1

Topic: Konserter

Jag funderade inför en konsert hur jag skulle lägga upp programmet för spelningen. Hur tänker ni när ni sätter ihop era program, tänker ni att ni ska börja med lugna låtar och avsluta med de fartigare, eller kanske rent ut av snabbt - långsamt - snabbt? wink
Skriv gärna och berätta.


Christian

2

Re: Konserter

För min del skulle vara så att jag börjar med stycken som man är bekväm med snabbt eller långsamt, för starten är ju väldigt viktigt och är man då lite nervös kan det gå hur som helst.
Försöker hitta en balans så jag spelar både lätta och svåra stycken, för att kunna vila lite på de lätta styckena. Det blir ganska jobbigt att svåra stycken hela tiden.
Bra man avslutar konserten med något kul eller cool stycke, gärna mkt fart!=)

/JL

3

Re: Konserter

Jag avslutade dagens konsert med Danza Caracteristica big_smile det blev en succé!!


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Konserter

Konsert idag? Vart då? Vad spelade du?

5

Re: Konserter

Jag hade en gitarrkonsert för det estetiska programmet i kalix.
Jag spelade Preludes Epigramaticos no. 2 och 4, berceuse, danza caracteristica, rosita, torija, canco del lladre.. etc.

6

Re: Konserter

Nice smile

7

Re: Konserter

Hur tänker du Joel när du framställer dina program för konserter?

8

Re: Konserter

Ganska precis som José sade i början av tråden. Börja lugnt med det som känns stabilt. Sedan kan man "ösa på" lite mer.

Något som jag tycker är mycket viktigt är styckenas karaktär och tonala förhållande till varandra. Sju bitar i d-dur kan bli lite tjatigt, även om styckena i sig är olika karaktärsmässigt. Sist men inte minst, omstämningar. Jag stämmer sällan om för ett enda stycke, om det inte är sista numret förstås. Jag brukar lägga de omstämnda bitarna tillsammans.

Omstämningar är nog rätt viktiga när jag lägger program. Jag försöker undvika att gå från vanlig stämning direkt till G-stämning. Oftast försöker jag få in en D-stämning mittemellan för att lindra kaoset som lätt kan uppstå.   

F#-stämning är ett elände... Det krävs rätt många Dowland-låtar i följd innan den är stabil. wink

9

Re: Konserter

Fint!
Jag tackar Joel och José för de bra tipsen.
Det där med att lägga omstämmningarna för sig är bra, jag brukar göra det. Det blir lite väl mycket stämmande annars, visst det funkar.. men, ja ni fattar wink
Nåt kul Dowland stycke att rekommendera?

10

Re: Konserter

Fantasia II och VII är absolut mina favoriter av Dowland! Bra stycken att börja en konsert med!

/JL

11

Re: Konserter

Jag vill oxå rekommendera Telemanns Fantasior...
Bra musik!

/JL