr känns det mer givet med olika kombinationer, man ser var en baston ska dämpas och var i melodin ett legato kan läggas och så vidare.

Men du har en poäng, kanske börjar bli lite tjatigt med dylikt faktiskt, när man tänker efter! Det som jag är mer intresserad av, än själva musiken vad gäller sådant här, är rytmiken och koordinationen. Speciellt rytmiken! Antar att en gitarrlärare inte vill sitta och harva rytmer.