1

Topic: Frågor om "La amiga" en Granström&Sundqvistgitarr

Är det någon som vet när typen tillverkades och ungefärligt pris på ett ganska fint exemplar.

Är grabbarna fortfarande verksamma?

2

Re: Frågor om "La amiga" en Granström&Sundqvistgitarr

Nu när jag ändå är här så undrar jag var det finns någon erkänt duktig gitarr"reparatör". Gitarren behöver ses över, bytas några bandstavar, syna halsen ( ev spricka) samt stränghöjdsjustering.

Jag bor i Kungsängen nära stockholm


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

3

Re: Frågor om "La amiga" en Granström&Sundqvistgitarr

Kristoffer Hult i Åkers Styckebruk i Sörmland är mycket duktig på reparationer och justeringar. Jag har haft alla mina fyra instrument inne hos honom för justeringar och rengöring med gott resultat. Det är möjligt att köpa strängar hos Octavian Badea på Guitarrissimo på Luntmakargatan 79 i Stockholm och samtidigt lämna in gitarrerna för vidare befordran till Kristoffer Hult, som gör en tur till Stockholm en gång i veckan på torsdagar vill jag minnas. Ring i så fall först till Octavian för att kolla att han är inne på 0735 068 248. Det kostar förstås en del att få gitarren åtgärdad, men det gör det hos alla reparatörer och Kristoffer H håller relativt humana priser. Det kan eventuellt vara värt att höra med Octavian vad han kan tro om kostnaden.

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Frågor om "La amiga" en Granström&Sundqvistgitarr

Sten skrev:

Kristoffer Hult i Åkers Styckebruk i Sörmland är mycket duktig på reparationer och justeringar. Jag har haft alla mina fyra instrument inne hos honom för justeringar och rengöring med gott resultat. Det är möjligt att köpa strängar hos Octavian Badea på Guitarrissimo på Luntmakargatan 79 i Stockholm och samtidigt lämna in gitarrerna för vidare befordran till Kristoffer Hult, som gör en tur till Stockholm en gång i veckan på torsdagar vill jag minnas. Ring i så fall först till Octavian för att kolla att han är inne på 0735 068 248. Det kostar förstås en del att få gitarren åtgärdad, men det gör det hos alla reparatörer och Kristoffer H håller relativt humana priser. Det kan eventuellt vara värt att höra med Octavian vad han kan tro om kostnaden.

Tack för tipset, det ska jag undersöka

5

Re: Frågor om "La amiga" en Granström&Sundqvistgitarr

Hej Gorran

Min första klassiska gitarr var en Amiga från 1970. Två "grabbar" från Västerbotten som hade en liten gitarrfabrik. Amigan var mig veterligt bland de mer välbyggda G&S gitarrerna. Min andra klassiska gitarr var G&S modell "Daniel" som var av liknande i kvalite men med lite finare material och mekanik. Jag har ingen aning om värdet idag men jag tycker absoulut att det är en bra "skolgitarr" som alternativ till fabriksbyggda nya gitarrer. Kul att du har gitarren kvar!

MVH
Jonas Burman

6

Re: Frågor om "La amiga" en Granström&Sundqvistgitarr

Det har figurerat någon G&S amiga på Blocket om jag minns rätt. Vagt minne om ett pris på ett par tusenlappar. Har själv en gammal G&S från samma epok i fint skick, som jag är väldigt förtjust i. Skön som visgitarr. Vore kul att se en bild. Lycka till med försäljningen!

7 (edited by Gorran 2010-09-24 12:31:00)

Re: Frågor om "La amiga" en Granström&Sundqvistgitarr

Tack så mycket för responsen DanielLundqvist och jonbur. Intressant att den är från ca 1970 och således bör vara inspelad.

Jag köpte den faktiskt nyss via en annons på blocket och ämnar inte sälja den än, förmodligen aldrig. Den har dock en liten spricka i halsen säkert orsakad pga ohemul hantering i kombination med en solid mahognyhals.