1

Topic: Hänga upp gitarren på väggen?

Jag planerar att hänga upp även min bästa klassiska gitarr på väggen. Och tänkte bara höra om det är många som gör likadant, eller många som vill avråda mig?

Väggen är en innervägg, i en lägenhet, utan direkt sol, i ett rum med jämn temperatur. Övriga gitarrer hänger på samma vägg och det har ju gått fint, men min finaste klassiska har fått bo i sitt case. Hela case-boendet gör för min del att det blir lite längre (och lite med högtidligt) till att spela och framför allt spontanspela nån minut här och där - det blir helt enkelt lättare att ta en sämre gitarr från väggen än den som är roligast att spela på. Fuktmätare/fuktare har jag aldrig haft eller använt.

Är det många som har sina fingitarrer hängande inom räckhåll, eller är det case och fuktmätare som gäller för er? En fin gitarr som spelas mer men vårdas lite sämre är väl bättre än en välvårdad och sällanspelad gitarr?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Hänga upp gitarren på väggen?

Mina fyra gitarrer och altgitarrer är alla "fina". Jag hade dem tidigare liggande utan case ovanpå bokhyllor, på ett mjukt tyg.

Numera har jag dem i sina case. På det sättet blir de friare från damm och håller sig även renare på sikt.

Eftersom alla ligger i sina case (ovanpå bokhyllorna) så är det lika lätt att ta ner dem alla. Jag stämmer dem alltid innan jag spelar, så det tar ju en liten stund att komma igång, men det känns ändå lätt att börja spela spontant.

På vintern får de var sin gitarrfuktare. I många år körde jag utan gitarrfuktare, men en gång när jag lämnade in en av gitarrerna för justering på våren så fick jag höra att locket var väldigt torrt, så då ändrade jag mig. Torrhet medför dels risk för sprickor, och dels påverkar den tonen.

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

3

Re: Hänga upp gitarren på väggen?

Hej!

Jag har mina gitarrer på väggen (innervägg), alternativt i gitarrställ på golvet. och har haft i alla år utan att det har hänt ngt. Min Bolin altgitarr har t.ex. hängt på väggar sedan 1980...

Givetvis vet jag att rekommendation är att inte göra det - men min "lathet" gör att jag vill ha gitarrerna lättillgängliga när jag känner för att spela.

Jag har dem i gitarrhängare (samma typ som de har i affärer)


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Hänga upp gitarren på väggen?

Jag har mina gitarrer liggande i case. Tycker inte att det påverkar mitt "spontanspelande". Caset kan ju ligga lättillgängligt...

Vintertid är det mycket viktigt att förvara gitarren i ett hårt och tätt case och ha en gitarrfuktare tillsammans med gitarren då den ligger i det stängda caset. Sommartid är detta inte nödvändigt, men caset skyddar ju bra mot diverse andra ev. skador orsakade av lekande barn eller annat otyg.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/