1

Topic: Fortsättning från nybörjare till medelmåtta.

Hej, trevligt forum.

Jag har spelat lite klassisk gitarr och tog för drygt 15 år sedan privatlektioner, men legat lite på latsidan sista 10 åren. Nu är jag sugen igen och har spelat upp mig till där jag slutade ungefär. Har köpt "pumping nylon" och kört lite teknik. De stycken jag kan spela relativt obehindrat är Bach´s Bourrée, Präludium och Lagrima av Tarrega. Det är även den musiken jag gillar. Hur kan jag öka svårighetsgraden och vad skall jag spela nu så att säga. Tycker även Fernando Sors stycken är trevliga att höra på. Jag har bara boken Introductory studies (walter götze).

Så hjälp mig och kom gärna med förslag på böcker som jag kan köpa och vart någonstans jag kan köpa dom. Beställde tidigare på Evert Ahlanders musikfirma.

/Peter

2

Re: Fortsättning från nybörjare till medelmåtta.

Från min personliga erfarenhet kan jag rekommendera boken "Klassisk Gitar" (ISBN 82-8089-018-1) av Sven Lundestad  och Tor Solberg. Innehåller både övningstips och bra stycken från nybörjare till mer avancerad (klassik, samtids, sydamerikansk, lite pop mm ganska brett urval med bra fingersättningar ) . Det ingår även 2 CD där styckena finns med,  spelade av Sven Lundestad. Köpte boken på en musikaffär.

/Andreas