Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

1

Topic: Georg Bolins tonbord

Jag har bara läst om Georg Bolins tonbord (i Georg Bolins Gitarrbok, förf. Hedlund, Oskar.  Reuter&Reuter), men aldrig hört någon som spelat med ett sådant bord, än mindre spelat på något själv.
Är det någon som har erfarenhet av dessa? hur de fungerar för gitarristen eller publiken. Finns de i tillverkning fortfarande?

Mats I.

Vishet kommer av erfarenhet.
Erfarenhet kommer av dumhet.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Georg Bolins tonbord

Min lilla erfarenhet säger mig att de fungerar bra i kammarmusikaliska sammanhang när man bara behöver "det lilla extra". När du sitter framför symfoniorkestern och volymen dras upp så spricker det rejält.

Jag skulle annonsera på begagnatmarknaden för att hitta ett ex.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

3

Re: Georg Bolins tonbord

Jag är kanske ute på tunn is när det gäller tonborden. Jag har hört några på konsert, jag har läst om dem men jag har aldrig undersökt några själv, MEN, för mig finns det en ologiskhet i själva tanken. Inte alla häftiga idéer är bra idéer, och för mig är tonbordet en häftig idé som jag inte tyckte höll i konsertsituation då jag hörde dem. Tänk efter själva. Om vi vill förstärka en gitarr, den gitarr vi spelar på en konsert; vad är smartaste sättet att skapa mer ljud från vår gitarr? Min logik och sunda förnuft säger mig att vi bör använda en bra mikrofon, en bra förstärkare och en bra högtalare. Att ta omvägen via ett tonbord ter sig tämligen omotiverat för mig. Men de som har mer erfarenhet än jag är välkomna att få mig att ändra uppfattning...

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/