1

Topic: Tjocklek på hals

Provspelade en gitarr härom veckan med betydligt tunnare hals än min egen gitarr. Jag har aldrig funderat på halstjocklek förut men det kändes mindre ansträngande att spela på den tunnare halsen. Halsbredden var lika på bägge gitarrerna.

Finns det något sätt att ange halsens profil på klassiska gitarrer?
Är vissa gitarrmärken förknippade med en speciell profil på halsen?
Är det av ergonomiska eller hålfasthets skäl halsen är tjockare på alla andra gitarrer som jag har provspelat på?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Tjocklek på hals

Jag hade en gång en Wretling-gitarr med extra tunn hals, en experimentgitarr med metallinläggning enligt Wretling själv. Den kändes mycket bekväm och trevlig i början, men så småningom så tyckte jag att jag blev trött i vänsterhanden snabbare med denna tunna hals. Detta kan säkert vara individuellt, men uthålligheten i vänsterhanden är nog i alla fall en faktor att beakta när det gäller gitarrhalsens tjocklek. Självklart så är även handens storlek av betydelse (jag har något större hand än genomsnittet, fast rätt så kort lillfinger). Det var också andra faktorer som gjorde att jag sålde Wretling-gitarren efter några år, t ex balansen mellan bas och diskant.
För övrigt så förekommer det att gitarrbyggare anger halsens tjocklek. När jag beställde min Bolin-gitarr så frågade Bolin hur tjock hals som jag ville ha, och jag fick prova några gitarrer som han hade med olika halstjocklek. Jag valde då normaltjocklek.

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu