Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

1

Topic: Strängspänning

Jag spelar "For my Father" med en elev just nu. Ett problem är att A-strängen stäms upp till ett C. Den höga spänningen får till följd att strängen håller i ca 2 veckor innan den brister.

Min fråga är om man kan få strängen att hålla lite längre?

En fundering; hårdare strängar har en högre strängspänning än mjukare. Båda får givetvis en högre spänning av att stämmas upp till ett C, den hårdare strängen får totalt en högre spänning än den mjukare. Vad jag undrar är om hållfastheten på de olika strängarna är den samma? Eller om den också är högre på en hårdare sträng. Skulle hållfastheten vara den samma eller skillnaden mindre än skillnaden i spänning betyder det att en mjukare sträng kan stämmas upp till ett C med en större marginal till bristningsgränsen än den hårdare.

Någon som vet?

En annan fundering; alla har vi blivit lärda att det sliter på strängarna att stämma om gitarren ofta. Men frågar är. Är det bättre att låta strängen vara stämd i C och hela tiden utsättas för den höga spänning? Eller är det bättre att släppa på den höga spänning mellan övningspassen?

Någon som vet?

MVH Johan

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)

2

Re: Strängspänning

Har du provat att sätta dit en hård D-sträng på A-strängens plats istället? Den borde låta kalasbra i C.

D-strängen kanske inte låter så kul i A-stämning, men om du till äventyrs har flera gitarrer kan du väl ha en gitarr med sån sträng/stämning, och den/de andra strängade och stämda som vanligt?

3

Re: Strängspänning

Intressant tanke. Frågan är hur det klingar och känns att spela på, det blir som man droppar D till C istället för att stämma upp A till C. Tack för ditt svar.

MVH Johan

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)

4

Re: Strängspänning

Nu har vi provat att använda en D-sträng i stället för A-strängen. Måste säga att det fungerar riktigt bra. Min elev spelade upp "For My Father" på tre konserter under förra veckan utan att behöva känna oro för att strängen ska brista. Tack för förslaget Daniel.

MVH Johan

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)

5

Re: Strängspänning

Spelar ni låten på nylon eller på stålsträngar? Jag upplevde det som att det inte var några problem med stålsträngar, men det kändes lite läskigt att stämma upp en nylon-A-sträng till C... Jag har också elever som har spelat denna låt, men vi stämde ner hela gitarren ett helt tonsteg. Följden blev att alla strängarna blev lite slappa, men A-strängen (då stämd till Bb) höll bättre.

6

Re: Strängspänning

Vi spelar den på nylon, vilket fungerar bra. Den klingar fint på en klassisk gitarr så jag känner inget behov av att spela den på stål i detta fall.

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)

7

Re: Strängspänning

Kul att höra att det fungerade, Johan.

8

Re: Strängspänning

Då förstår jag problematiken med A-strängarna som går av! Jag om mina elever spelade också låten på nylon, men vi stämde ner hela gitarren ett helt tonsteg. Då var det inga problem.
Fördelen med att spela på en stålsträngad är att A-strängen utan problem kan stämmas upp till ett C utan risk för att den går av... men även jag gillar nylon bättre!